Fundering kring upphandlingen i Nacka/Värmdö!

Startat av at1981, 02 september 2010, 08:09:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!


Jag fick nyligen höra att den nya lagen ska omsättas till praktisk handling när det gäller kommande upphandling i Nacka/Värmdö där entreprenörerna skall lägga anbud på varje enskild linje.

Nu finns det ju gott om olika linjer i Nacka/Värmdö för entreprenörerna att välja bland.
Tror ni resultatet kan bli att det blir mer än ett företag som kör linjerna ute i Nacka/Värmdö?

Enligt rykten har jag hört (vet ej om det stämmer) så är vissa linjer mindre populära än andra att lägga anbud på inom Nacka/Värmdö. Då kommer det väl mycket kretsa kring vilken eller vilka linjer som ger mest ekonomisk vinst för entreprenören.

Hur blir det om t.ex. inte en enda entreprenör är intresserad av att köra någon eller några linjer om de bedömer att det inte genererar någon vinst?
Finns det risk att linjen/linjerna läggs ned då eller kan SL som huvudman tvinga någon eller några att köra den eller dessa linjer?

Om det t.ex. blir företag A som kör linje 436 - 440, 461 - 463 och företag B som kör linje 474. Kan SL tvinga dessa båda konkurrenter till någon form av samarbete när det gäller t.ex. anslutningar i Kolvik under lågtrafik? Annars om linje 474 från Slussen körs av företag B är sen till Kolvik, då kanske anslutande bussar som körs av företag A struntar i att vänta in linje 474 bara för att det är konkurrerande företag som inte har något som helst intresse av att samarbeta med varandra.


När redovisas resultatet för upphandlingen i Nacka/Värmdö?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ted Selander

Citat från: at1981 skrivet 02 september 2010, 08:09:33 AM
Hej!
Jag fick nyligen höra att den nya lagen ska omsättas till praktisk handling när det gäller kommande upphandling i Nacka/Värmdö där entreprenörerna skall lägga anbud på varje enskild linje.

Det stämmer inte. Upphandlingen genomförs 2010, med trafikstart 2011. Den nya lagen träder i kraft 2012.

Citat från: at1981 skrivet 02 september 2010, 08:09:33 AM
När redovisas resultatet för upphandlingen i Nacka/Värmdö?

Preliminärt i oktober 2010.

/Ted