SL-bussar ska få alkolås

Startat av Fredde, 08 september 2010, 16:59:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2010, 03:34:21 AM
sedan är jag övertygad om att det kommer att fastna få förare vid fasta kontroller i depån jmf med ute på "stan", om en fast installation ska fungera måste det finnas en koppling till att föraren blåser grönt och att han har möjlighet att starta tjänstgöringen, inte bara att det registreras någonstans i en databas vad som hänt eller att någon gett tusan i att blåsa, ingen tror ju på allvar att de redan idag överbelastade trafikledarna ska kunna ta hand om denna procedur också, ett fordonsmonterat alkolås måste du använda annars kommer du ingenstans, därför ger det en avsevärt mkt större garanti mot onyktra förare.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2010, 03:44:26 AM
givetvis kan man i efterhand gå tillbaka i databasen över blåsningar och se att förare A inte blåst på depån/avlösningsstället vid något tillfälle men då ha man ingen aning om varför, var han medveten om att han var påverkad eller var det av tidsbrist det skedde? ingen vidare säkerhet.

Bra synpunkter. Då ska jag berätta hur systemet alla är nöjda med fungerar i Umeå idag:

En förare kommer till arbetet, tar fram sin lilla nyckelchip och placerar den mot en läsare. Alkolåset intill registrerar individen på föraren, vaknar och värmer upp. Föraren blåser och får grönt. Detta registreras i en dator inne på trafikledningen. Därefter loggar föraren in på "instämplingsdatorn", tar sin spec, går ut till bussen osv.
Om föraren här blåser "rött" pga alkolholintag visas detta för föraren som då vet att larmet redan gått inne på trafikledningen, då en av deras datorer blinkar och piper. En andfådd trafikledare dyker upp med en bärbar alkomätare för en andra kontroll, vilket hittills alltid gett "grönt". Vid uppenbar fylla sker dock blodprov på sjukhus.
Om föraren inte blåser alls innan denne ska rulla iväg med bussen går ett lite lägre prioriterat larm inne på trafikledningen, som genast ringer förarens mobiltelefon och frågar varför han/hon loggat in på datorn, men inte blåst. Längre än så har det mig veterligen aldrig gått. Men om föraren inte skulle svara varken i mobilen eller bussens komradio sker garanterat uppspårning av dennes buss via GPS och trafikledare beger sig ut efter den. Här skulle i teorin även väktare och polis kunna kallas in om det var riktigt illa, precis som kan göras när överfallslarmet gått.

Krångligt och resurskrävande? Kanske, men Länstrafikens andra alternativ var ju Veolias modell där det skulle blåsas inte bara vid start, utan vid varenda avlösning, vilket innebar en hel del inställda turer, bussbyten ute på stan och därmed stor belastning på firmans reparatörer. Modellen ovan verkar det vara betydligt mindre krångel med.

Ersa

Om fordonen har ett "normalt" alkolås med c:a 10-15 minuters "minne" från att motorn stängts av, så förarna slipper obligatorisk blåsning vid exakt varenda avlösning längs linjen där inte ens motorn stängs av är detta ju ingen större konflikt. För då slipper förarna ju nästan alla situationer när de måste blåsa i en redan fullsatt buss.

Jag är absolut inte emot alkolås, utan har haft alkolås i nästan vartenda fordon jag kört i tjänsten de senaste 15 månaderna, vilket fungerat väldigt bra. Vid start efter rast då bussen redan står parkerad på rätt ställe blåser man bara igång låset innan man skyltar upp, öppnar dörrar och släpper in folket.

Nico

Citat från: Greger Larsson skrivet 08 september 2010, 23:04:11 PMSen är det några som skriver om detta som ett stort slöseri med skattepengar, tveksamt tycker jag, då kostnaden för alkolåsen sjunkit rejält de senaste åren. För ett nytt fordon är merkostnaden inte stor.

Möjligt, men anskaffningskostnaden är bara en del i del hela... och i vissa fall en mindre del. I detta fall torde underhållskostnaden bli den högre kostnaden och utslaget på säg 10 år och kanske 2500 vagnar på vissa ställen så lär det bli en slant.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

preacher

Citat från: Ersa skrivet 09 september 2010, 22:50:55 PM
Men det är väl ändå viss skillnad på de linjer du kör och t.ex SL-innerstadslinje 4 och även Umeås stomlinje 1 med hög belastning? Om föraren av en buss på dessa linjer blåser flera gånger i ett felaktigt alkolås (utan att blåsa "rött"), hur ska denne förare förklara för de stressade resenärerna att han/hon faktiskt är nykter, och att det är alkolåset som krånglar?

På beställning, landsbygd och viss förortstrafik fungerar det bra med ett alkolås per buss. Men inte i stressig stadstrafik, särskilt om alkolåset alltid nollställs vid varenda föraravlösning. Där är alkoskåp på depån en mycket driftsäkrare och billigare lösning, som dessutom "fångar in" en berusad förare direkt under trafikledarens uppsyn.

Så är det ju men vi har lås ialla 115 linjevagnarna i Blekinge o det är mycket sällan som dom krånglar. Det är störr3e chans att något annat krånglar i bussen än Alcolåset. Typ fjädring dörrar elektronik. Sen vid inköp av 115 st bussar tror jag att kostnaden av låset inte märks. Skulle en berusad förare krocka en buss kan rep.kostnaden överstiga x antal lås.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

buskörare

Citat från: preacher skrivet 10 september 2010, 19:38:52 PM
Så är det ju men vi har lås ialla 115 linjevagnarna i Blekinge o det är mycket sällan som dom krånglar. Det är störr3e chans att något annat krånglar i bussen än Alcolåset. Typ fjädring dörrar elektronik. Sen vid inköp av 115 st bussar tror jag att kostnaden av låset inte märks. Skulle en berusad förare krocka en buss kan rep.kostnaden överstiga x antal lås.

Men det är ju just det som tas upp lite tidigare. Blir det krångel med bussen i samband med att man blåser så finns det alla gånger folk som kan tro att föraren inte kan köra vidare pga rött resultat. Det behöver ju inte vara just alkolåset som krånglar, men vem vet det mer än föraren?

groenis

Att bussar krånglar är ingen nyhet men att tro att paxen omedelbart skulle anklaga föraren för att vara onykter håller inte.

Handhavande fel är nog den största felkällan i så fall,
Samtidigt är jag glad att det införs på linjevagnar.
En annan effekt av att införa alkolås gör att fler vågar åka linjevagn.

/Lennart.

Robert Brink

CitatEn annan effekt av att införa alkolås gör att fler vågar åka linjevagn.

Själv tror jag att mina fingrar räcker för att räkna upp dom resenärer på tex SL:s linje 4 som överhuvudtaget bryr sig...

//R

buskörare

Citat från: groenis skrivet 11 september 2010, 00:43:41 AM
Att bussar krånglar är ingen nyhet men att tro att paxen omedelbart skulle anklaga föraren för att vara onykter håller inte.

Handhavande fel är nog den största felkällan i så fall,
Samtidigt är jag glad att det införs på linjevagnar.
En annan effekt av att införa alkolås gör att fler vågar åka linjevagn.

/Lennart.

Nog finns det resenärer som skulle göra det alltid. Det finns alltid några undantag som är griniga, även om majoriteten är bra.

Nico

På det stora hela känns detta som en grej där man återigen försöker få tekniken att fungera som ett substitut för andra insatser och på
samma gång distansera sig från ansvaret. Istället känns det mest som att man från beslutsfattarhåll återigen kan slå sig för bröstet och visa att man minsann gjort något. Skulle det sedan ändå skita sig någonstans så finns där istället utrymme för beslutsfattarna att vara förvånade och kunna förfasa sig över dyr teknik som inte fungerat. Personligen tror jag i så fall mera på ambulerande blåskontroller på stan.

Är det något jag lärt mig så är det att de med missbruksproblem dels är ruskigt bra på att dölja detta och dels är ruskigt bra på att komma på nya utvägar för att det inte ska upptäckas. Det enda som just inte går att lura sig förbi på det viset är när man väl står där och ska blåsa så... I övrigt är det knappast förarnas nykterhet som avhåller folk från att åka så jag tror inte direkt att man skulle locka så många nya resenärer genom att alkolås finns?! Istället har som sagt alkolås blivit ett argument att använda som tillhygge i diverse diskussioner och ett uttryck för beslutsfattarnas handlingskraft.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussnissen

I Umeå har det ofta varit stora problem med alkolåsen. Så sent som idag hörde jag av en arbetande kollega
att det ena alkolåset hade gett upp för femtionde gången minst, totalt bland alla alkolås.
I övrigt vill jag gärna ge Nobina en eloge för att de har alkolåsen på depån.
Då slipper man obehaget som man känner när det slutar fungera i bussarna som det ofta gjorde på
den korta tid som Veolia hade alkolås i bussarna i Umeå. Blev själv stående en gång på Vasaplan i
högtrafik när låset vägrade fungera. Vilket fick till följd att turen blev 20 min sen.
Det är inte kul att behöva höra snacket sedan fastän jag var spiknykter.
Idag blåser vi alla vid arbetsdagens början och slut. Något som alla accepterar utan protester.
Ser ingen anledning till att låsen ska sitta i bussarna. Det går att placera alkolås på strategiska platser för
alla.

forthemoment

Jag tycker det är jättebra med alkolås. Men det som jag tycker är jobbigt på Veolias bussar är att så fort du stänger av för tre minuter vid t.ex. Frölunda Torg tills man avgår så måste du blåsa, vid broöppning på göta älvbron måste du blåsa, ja så fort man stänger av bussen. Räknade en dag att jag blåste 43 gånger på en arbetsdag!! Man lär ju få bra lungkapacitet till slut. Det har vart lite småproblem inget jag råkat ut för dock, men det är väl inte så roligt om det är problem med alkolåset inför passagerare! 24 meters bussarna och några volvo boggie från Spårvägen där e det 30 minuters gräns. Tycker det är bra men så löjligt att behöva blåsa så pass ofta varje gång du stänger av bussen!! Men Veolia lyssnar inte dom tycker detta är jättebra. Jag menar 5 minuters gräns åtminstonde men men.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Gotlandsbuss1

Jag tkr det är bra med alkolås man ska inte köra Full man ska inte äns dricka tkr jag

Ted Selander

I SL-trafiken är det sällsynt att motorn stängs av vid avlösning på linjen, dvs. med resenärer i bussen. Ett "5-minutersminne" skulle räcka för de flesta situationer.

I gengäld blir inte en förare som börjar för dagen på stan kollad. Det kanske går att lösa med nya tekniska hopkopplingar av system. Förargrinden hålls låst till motorn stängs av t.ex. Det är visst magnetlås i dem numera.

Tokigt idag - verklighet i morgon. Har vi varit med förr?  :o :-X

/Ted

Fikman

Citat från: Ted S skrivet 12 september 2010, 22:36:48 PM
I SL-trafiken är det sällsynt att motorn stängs av vid avlösning på linjen, dvs. med resenärer i bussen. Ett "5-minutersminne" skulle räcka för de flesta situationer.

I gengäld blir inte en förare som börjar för dagen på stan kollad. Det kanske går att lösa med nya tekniska hopkopplingar av system. Förargrinden hålls låst till motorn stängs av t.ex. Det är visst magnetlås i dem numera.

Tokigt idag - verklighet i morgon. Har vi varit med förr?  :o :-X

/Ted

Den föraren som löser av på stan kommer att nån  nån gång under veckan få ta buss från gartage eller gå ut me ny buss pga haver och kommer åka dit i blåsis ändå, kanske inte första gången den är för påverkad men såsmåningom, 30 min är lagom långd på minnet på alkolåset

Ersa

Det märks att många här som är odelat positiva till alla typer av alkolås inte alls verkar ha greppat hur den förra (kritiserade) "lösningen" i Umeå fungerade. Eller inte fungerade...
Där var det obligatorisk blåsning vid vartenda förarbyte, även om motorn var igång och bytet tog 30 sekunder. Strömmen med "minnet" klipptes alltså av pga nyckelbrytaren, och man var tvungen att blåsa. Trasigt alkolås (eller full förare) och växellådan förblev i N-läget, och föraren förklarades direkt som "berusad" av sina resenärer om denne inte lyckades få rull på bussen. Om dörr- eller andra elektronikfel uppstod, vilket var vanligt på Partille-B9S-vagnarna, hördes samma misstankar.

Men när alkolåsen "försvann" från bussarna och flyttades till depån hördes inte en enda protest från resenärer, media eller insändare, vilket är värt att notera i staden där alla gnäller över något, och helst om bussarna. Visst fick fack och trafikutövare tjata ett tag på den inte alltid överdrivet smidige huvudmannen, men till slut gick de med på alkoskåpen. :)