Blåbussar Innerstan Sthlm (fråga)

Startat av Mange_buss, 04 september 2010, 13:27:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mange_buss

Tycker vagnarna på linje 1 och 4 börjar se allför skrotiga ut för att över huvud taget gå i trafik (nu tänker jag på Scania OmniCity-busssarna i 53xx-serien.).
För varje besök i huvudstad man gör, så saknas det ytterligare en karossbit... Låter mycket gör de också... Sliten lack som inte ens kan liknas vid hemtrevlig patina finns även att beskåda...

Dessa vagnar känns bra mycket risigare än MaxCi-bussarna - när kan OmniC tänkas bytas ut mot nya bussar? Är det Scania eller Volvo som gäller då? MAN kanske?

Ted Selander

Citat från: Mange_buss skrivet 04 september 2010, 13:27:21 PM
Tycker vagnarna på linje 1 och 4 börjar se allför skrotiga ut för att över huvud taget gå i trafik (nu tänker jag på Scania OmniCity-busssarna i 53xx-serien.).
För varje besök i huvudstad man gör, så saknas det ytterligare en karossbit... Låter mycket gör de också... Sliten lack som inte ens kan liknas vid hemtrevlig patina finns även att beskåda...

Dessa vagnar känns bra mycket risigare än MaxCi-bussarna - när kan OmniC tänkas bytas ut mot nya bussar? Är det Scania eller Volvo som gäller då? MAN kanske?

Så slits de också flerdubbelt hårdare är innerstadens normalbussar. En dag på linje 4 är ingen söndagspromenad precis (ens på en söndag). Nödvändig upprustning har gjorts på ett antal exemplar, samtidigt som ett utbyte planeras. Hur det ser ut är inte klart. Etanol eller gas beror på vilken infrastruktur (tankmöjligheter) SL väljer för ombyggda, flyttade och nya depåer.

/Ted

Mange_buss

Citat från: Ted S skrivet 04 september 2010, 14:24:23 PM
Så slits de också flerdubbelt hårdare är innerstadens normalbussar. En dag på linje 4 är ingen söndagspromenad precis (ens på en söndag). Nödvändig upprustning har gjorts på ett antal exemplar, samtidigt som ett utbyte planeras. Hur det ser ut är inte klart. Etanol eller gas beror på vilken infrastruktur (tankmöjligheter) SL väljer för ombyggda, flyttade och nya depåer.

/Ted

Jag har full förståelse för att bussarna på dessa linjer slits betydligt snabbare än vanliga innerstads- och förortsbussar, jämförelsen med MaxCi var mest för att visa att ålderna kanske inte är det enda som spelar roll...  :)
Det ska bli intressant och se om det kanske blir Solaris-led på innerstadens stomlinjer i framtiden...

Andreas

Citat från: Mange_buss skrivet 04 september 2010, 23:31:40 PM
Jag har full förståelse för att bussarna på dessa linjer slits betydligt snabbare än vanliga innerstads- och förortsbussar, jämförelsen med MaxCi var mest för att visa att ålderna kanske inte är det enda som spelar roll...  :)
Det ska bli intressant och se om det kanske blir Solaris-led på innerstadens stomlinjer i framtiden...

Ur min personliga synpunkt, så är Omnicity en rasselbuss rakt igenom av högsta klass! Dessa bussar (stombussarna i innerstan) började komma redan år 1998 och den sista av Omnicitylederna i denna serie, dvs. 5377, sattes i trafik 2002, så bara den "nyaste" av dessa bussar är redan 8 år gammal och de äldsta ligger på en ålder av 12 år. Jag fascineras varje gång över hur fräscha bussarna ser ut att vara när de har blivit ommålade eller rent av tillfixade, de ser genast flera år yngre ut, åtminstone på utsidan. De har som sagt rullat väldigt länge nu och ur mina ögon, så kan de fara till skroten direkt, åtminstone ett stort antal av dem. Angående Solarisleder, skulle de bli a la variant som dom som redan levererats till Stockholm, dvs. dom som nu har hamnat på Lidingö, så nej tack...  ;D  Omnilinkled vore dock inte särskilt tokigt eller varför inte en Volvo 8900-led på biogas? Det skulle nog bli ganska snyggt!  ;) Inte så troligt att det blir av kanske, men hoppas hoppas...  :P

buskörare

Citat från: Andy91 skrivet 05 september 2010, 00:29:34 AM
Ur min personliga synpunkt, så är Omnicity en rasselbuss rakt igenom av högsta klass! Dessa bussar (stombussarna i innerstan) började komma redan år 1998 och den sista av Omnicitylederna i denna serie, dvs. 5377, sattes i trafik 2002, så bara den "nyaste" av dessa bussar är redan 8 år gammal och de äldsta ligger på en ålder av 12 år. Jag fascineras varje gång över hur fräscha bussarna ser ut att vara när de har blivit ommålade eller rent av tillfixade, de ser genast flera år yngre ut, åtminstone på utsidan. De har som sagt rullat väldigt länge nu och ur mina ögon, så kan de fara till skroten direkt, åtminstone ett stort antal av dem. Angående Solarisleder, skulle de bli a la variant som dom som redan levererats till Stockholm, dvs. dom som nu har hamnat på Lidingö, så nej tack...  ;D  Omnilinkled vore dock inte särskilt tokigt eller varför inte en Volvo 8900-led på biogas? Det skulle nog bli ganska snyggt!  ;) Inte så troligt att det blir av kanske, men hoppas hoppas...  :P

Fast en Omnilink är ju inte låggolvad, nått som jag anser vara en nödvändighet på stomlinjer. Vi får väl se vad nya Omnicity blir för nått, om den är bättre än den andra. Å andra sidan, Omnilinkarna från 2002 som gått ute på Lidingö skramlar på rätt ordentligt dom med. Att det slits när vägarna/gatorna ser ut som dom gör är inte alls konstigt.
Solarisarna verkar omtyckta av resenärerna ute på Lidingö eftersom dom tar vägskador och brunnar t.ex mycket tystare än våra 66-vagnar gjorde när dom var nya. Dom är också mycket trevligare i växlingar än 66-vagnarna. Visst finns det Solarisar som är rätt jobbiga att köra, men majoriteten funkar faktiskt bra (när dom funkar  ;) ) och om man bara tar sig tid att hitta deras små egenheter så vinner dom i längden.