Förortstema - Hässelby (dock bara del av Villastaden, Gård och Strand är ej med)

Startat av Andreas, 08 september 2010, 00:37:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Hej! I min förra "Blandat"-tråd, så lade jag upp som sista en bild en buss, Nobina 6553, med förmarkerat skyltskåp och övertäckta linjenummer och hållplatsnamn på busskuren där bussen då befann sig. För er som såg bilden, så var det kanske inte en så jättesvår bildgåta, men här är originalbilden och vi har alltså nått Riddersvik. Linjen det rörde sig om, var i dessa trakter vanligt förekommande 541, som rullar mellan Vällingby och Jakobsberg, via Barkarby och Veddesta:

Originalbilden.

Systervagnen 6552 anländer på andra sidan Lövstavägen mot Kista C på linje 518. Denna linje rullar endast under vardagarna. Ett antal avgångar, de tidigaste och de sista, rullar antingen endast ifrån Akalla eller ifrån Barkarby och i och med detta så avgår första 518 från Vällingby vid 05.55 och sista 17.42. Efter 17.42 avgår samtliga övriga avgångar ifrån Barkarby Station.

Nobinamöte - Kallhälls 6552 möter Lundas boggiebuss 7185 på linje 119, som man borde kunna ge smeknamnet "Hässelbylinjen".

Baken på 7185.

Nu kör vi igång själva Hässelbytemat. Promenaden gick via Riddersviks Gård och vattnet och snirklade mig sedan bort på Solviksvägen. Vad jag alltså vill säga, är att jag hoppade över "världsmetropolen" Åkermyntan mitt i villastadsområdet, men det kanske funkar utan...  ;D

Promenaden startade med Riddersviks Allé upp till Riddersviks gård. Jag har inget minne av att jag har varit vid Riddersvik tidigare, så det blev ett antal bilder därifrån:

Två bilder ifrån promenaden längs vattnet. Om du vill, och framförallt orkar, så kan man gå rejäla promenader längs vattnet i stort sett hela vägen ifrån Alvik upp till Riddersvik (troligtvis ännu längre), med några få undantag med lite hus och bergsväggar m.m. samt en del bebyggelse vid vattnet, i exempelvis just Villastaden.

Vi rör oss vidare i riktning mot Hässelby Strand och även Gård för den delen. Mitt i bild sticker de två skorstenarna från Hässelbys Värmeverk upp. Värmeverket ligger också placerat vid vattnet, ungefär mitt emellan Hässelby Strand och en av de stora badstränderna i Hässelby, Hässelby Strandbad, som även går under namnet Hässelby allmänna bad.

Mer är på gång och kommer att finnas uppe runt mitt på dagen. ;)

Max W

Hej Andy!
Roligt att se dessa bilder. Jag är född och uppvuxen i Hässelby. Min mor köpte ibland "färsk-mjölk" på Riddersvik. Busshållplatsen "Riddersvik" hade ett annat namn fram till hösten 2008 om jag minns rätt. Hållplatsläget är ju flyttat en bra bit sedan jag var barn och man kan säga att nuvarande läge är en ersättning för två lägen, nämligen hållplatserna Granskogsvägen och Glädjevägen, nämnt i körriktning Backlura.
På den tiden gick det tåg från spånga till Hässelby. Det kan Du läsa mer om på min hemsida via denna länk: http://www.trafikminnen.se/artikel_swb.html
Max

Andreas

Citat från: Max W skrivet 08 september 2010, 07:07:54 AM
Hej Andy!
Roligt att se dessa bilder. Jag är född och uppvuxen i Hässelby. Min mor köpte ibland "färsk-mjölk" på Riddersvik. Busshållplatsen "Riddersvik" hade ett annat namn fram till hösten 2008 om jag minns rätt. Hållplatsläget är ju flyttat en bra bit sedan jag var barn och man kan säga att nuvarande läge är en ersättning för två lägen, nämligen hållplatserna Granskogsvägen och Glädjevägen, nämnt i körriktning Backlura.
På den tiden gick det tåg från spånga till Hässelby. Det kan Du läsa mer om på min hemsida via denna länk: http://www.trafikminnen.se/artikel_swb.html
Max

Hej!

Vad roligt att du uppskattar bilderna och att du dessutom kommer därifrån.  :D Jag har även jag en del särskilda kopplingar dit, med släkt som kommer därifrån, däribland min mor som växte upp där och i nutid så har jag en del nära vänner till mig, som också av en händelse bor i Hässelby! ;D  
Hässelby, i mina ögon, är en väldigt intressant och fin förort, med vad som känns som väldigt varierande miljöer, från höghusen i Hässelby Gårds- och Hässelby Strandsområdet, till att du helt plötsligt kliver in i ett jättestort villaområde i Villastaden. Planer finns på att kanske, kanske flytta dit någon gång. Vi får se hur det går! ;) Tack dessutom för länken, det var väldigt intressant att läsa om den dåvarande järnvägen. Jag vet inte riktigt vad som finns kvar i Hässelby Villastad eller Skälby i järnvägsväg, men kan det vara stickspåret från Spånga, som passerar Lunda, som är det gamla järnvägsspåret till Villastaden? Det går kanske att hitta någonstans, men just det spåret har jag alltid funderat över, för att det just svänger av i en så pass kraftig sväng åt vänster jämfört med huvudbanan som ju går åt höger, att det har funnits en särskild historia bakom det spåret. Snart kommer jag att lägga upp lite fler bilder ifrån Hässelby också i denna tråd, så håll utkik! ;)

Citat från: Simon A skrivet 08 september 2010, 09:42:53 AM
Mycket vackra miljöbilder! :D

//Simon

Tack så jättemycket! :D Härligt att bilderna är så uppskattade.  :)

/Andreas

Max W

Hej igen Andy!
Jo stickspåret från Spånga mot Lunda var en del av "Lövstabanan". Gamla banvallen genom Järfälla kommun är idag cykelbana och vid gamla stationen i Skälby ligger idag ett dagis som heter Sol-"någonting" typ -skiftet (minns ej helt. Stationen i Hässelby låg lite bortom nuvarande Åkermyntan.
Hör gärna av Dig via email till mig så kan jag ge Dig svar på fler frågor mer direkt.
Min email är max@trafikminnen.se
/Max

Andreas

Nu har det gått en tid sedan jag sade att jag skulle lägga upp nya bilder här, men nu gick det inte att dra ut på väntan längre:

Vid foten av denna backe tog strandpromenaden ifrån Riddersvik slut och för att fortsätta, så fick man lov att gå upp denna hyfsat branta backe. Det kändes lite i benen efteråt. ;D Utsikten över Mälaren var rätt ok härifrån, så det var inte för inte som man gick uppåt. :P

Maffigt hus på Mälarvägen, åtminstone ser det ut att vara en maffig utsikt därifrån.

Efter att ha snirklat sig runt på Vidholmsbackarna, så kom jag fram till Solviksvägen, den väg som linje 119 och linje 198 kör på genom Villastaden.

Övre: i riktning mot Villastadskyrkan, Åkermyntan och Lövstavägen.
Nedre: i riktning mot Vidholmsbackarnas busshållplats, Hässelby Allmänna Bad, Hässelby Strand och Hässelby Gård.

En 119 mot Backlura, i form av Nobina 4762. 

Efter en kort promenad på Solviksvägen, så korsade jag vägen och tog av till vänster på Loviselundsvägen och sedan andra gatan till vänster, vilket blev Lupinvägen.

Efter en stund når man Hässelby Idrottsplats, där Hässelby Sportklubb, förkortat HSK, håller till. Här var min morfar en gång i tiden en stor supporter, så denna plats är lite nostalgisk i mitt fall. :P Närmast i bild fortsätter Lupinvägen ett kvarter till vänster i korsningen, innan den övergår till att bli en gångväg, som så småningom kommer fram till ännu en idrottsplats, Hässelby Gårdsskolan och till slut trakterna kring Hässelby Gård och Johannelund. Mitt över idrottsplatsen går Loviselundsvägen som går in rakt in vid Hässelby Gårds centrum. Bakom buskaget till höger börjar Markviksvägen, där jag skall ta mig ner, för att sedan gå på Loviselundsvägen till Friherregatan och sedan fortsätta i riktning mot Hässelby Strand:

Efter lite kringelikrokar, så kom jag återigen fram vid Solviksvägen, men nu vid korsningen med Hässelby Strandväg, som nere vid foten av denna backe når Hässelby Strandbad/Hässelby Allmänna Bad.

Nu gick jag till vänster för att åka bussen sista biten till Hässelby Strand, för att förtära ett smarrigt pizzabröd med ost och skinka. ;D  Finns det någon som vet att det finns att få någon annanstans i Stockholm, så tipsa gärna mig om det.  :P Om inte, så är nog banne mig Hässelby Strands pizzeria unika på detta. Inte för stort, inte för litet, inbakad minipizza med öppning högst upp, fyllt med tomatsås och antingen ost eller ost+skinka (diffar 5 kronor mellan dessa, mellan 25 - 30 kr tror jag det är) och det är alldeles lagom, inte för lite och inte för mycket heller!  ;)

Detta är ju trots allt ett bussforum, så medan jag väntade på min 119 (samma buss som figurerade högre upp i detta inlägg), så kom en av Omnilinkboggierna i motsatt riktning:

Hoppas att övriga bilder uppskattas såsom de tidigare gjorde! Tack! :)

För er som vill pröva samma promenad, så har ni här en ungefärlig kartbeskrivning över hur jag gick. Kartan var kanske inte den tydligaste, men den visar ganska exakt och har några år på nacken :P:

Blå punkt = Riddersviks busshållplats (119, 518, 541).
Röd slinga = promenadväg
Mörkröd punkt = Hässelby Strandvägs busshållplats (119, 198).

Gotlandsbuss1

Gamla Heliga Hässelby bodde där en gång i tiden men det var mångans häran år sedan

//Gotland

Max W

Andy! Jätteroligt att se bilder från min barndoms hemtrakt, men jag tar mig friheten korrigera en av Dina uppgifter. Gatan Du kallar Solviksvägen heter Sandviksvägen. Om man åker från Hässelby Strand mot Åkermyntan bytte Sandviksvägen förr i tiden namn till Berghamnsvägen vid Vidholmsbackarna. Berghamnsvägen (som då inbegrep ett 80-tal meter av nuvarande Vidholmsbackarna) gick från korsningen med Hässelbyvägen (nuvarande Lövstavägen/Växthusvägen vid Åkermyntan ända ned till Berghamns Brygga.
/Max

Andreas

Citat från: Max W skrivet 13 september 2010, 08:27:58 AM
Andy! Jätteroligt att se bilder från min barndoms hemtrakt, men jag tar mig friheten korrigera en av Dina uppgifter. Gatan Du kallar Solviksvägen heter Sandviksvägen. Om man åker från Hässelby Strand mot Åkermyntan bytte Sandviksvägen förr i tiden namn till Berghamnsvägen vid Vidholmsbackarna. Berghamnsvägen (som då inbegrep ett 80-tal meter av nuvarande Vidholmsbackarna) gick från korsningen med Hässelbyvägen (nuvarande Lövstavägen/Växthusvägen vid Åkermyntan ända ned till Berghamns Brygga.
/Max

Oj, just det, det heter den ja. ;D Tack för infon!  :)