Vart ska man jobba inom UL?

Startat av Mackan, 08 september 2010, 08:22:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mackan

Hej allihopa.

Jag funderar på att börja köra buss.

Jag skulle vilja veta lite mer om hur det är att jobba som bussförare.
Vad bör man välja,regionalbussar eller stadsbussar och vilka respektive fördelar och nackdelar har dessa två?
Som förare av stadsbussarna har man GUB som arbetsgivare men vilka är det för regionalbussar?
Berätta gärna hur eran arbetsdag kan se ut med tider,arbetsuppgifter mm?
Vilka är att föredra rent lönemässigt,skriv gärna vad ni får ut i lön,ob mm?
Jag föredrar att jobba morgon(03.00 och framåt),påverkar det vart jag bör jobba?
Övrigt som kan vara roligt att veta?

Mvh Mackan.

Ersa

Citat från: Mackan skrivet 08 september 2010, 08:22:43 AM
Som förare av stadsbussarna har man GUB som arbetsgivare men vilka är det för regionalbussar?

Pga att den senaste upphandlingen överklagades till domstol och därefter havererade totalt, är det idag oklart vilka företag som ska köra vilka regionalbussar efter sommaren 2011. Därför kan nyanställningar bli svårt att beräkna för alla inblandade företag. Nya timtidare kanske man tar in, men ingen kan ju garantera heltidsjobb. Dessutom kan inget företag idag garantera någon form av förararbete i UL-trafiken efter juni 2011.

Det var sagt att Nobina skulle börja varsla alla sina förare i december 2010, men om det nu blir förlängda direktupphandlade kontrakt i väntan på en ny upphandling kanske man skjuter på detta. Framtiden får utvisa.

Björn Ax

Ja som ersa skriver är det nog ganska svårt att få jobb inom regiontrafiken just nu pga upphandlingen som blev lite kaotiskt.

Jobbar själv för GUB och just nu iaf har vi lite kris som jag uppfattat det. Så på GUB är det nog inte så svårt att få jobb.
Som nyanställd så lär du bli dagkommenderad och då kommer du få jobba över hela trafikdygnet så det blir både tidig morgon och sen kväll som gäller första året innan man har chans att komma in på nån lista.

Citat från: Mackan skrivet 08 september 2010, 08:22:43 AM
Berätta gärna hur eran arbetsdag kan se ut med tider,arbetsuppgifter mm?

Arbetsuppgifter är ju lätt. Köra buss. :)

Nu vet jag inte hur gammal du är men jag tog mitt busskort när jag var 24 och då ville jag inte köra stadsbussarna ett dugg. Ville komma bort från uppsala och började köra för swebus(nobina) och ångrar det inte. Då kom man utanför uppsala och körde många fina sträckor.

Nu kör jag som sagt för GUB och det är helt okej det med även fast man bara sitter och nöter i Uppsala för det mesta. :)

Så det är nog helt upp till dig vad du vill göra. Lönerna är nog relativt lika. Inga rekordlöner vare sig på region eller stadstrafiken.

Niclas Rosenius

Vi på GUB har egen intern utbildning för busskörkort.

Kurser har vi lite då och då. Kolla gärna på arbetsförmedlingen. Dom har säkert alla uppgifter du behöver eller ring till GUB på 018-7273800 så kommer du till växeln och dom hjälper dig fram till rätt person.

Vad dey gäller arbetstider så börjar våra bussar gå ut som tidigast 3.45 om jag minns rätt. Själv ligger jag och sover vid den tiden eller precis lagt mig eftersom jag bara jobbar eftermiddag/kväll. Sista bussen på vardagar är inne i garage runt halv 2 och fre- o lördagskvällar halv 4 på natten.

Ingångslönen vet jag inte hur den ligger just nu. Har själv högsta löneklassen efter snart 25 år i firman.

//Niclas

MartinMartin

Fast har man lite tur så slipper man dagkommenderingen.
Jag körde visserligen på timmar på Busslink i Råsta men när Jag började på
KR i Uppsala så fick jag fast tjänst direkt.

Och helt oklart är det väl inte med UL trafiken?!
KR:s skolkörningar är väl inte föremål för nån utredning, eller har Jag missat nåt?

Jag trivs på KR och rekommenderar dom varmt som arbetsgivare.

Jag kör också bara eftermiddagar och kvällar, framför allt för att Jag gillar att få sova
på morgonen tills jag vaknar och slipper väckarklockan kl 03 på natten.
Sen är det lugnt och skönt ute i trafiken på kvällarna, inte samma jäkt som med en full buss
klockan 07,30 på morgonen.

Men alla är ju olika...

Ett minus att gå på våran blandlista är ju alla delade tjänster, jag avskyr att börja 07 på morgonen
och sluta 20 på kvällen. Blir väldigt långa dagar. Men det slipper Jag ju på kvällslistan.

Dessutom uppräknas tiden efter 19 så kör man bara kvällar så behöver man inte jobba 8h/dag.

Lycka till med jobbsöket och grattis till ett bra val !

Jobbade i butik innan jag började i bussvängen och ångrar mig inte en sekund.

Niclas Rosenius

När det gäller morgon resp kvälltjänsterna så är det ju olika hur vi människor tycker om att jobba. Vissa morgonlistor är mer eftertraktade än andra, samma med kvällslistorna. Vi har ju också mer daglistor o delade listor men inte lika många.

Sedan är det både för o nackdelar med att köra på stan eller ute på landet.

//Niclas

KG

Nobina har TOTAL KRIS på folk just nu pga att så många bytt jobb. Har du D kort får du börja köra så fort du lärt dig linjerna!

KG

Citat från: Mackan skrivet 08 september 2010, 21:08:36 PM

Kan du berätta lite mer ingående om vilka för och nackdelar du tycker det är?
Det är precis denna typ av information som är intressant för mig och som är svår att få via receptionister osv.

Varför inte testa båda delarna?

Ersa

Citat från: Mackan skrivet 08 september 2010, 21:08:36 PM
Kan du berätta lite mer ingående om vilka för och nackdelar du tycker det är?
Det är precis denna typ av information som är intressant för mig och som är svår att få via receptionister osv.

Då får jag flika in några högst personliga åsikter (inte nödvändigtvis överensstämmande med just UL-trafiken).

Landsbygd
Fördelar: Lugnt tempo, vackra miljöer, vana trevliga resenärer som man kan ha bra kontakt med.
Nackdelar: Ofta delade arbetspass med långa ramtider och få betalda timmar. Liten kontakt med kollegor om du är ute i skogen länge.

Stad
Fördelar: Enkelt arbete, vänliga kollegor, enkelt att få bussbyte vid krångel, komprimerade arbetspass med normala ramtider.
Nackdelar: Ibland stressigt och enformigt, få linjer och samma gamla gator hela tiden, liten kontakt med resenärerna, ibland våld ombord.