Högerbuss i vänstertrafik 1966

Startat av Gunnar D, 01 september 2010, 15:15:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H30 75594 på linje 137 (Sätra-Skärholmen) har anlänt till ett Skärholmen under uppförande den 22 apr 1966.

Mvh Gunnar

Mr G

Har lite svårt att exakt lokalisera platsen. Kan du precisera var bilden är tagen? Finns denna vägstump kvar idag?
吉先生

Gunnar D

Enligt SS-kartan ovan från 1966 låg vändslingan utmed Ekholmsvägen.
Är själv f.n. långt från Skärholmen. Kan någon visa en bild på hur denna plats ser ut idag?

Mvh Gunnar

Ersa

Länk till vändslingans ställe på Eniros kartor till de som vill ta en dagsaktuell bild:
http://kartor.eniro.se/m/Im7Xk

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 09 september 2010, 20:18:02 PM
Har lite svårt att exakt lokalisera platsen. Kan du precisera var bilden är tagen? Finns denna vägstump kvar idag?

Funkar det bättre ett drygt år senare? Blivande polishus och t-banehus i alla fall under byggnad i bakgrunden. 5594 går nu till Vårberg. Mars 1967.

PS

Kom ihåg att jag satt på en stol på enkelstolraden mellan fram- och bakdörrarna under resan till Vårberg. Enkelstolsraden på H30 byttes väl till dubbelstolar ganska snabbt efter högertrafikomläggningen då vagnarna åkte ut på "bystan"? Ryktet sa att det var gamla spårvagnsstolar typ mustang som kom till användning men det vet jag inte om det stämde. Stolshandtagen avvek dock markant i jämförelse med originalstolarna (nej, det fanns inga reklamhållare på stolsryggarna!)

DS 

;D

Mr H

Citat från: Peter Rost skrivet 09 september 2010, 22:58:36 PM
http://maps.google.se/maps?hl=sv&q=ekholmsv%C3%A4gen%20sk%C3%A4rholmen&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl

/Peter

Intressant bild!

Men jag skulle vilja ha slingan lite längre ner på Ekholmsvägen än "A" ungefär där gräsytan är med bilparkeringen. (Blev lite förvirrad också av utmärkningen av T-ingången som måste vara fel då den ju är i direkt anslutning till torget och inte genom bostadshuset en bit ovanför det. Kanske det är gräsytorna på t-banehusets tak som förvirrar? Undrar om det är många som ringer på hos dem som bor där och ber att få gå ner i t-banan? ;D ;D ;D)

Gick inte 5592 också i trafik på 137:an med snibb som måste ha målats bort före dagen H?
Någon som har bild?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 10 september 2010, 09:33:02 AM

Gick inte 5592 också i trafik på 137:an med snibb som måste ha målats bort före dagen H?
Någon som har bild?

Mr H

Mina erfarenheter av tursatta bussar på linje 137 innan Dagen H:

H25 75507
H30 75594
H32 74001
H33 74281
H34 74301

samt H19

Mvh Gunnar

Ersa

Citat från: Mr H skrivet 10 september 2010, 09:33:02 AM
Intressant bild!
Men jag skulle vilja ha slingan lite längre ner på Ekholmsvägen än "A" ungefär där gräsytan är med bilparkeringen.

Om skalan på den första kartan stämmer skulle jag också vilja ha det till just den gräsytan. Slingan verkar ju ha varit placerad nästan precis mitt mellan tunnelbanans räls i norr och Vårbergsvägen som går parallellt i söder.