Bra Länstrafiken Västerbotten

Startat av RoggaBoy, 02 september 2010, 12:47:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Redan nu förvarnar man Umeborna om vinterns störningar: http://www.tabussen.nu/trafikstoerningar/2010/trafikstoerningar-i-umeaa-taetortstrafik.aspx
Gissar dock att det kommer bli en kampanj i VK som vanligt om att bussarna är sena.

Sedan får man hoppas att fp i Västerbotten får som dom vill, att slå ihop Länstrafiken i Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten till en, Länstrafiken Norrland. Tänk att åka på "udda resa" eller "reskassa" i de fyra länen på ett kort, underbart!

Ersa

En "sammanslagning" i ordets rätta bemärkelse går ju inte, då lagen kräver en huvudman per län. Men ett tätt samarbete fungerar ju, vilket vi redan idag kan se på Länstrafikbolagen i Södermanland, Örebro och Västmanlands län. Samarbetet fungerar bra trots att VL i Västmanland inte upphandlar sin trafik som de andra två huvudmännen gör, utan gör det mesta i egen regi. Något som Lennart Holmlund (s), kommunalråd i Umeå avvisat som otänkbart då detta enligt honom är helt olagligt, trots att det även sker i Skellefteå och Luleå.

Personligen är jag helt för ett liknande samgående i norr. Redan idag har man ju ett gemensamt telefonnummer till kundtjänsten, och man köpte ju in samma biljettmaskiner 2001, även om man därefter beklagligt nog programmerade dem olika. Men ytterligare samarbete vore inte fel. Gemensamma upphandlingar med samma fordonskrav i alla län är en direkt fördel. Länsfärgerna i Jämtland och Norrbotten skulle kunna skrotas för evigt! Som redan nämnts är ju samma mjukvara i biljettsystemet i alla län något som skulle underlätta mycket! Har "udda resa" fungerat i Jämtland och Västernorrland utan större klagomål i snart 10 år kanske det är dags att svälja envisheten och införa samma funktioner även i Norr- och Västerbotten? Det hela skulle också kunna leda till att de kommunala förvaltningarna i kuststäderna tvingas släppa på sin makt över stadstrafiken i sina städer.

Ta en titt på en enda hemsida för tre län: www.lanstrafiken.se
Visst skulle en sådan sida för de fyra nordligaste länen se bra ut? :)

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 02 september 2010, 13:41:11 PM
En "sammanslagning" i ordets rätta bemärkelse går ju inte, då lagen kräver en huvudman per län. Men ett tätt samarbete fungerar ju, vilket vi redan idag kan se på Länstrafikbolagen i Södermanland, Örebro och Västmanlands län. Samarbetet fungerar bra trots att VL i Västmanland inte upphandlar sin trafik som de andra två huvudmännen gör, utan gör det mesta i egen regi. Något som Lennart Holmlund (s), kommunalråd i Umeå avvisat som otänkbart då detta enligt honom är helt olagligt, trots att det även sker i Skellefteå och Luleå.

Personligen är jag helt för ett liknande samgående i norr. Redan idag har man ju ett gemensamt telefonnummer till kundtjänsten, och man köpte ju in samma biljettmaskiner 2001, även om man därefter beklagligt nog programmerade dem olika. Men ytterligare samarbete vore inte fel. Gemensamma upphandlingar med samma fordonskrav i alla län är en direkt fördel. Länsfärgerna i Jämtland och Norrbotten skulle kunna skrotas för evigt! Som redan nämnts är ju samma mjukvara i biljettsystemet i alla län något som skulle underlätta mycket! Har "udda resa" fungerat i Jämtland och Västernorrland utan större klagomål i snart 10 år kanske det är dags att svälja envisheten och införa samma funktioner även i Norr- och Västerbotten? Det hela skulle också kunna leda till att de kommunala förvaltningarna i kuststäderna tvingas släppa på sin makt över stadstrafiken i sina städer.

Ta en titt på en enda hemsida för tre län: www.lanstrafiken.se
Visst skulle en sådan sida för de fyra nordligaste länen se bra ut? :)

Märkligt att fp just förespråkar en sammanslagning, för att bara ha en Länstrafiken istället för fyra med tanke på att dom måste ju veta om hur lagarna är, fast det kanske är något man vill skall ändras under nästa mandatperiod, för om det blir en sammanslagning av länen i Norr till ett Stor-Norrland, så innebär ju de ett Länstrafiken också.

Jo, gemensamt telefonnummer och så klart har Västerbotten sämst kundservice och längsta svarstiderna. Dom har ju Norrtåg, kanske ett Norrbuss? Med mer samarbete så finns det mycket pengar att spara helt klart,  och att bussbolagen skulle få ha sina egna färger på bussarna skulle vara riktigt kul.

Jag vill ha samma system i Umeå som hemma hos mamma i Härnösand. Så fort hon är här så får jag förklara att det inte fungerar på samma sätt här och då tycker hon det är konstigt medan maskinen är likadan. Tor (Marknadschef Länstrafiken V-botten) sa när kontantstoppet blev på stadsbussarna att det under vintern det året (2008?) skulle komma reskassa, vilket är ett steg i rätt riktning då kortet inte är låst till en speciell sträcka, men ännu har inget hänt och frågar man denna gubbe så får man inget svar.

Har Umeå släppt stadsbussarna så kan helt klart Skeå och Luleå göra samma sak, det är helt klart mycket som kan bli bättre bara de var någon som fattade de rätta besluten.

www.lanstrafikeninorr.se skulle funka hur bra som helst för de fyra länen i norr, om alla bara gick åt samma håll så att säga och ingen väljer en egen väg.

1896

....och så upphandlar man all trafik i en enda upphandling....  :-X

RoggaBoy

Citat från: 1896 skrivet 02 september 2010, 17:19:31 PM
....och så upphandlar man all trafik i en enda upphandling....  :-X

Som KR vinner efter att ha bjudit Länstrafiken på middag i Östersund.  ;)

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 september 2010, 13:59:27 PM
Har Umeå släppt stadsbussarna så kan helt klart Skeå och Luleå göra samma sak, det är helt klart mycket som kan bli bättre bara de var någon som fattade de rätta besluten.

Grejen är att Umeå kommun inte har "släppt" Ultrabussarna. Det är fortfarande kommunen som gör tidtabellen, beslutar om linjeändringar och annat administrativt arbete. Så det är något slags mellanting i Umeå. Upphandlad men ändå lika toppstyrd och låst trafik som förr. Kontrasterna mellan Umeå och städer som har trafik i egen regi (Luleå & Skellefteå) är lika stora som kontrasterna mellan Umeå och städerna med nettoavtal (Sundsvall, Östersund, Gävle). Någonstans i mitten mellan dessa båda ytterligheter ligger Umeå, med allt vad det innebär.

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 september 2010, 13:59:27 PM
Jag vill ha samma system i Umeå som hemma hos mamma i Härnösand. Så fort hon är här så får jag förklara att det inte fungerar på samma sätt här och då tycker hon det är konstigt medan maskinen är likadan. Tor (Marknadschef Länstrafiken V-botten) sa när kontantstoppet blev på stadsbussarna att det under vintern det året (2008?) skulle komma reskassa, vilket är ett steg i rätt riktning då kortet inte är låst till en speciell sträcka, men ännu har inget hänt och frågar man denna gubbe så får man inget svar.

Båda mina föräldrar är från Västerbotten, men har bott i Jämtland och Stockholms län lite mer än de senaste två decennierna. När jag arbetade i Umeå var det alltid jag som fick svara på deras frågor om kollektivtrafiken, och se deras förvånade miner när jag berättade svaren. De lyckades en gång räkna ut två olika priser för taxan Östersund-Umeå via nåt diagramblad på en pdf-fil, och ringde för att dubbelkolla med mig. Jag knappade in sträckan på en biljettmaskin i en buss och fick en tredje summa som skiljde sig mycket från vad pdf-dokumentet på hemsidan sagt. Det är lite illa när "hemvändare" har en hel del bekymmer med kollektivtrafiken i sitt hemlän, medan de lätt klarar av kollektivtrafiken i t.ex Jämtland, Västernorrland, Uppland, Stockholm och Kalmar län utan några problem.