Fem vardagsbilder från SL-trafiken

Startat av Mikael T Nilsson, 09 september 2010, 13:37:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några vardagsbilder från SL-trafiken. Det ryktas om att Busslink 3152-3157 ska flyttas från Täby till Lidingö under hösten 2010. Dessa vagnar är dock fortfarande kvar i trafik i Täby.

Busslink 6015 levererades ursprungligen till Busslink Handen och ingick i serien 6001-6020, där 6001 levererades en tid före resterande vagnar i serien. Lite senare omplacerades 6015 till Norrort med uppställning i Hornsberg för högtrafiklinjerna från Humlegården till Norrort. Under 2010 omplacerades vagnen till Åkersberga. Här ser vi bussen på Åkersbergalinje 685.

Busslink 4429 ska tillsammans med övriga bussar i serien 4421-4430 fortsätta rulla i trafik för Busslink  Täby ett bra tag till. Här har bussen precis gjort ett stopp vid Enmans väg i Enebyberg, norra Danderyd i sin färd mot Kista centrum.

Arriva 7106 är f.d. Swebus 4125. Bussen ser nylackerad ut och har dessutom blivit av med den vita maskeringen kring skyltskåpet i fronten. Vid fototillfället trafikerade bussen linje 537.

Slutligen Busslink 6642 som nyligen flyttats tillbaka från Ösmo till Norrort/Täby. Ursprungligen levererades den till Norrort/Täby men omplacerades efter några år till Ösmo. Vagnen är en av få kvarvarande SL-röda B9S-vagnar i 66xx-serien i Täby. De flesta övriga 66xx-vagnar i Täby har under 2010 blivit stomlinjeblå.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Alex Ljusteröbon

25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Fast 6642 gick vid fototillfället i trafik för Norrtälje vilket den gjort en längre tid.
Dock kommer den snart till Norrort igen eftersom Norrtälje skall sätta 1234 i trafik.
Jag tror inte att 6642 tillhört Ösmo, åtminstone inte någon längre period.
Däremot har 6628-29 kommit till Norrort från Ösmo.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 september 2010, 10:19:35 AM
Fast 6642 gick vid fototillfället i trafik för Norrtälje vilket den gjort en längre tid.
Dock kommer den snart till Norrort igen eftersom Norrtälje skall sätta 1234 i trafik.
Jag tror inte att 6642 tillhört Ösmo, åtminstone inte någon längre period.
Däremot har 6628-29 kommit till Norrort från Ösmo.
//Fredrik

Tack för dessa kompletterande uppgifter. Jag hade en notering om att 6642-44 tidigare omplacerats från Täby till Ösmo och 6641 från Täby till Norrtälje. Då blev 6642 alltså tillsammans med 6641 flyttade till Norrtälje och kommer nu lite senare att flyttas tillbaka till Täby. Jag kände inte till att Norrtälje hade turer på Täbylinje 613 mitt på dagen.

Det ska bli spännande med alla Volvo 8700 i 12xx-serien som nu successivt börjar sättas i trafik i Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael