Huvudmeny

Fyraxliga Scaniabussar?

Startat av Nico, 09 september 2010, 16:19:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Hade ämnet om fyraxliga bussar uppe på ett annat forum och jag tänkte kolla med expertisen här då jag fortfarande är lite fundersam... Ruskar jag på luskulan så trillar Neoplan Megaliner N128/4 ned och sedan finns väl brasilianska Marcopolo (numera i samarbete med Tata) bland de jag kommer på så här på rak arm, men de senare karosserar väl lite blandat?

Min undran gäller egentligen annars om någon här kommer på ytterligare andra firmor som (i modern tid) seriemässigt har byggt fyraxliga busschassin och primärt då Scania. Mest handlar det om ifall någon vet om Scania har haft fyraxliga busschassin som standard, byggda i Sydamerika/São Bernardo do Campo... Eller kan man kanske anta att en fyraxlig Scania K113 (med kaross erhållen lokalt) snarare är någon form av specialbygge eller så även vad gäller chassit, typ ett lastbilschassi eller så?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Pickos

Vad jag kan förstå så serietillverkar man fyraxliga busschassier i Sydamerika, ja. Man verkar inte använda sig av några lastbilschassin.

http://www.scania.com.br/Images/Especifica%C3%A7%C3%A3o%20K420%208x2%20-%20Rodovi%C3%A1rio%20-%20Piso%20Normal_182267.pdf
1:a Korinthierbrevet 10:15

sweman

Såväl Marcopolo som Busscar är stora på 4-axliga bussar i Sydamerika, mestadels Scania, men bygger även 4-axliga Volvobussar. Man kan även hitta 4-axliga Scania i karosser från Modasa, Comil och Irisar och kanske några fler.

Ta en titt på http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/c1564232.html där det finns massor av bilder på 4-axliga bussar i Peru bland mycket annat intressant.

Arne Porsman

Jonas Strömblad

Austral i Australien bygger bussar på 4-axliga Scania-chassin.
Vi åkte en sådan mellan Canberra - Sydney senast vi var där. Tyvärr är bilden jag tog i Canberra helt usel  :(
/J