Vad är detta? (Busslink 5250)

Startat av buskörare, 11 september 2010, 10:54:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Hoppas ni ser, svårt att ta på svart inredning i motljus med en mobiltelefon. Men jag tror ni som vet kan se i alla fall.

Sitter alltså i Busslink 5250.

57010

Det är en turlistehållare . Det var en förare i gamlahuddingegaraget som tillverkade såna , kommer just nu inte på vad han heter . Vi hade såna i alla våra vagnar rätt bra faktiskt med belysning på kvällen och natten . 8)

Matte

Citat från: 57010 skrivet 11 september 2010, 20:13:04 PM
Det är en turlistehållare . Det var en förare i gamlahuddingegaraget som tillverkade såna , kommer just nu inte på vad han heter . Vi hade såna i alla våra vagnar rätt bra faktiskt med belysning på kvällen och natten . 8)

Japp så är det. Det va en bok som man hade med sig. Där fanns alla olika omlopp som den linjen man körde då letade man upp rätt omlopp man körde och placerade den i hållaren och så fanns det en liten pinne(förstoringsglas) som markerade rätt rad för det omloppet man körde.

57010

Tillägg : I den där bygeln ska det sitta en halvrund plastlinjal med en liten lampa i änden så man kude läsa i mörkret då ljuset spred sig i linjalen och även kunde förstora upp siffrorna i turlistan .

buskörare

Smart lösning ju!! Idag saknas ju hållare till förarspecen i i princip alla bussar, nått jag saknar från Örebro där det fanns i alla. Förvisso bara en klämma och ingen belysning, men ändå. Detta lät ju riktigt smart!

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 11 september 2010, 23:19:37 PM
Smart lösning ju!! Idag saknas ju hållare till förarspecen i i princip alla bussar, nått jag saknar från Örebro där det fanns i alla. Förvisso bara en klämma och ingen belysning, men ändå. Detta lät ju riktigt smart!

Vad är det för påhitt att inte ha sånna hållare? Jag ser inget trafiksäkert i att föraren ska rota efter specen på golvet eller i sin väska under körning, istället för att slänga en blick på specen i en hållare jämte instrumentpanelen... Vi har sånna i alla bussarna, riktigt bra!

buskörare

Citat från: Fredde_J skrivet 12 september 2010, 03:00:14 AM
Vad är det för påhitt att inte ha sånna hållare? Jag ser inget trafiksäkert i att föraren ska rota efter specen på golvet eller i sin väska under körning, istället för att slänga en blick på specen i en hållare jämte instrumentpanelen... Vi har sånna i alla bussarna, riktigt bra!

Håller med. Nu hjälper bussPC'n väldigt mycket, så man behöver nästan ingen förarspec. Men den är ju ändå bra att ha. Scania har ju "rännan" där man kan ha den, men sommartid har dom då en förmåga att dra ut genom fönstret  ::) Solarisen är värre, där finns inget bra fack alls att ha dom. Kanske ett, men där förvarar vi alla felrapportsblock, info om bussen osv så då försvinner den ju i mängden. Ska ta upp detta på nästa bussfaddermöte faktiskt, kanske går att fixa på något vis.

57010

Lite detektivarbete så fick jag fram vad konstruktören hette också Christer Moberg lär ska ha flyttat upp till Vilhelmina . Jo dom var riktigt bra dom där , men som sagt nu har vi ju pc:n som ju är bra när den funkar dvs .
Thomas 8) ;D