När jag hoppade in för trafikledaren i dag

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 september 2010, 19:50:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Från Borås Resecentrum i dag:

15.52 Första bussen på linje 100 med egentlig avgång 16.00 avgår eftersom den är fullsatt
15.55 Ordinarie bussen på linje 100 avgår eftersom den är fullsatt
16.00 Ännu en buss på linje 100 avgår men lämnar ett 20-tal resenärer som inte får plats
16.10 Förfogandebussen från Marks Limousine (Setra S416HDH) avgår. Den är fullsatt eftersom den fått med dem som blev över samt ett 30-tal som tänkt åka 16.15.

Eftersom han som kör förfogandebussen också fungerar som trafikledare så bad han mig att titta till 16.15-avgången. Det var ju inte mycket jag kunde göra annat än tala om för resenärer som inte kom med att de skulle få en ny chans 16.35. Dock kom alla med men det var inte mer heller. Ett par stycken valde att vänta i stället för att stå.

Nu körde det dock till sig eftersom SJ ställt in tåget med avgång 16.46. Bussföraren på ersättningsbussen körde fram redan 16.25 och när jag några minuter såg vad som hänt var den bussen redan fullsatt. Jag berättade för bussföraren att han lastat "fel" resenärer. Orsaken var att han läst fel på körordern. Det hela löste sig genom att han lät folk sitta kvar om de var beredda att vänta till 16.46. Eller också byta till någon av 100-bussarna. Ungefär hälften valde detta. De båda bussarna 16.35 blev också fullsatta men det var bara 10 minuter till nästa avgång och då gick två halvtomma bussar medan SJ:s buss var fullsatt. Ännu tommare var det i bussen på linje 100 som gick 16.52. Den avgången hjälps upp av Swebus som kör 16.50 och där Västtrafiks periodkort gäller.

Så kan det gå när man bara är ute för att ta några bilder på de nygamla bussar som Veolia kör på linje 100. Det blev sådant också och bilder kommer...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

Ännu ett kvitto på att linje 100 är "Sjuk" Det måste vara länets i särklass mest belagda linje .... Inte konstigt att dem får kritik .. ingen som kan hålla koll på antal resande/ tur ... kan stå 200 personer på Resecentrum en dag som ska åka ... nästa dag står det 10 ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 10 september 2010, 17:17:36 PM
Ännu ett kvitto på att linje 100 är "Sjuk" Det måste vara länets i särklass mest belagda linje .... Inte konstigt att dem får kritik .. ingen som kan hålla koll på antal resande/ tur ... kan stå 200 personer på Resecentrum en dag som ska åka ... nästa dag står det 10 ...

I det här fallet strömmade det till uppskattningsvis 200 resenärer under cirka 10 minuter. Alla hade kommit ombord på en buss senast 5 minuter efter det de kom till Resecentrum. Jag tycker att allt fungerade utmärkt förutom att föraren av ersättningsbussen för SJ:s tåg rörde till det. Han var dock mycket ödmjuk och insåg snabbt sitt misstag och redde ut det på bästa sätt. Hade tåget gått som det skulle hade det inte varit några problem.

Jag skulle snarare vilja kalla det som hände linje 100 i går var en uppvisning i hur det skall skötas. Jag är betydligt mer orolig för hur det blir när Orusttrafiken tar över. Inte för att de i sig sköter detta dåligt men själva upplägget är inte bra. Det håller inte med en buss i taget som skall lasta 90 resenärer var tionde minut och sedan skall vända i Göteborg efter en timme. Körtiden är 50 minuter. På 10 minuter skall alltså bussen lastas av, flyttas till avgångsgaten och lasta nytt inklusive sälja biljetter till dem som inte har. Det kommer aldrig att hålla. Inte vid 16-tiden i Borås i alla fall.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 september 2010, 17:29:37 PM
Jag är betydligt mer orolig för hur det blir när Orusttrafiken tar över. Inte för att de i sig sköter detta dåligt men själva upplägget är inte bra. Det håller inte med en buss i taget som skall lasta 90 resenärer var tionde minut och sedan skall vända i Göteborg efter en timme. Körtiden är 50 minuter. På 10 minuter skall alltså bussen lastas av, flyttas till avgångsgaten och lasta nytt inklusive sälja biljetter till dem som inte har. Det kommer aldrig att hålla. Inte vid 16-tiden i Borås i alla fall.

Jag skulle nog vilja påstå att 50 minuter körtid är vad det blir vid optimala trafikförhållanden. Bortåt 53-55 minuter får nog anses ganska normalt. Då har man i värsta fall fem minuter att lasta av och på och sälja eventuella biljetter. Nu är det dessbättre så att det är under högtrafiktimmarna när körtiden är som längst och antalet resenärer är störst som det säljs minst antal biljetter på bussen.

Men det är helt klart oroväckande detta. Jag upplever att linjen trots kapacitetsproblem i dagsläget har ganska god tidhållning. Jag upplever den faktiskt bättre på att hålla tidtabellen än t ex expresserna till Bohuslän, även om mina erfarenheter av dessa inte alls är lika stor. Men om tidhållningen blir sämre på linje 100 så är det inte säkert att det hjälper att fordonen blir bättre, resenärerna kan reagera väldigt negativt ändå.

Nåja, vi får väl ge det en chans och se hur det blir.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 10 september 2010, 18:47:15 PM
Jag skulle nog vilja påstå att 50 minuter körtid är vad det blir vid optimala trafikförhållanden. Bortåt 53-55 minuter får nog anses ganska normalt. Då har man i värsta fall fem minuter att lasta av och på och sälja eventuella biljetter. Nu är det dessbättre så att det är under högtrafiktimmarna när körtiden är som längst och antalet resenärer är störst som det säljs minst antal biljetter på bussen.

Men det är helt klart oroväckande detta. Jag upplever att linjen trots kapacitetsproblem i dagsläget har ganska god tidhållning. Jag upplever den faktiskt bättre på att hålla tidtabellen än t ex expresserna till Bohuslän, även om mina erfarenheter av dessa inte alls är lika stor. Men om tidhållningen blir sämre på linje 100 så är det inte säkert att det hjälper att fordonen blir bättre, resenärerna kan reagera väldigt negativt ändå.

Nåja, vi får väl ge det en chans och se hur det blir.

Du har helt rätt. Jag borde naturligtvis skrivet att 50 minuter är under optimala förhållanden. Nu vet jag inte om bussarna skall gå via Nabbamotet och Delsjömotet. Gör de inte det tjänar de kanske 2 minuter. Men det ändrar ju inte särskilt mycket på resonemanget. Det snabbaste jag åkt med linje 100 Göteborg-Borås är 47 minuter. För övrigt exakt lika snabbt som jag åkt sträckan med tåg. Men det hände vardera en gång under tio års pendlande på sträckan.

Följdförseningar på linje 100 är i dag mycket ovanliga. Däremot händer det väl emellanåt att bussarna blir försenade på grund av trafiken men inte så där väldigt ofta. Det mesta jag blivit försenad med linje 100 är 25 minuter men då berodde det på att en långtradare vält på motorvägen och just som vi kom skulle de börja bärga den.

Helt klart är dagens linje 100 betydligt bättre än sitt rykte. Den som har möjlighet rekommenderas att vara vid Resecentrum mellan 15.45 och 16.45 en vardag och se hur smidigt det så gott som alltid fungerar. Under denna timme kan det vara uppemot 400 resenärer som skall åka med linje 100.

Uffe D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 september 2010, 17:29:37 PM
I det här fallet strömmade det till uppskattningsvis 200 resenärer under cirka 10 minuter. Alla hade kommit ombord på en buss senast 5 minuter efter det de kom till Resecentrum. Jag tycker att allt fungerade utmärkt förutom att föraren av ersättningsbussen för SJ:s tåg rörde till det. Han var dock mycket ödmjuk och insåg snabbt sitt misstag och redde ut det på bästa sätt. Hade tåget gått som det skulle hade det inte varit några problem.

Jag skulle snarare vilja kalla det som hände linje 100 i går var en uppvisning i hur det skall skötas. Jag är betydligt mer orolig för hur det blir när Orusttrafiken tar över. Inte för att de i sig sköter detta dåligt men själva upplägget är inte bra. Det håller inte med en buss i taget som skall lasta 90 resenärer var tionde minut och sedan skall vända i Göteborg efter en timme. Körtiden är 50 minuter. På 10 minuter skall alltså bussen lastas av, flyttas till avgångsgaten och lasta nytt inklusive sälja biljetter till dem som inte har. Det kommer aldrig att hålla. Inte vid 16-tiden i Borås i alla fall.

Det innebär ju att linje 100 kommer framföras ännu mer trafikfarligt än det redan gör. Jag väntar på den stora smällen, den bara måste komma snart.

Ersa

Kommer det finnas underlag för privata bolag som t.ex GoByBus och Swebus och att påbörja/utöka sin egen trafik mellan Göteborg och Borås, nu när kollektivtrafiklagen ändras? Eller har de flesta resenärerna Västtrafikkort?

Bernt Talbrant

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2010, 22:53:08 PM
Kommer det finnas underlag för privata bolag som t.ex GoByBus och Swebus och att påbörja/utöka sin egen trafik mellan Göteborg och Borås, nu när kollektivtrafiklagen ändras? Eller har de flesta resenärerna Västtrafikkort?

Det absoluta flertalet har kort - åtminstone av dem som reser under högtrafiktid.

Staffan Sävenfjord

Västtrafiks periodkort gäller också på Swebus i mån av plats. Men det ger ändå knappast utrymme för Swebus att utöka trafiken. GoByBus kör för närvarande inte Borås-Göteborg men Bus4you gör. Där gäller dock bara deras egna biljetter, som kostar ungefär som en kontantbiljett hos Swebus eller på tåget. Inte heller Bus4you lär finna något utrymme för att utöka trafiken. Det som i dag säljs Göteborg-Borås är av liten omfattning och gäller platser som sedan bokas från Borås eller Jönköping.

Olof Lagerkvist

Den nya kollektivtrafiklagen gör ingen skillnad här. Västtrafik tillåter redan privata expressbussoperatörer att köra resenärer i egen regi även inom länet, även i relationer där Västtrafik kör egen trafik parallellt. Det blir alltså som jag ser det ingen praktiskt skillnad om inte Västtrafik längre skulle få möjlighet att förbjuda detta.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Axel

Avgångar KL 1600, 1600, 1600, 1615 och 1635!
Varför inte köra med exempelvis tio minuters turtäthet. Jag tycker det är lättare att lära sig en tidtabell, när turerna går med jämna mellanrum. I exemplet ovan kunde man köra 1555, 1605, 1615, 1625, 1635.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Axel skrivet 15 september 2010, 21:50:01 PM
Varför inte köra med exempelvis tio minuters turtäthet. Jag tycker det är lättare att lära sig en tidtabell, när turerna går med jämna mellanrum. I exemplet ovan kunde man köra 1555, 1605, 1615, 1625, 1635.

Ja, så blir det från 12 december. Kanske inte just de klockslagen men i alla fall 10-minuterstrafik utan förstärkningsbussar.  Problemet är bara att inte ens dubbeldäckaren kommer att räcka. I värsta fall får man vänta 20 eller 30 minuter innan man kommer med någon buss. Det finns ju inte heller något fungerande kösystem så det inte är säkert att de som missade 16.00-bussen för att den blev fullsatt kommer med 16.10-bussen eller ens 16.20-bussen.

I verkligheten går ju dessutom bussarna inte samtidigt utan med några minuters mellanrum allteftersom de blir fullsatta. Jag skrev ju tydligt att det inte gick tre bussar 16.00 så varifrån fick du det?

Axel

Jag tyckte du skrev att tre bussar körde 1600-turen och ändå lämnade 20 pass:

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 september 2010, 19:50:43 PM
15.52 Första bussen på linje 100 med egentlig avgång 16.00 avgår eftersom den är fullsatt
15.55 Ordinarie bussen på linje 100 avgår eftersom den är fullsatt
16.00 Ännu en buss på linje 100 avgår men lämnar ett 20-tal resenärer som inte får plats

Om det inte varit Busssnack kanske jag skulle skrivit något om att tåg kan ta fler passsagerare än buss, eller att det verkar lite snurrigt att ha en massa skolor och arbetsplatser sju mil öster om bostadsorten, samtidigt som en hel massa folk har bostadsort sju mil öster om sina arbeten.

Bernt Talbrant

Citat från: Axel skrivet 15 september 2010, 22:31:59 PM
Jag tyckte du skrev att tre bussar körde 1600-turen och ändå lämnade 20 pass:

Om det inte varit Busssnack kanske jag skulle skrivit något om att tåg kan ta fler passsagerare än buss, eller att det verkar lite snurrigt att ha en massa skolor och arbetsplatser sju mil öster om bostadsorten, samtidigt som en hel massa folk har bostadsort sju mil öster om sina arbeten.

Staffan skrev inte att alla gick 16.00, de gick så fort de blev fullsatta, d v s strax före kl 16 för ett par av dem (15.52 resp 15.55) och just 16.00 för den tredje. Sedan gick ju ytterligare en 16.10 med de som inte kom med dessa tre samt några som hade tänkt åka 16.15.

Ulf Broman

Citat från: Axel skrivet 15 september 2010, 21:50:01 PM

Det måste ju bero på resemönstret. Om det är cirka 200 personer som kommer till busshållplatsen mellan 15.55 och 16.05, så kanske det är dumt att köra 10-minuterstrafik. Det kan ju vara någon skola eller arbetsplats som slutar viss tid, det kanske kommer lokalbussar som anländer just 15.57 som gör att resenärerna inte kommer jämnt utspritt, utan i "klumpar".

Medan om resenärerna kommer jämnt fördelat så är förstås 10-minuters bättre.