Busslink (Söderort) kör H.M samt hög Statsman...(5 SL-bilder)

Startat av Kvarne, 12 september 2007, 18:43:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Brasiliens president Lula var på statsbesök & bland saker som skulle disskuteras stod Etanolen. På WTC-Stockholm skulle man sammanstråla med
H.M Konungen & tillsammans åka med totalt 3 st abonnerade SL-bussar. Självklart var det 3 st av Scanias nya Etanol-Omnilinkar som var abonnerade. Vagnarna som tillhör trafikområdet Söderort var; 4717, 4725 & 4742.

4725 blev utvald att agera Kunglig transport. De andra användes till journalister samt övriga inbjudna.

Kungen anlände i en av sina privata bilar med stort säkerhetspådrag. Helikopter i luften och omringad av MC-poliser "parkade" han utanför WTC & klev in vid 9.30-tiden. Där inne sammanstrålade man med President Lula och steg sedan gemensamt ut till de väntande "röda limosinerna".

Efter att ha poserat framför bussen tillsammans med Scania-Sveriges Chef så klev man in i 4725 och under stort pådrag åkte man iväg mot hemligt mål. Pga säkerheten fick jag inte reda på vart.

Så när som på exakt kvart över 10 begav man sig iväg och jag begav mig hem för att redigera bilderna.

Vill passa på att rikta ett riktigt stort & varmt tack till följande som gjorde denna dokumentering möjlig;

Poliserna på plats
Busslink

Bilder:

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Anders i Vendelsö

Förutom Brasilien har ju Sverige (Stockholm) världens största etanol-buss flotta.
Mycket coola bilder!

/Anders

homer

Kransen runt navet på framvagnen var ju intressant, inte varje Sl buss som har sådana!

trevligt reportage för övrigt

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Tänk vad coolt om man fick blåljus före bussen  :) det skulle ju räcka med hälften så många bussar då.... :D tänk att för en gångs skull få köra i 50 inne i stan he he....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ted Selander

Citat från: yngrot skrivet 12 september 2007, 20:24:26 PM
Tänk vad coolt om man fick blåljus före bussen  :)

Det förekom vid ett par tillfällen under miljövårdskonferensen i Stockholm 1972. Ett antal SL bussar av CF76 modell (litt H65A) användes för att transportera polisstyrkor genom stan och stod ständig beredda och bemannade med Hornsbergsförare som kunde köra växelvagn. Poliserna var förlagda till Skeppsholmen, och bussarna var utsmyckade med sex stora dekaler vardera i klassiskt svartvit "POLIS"-utförande. Åtminstone någon kollega fick rycka ut i skarpt läge till någon kravallunge i city. Då gick det undan, med polisbil före på Strandvägen följd av en vrålande CF full av poliser. Mäktigt!

/Ted

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Thomas Schulz

Kul reportage. En liten petitess i sammanhanget är väl det med Scania-Sverige grejen. Mannen bredvid kungen, på bild 3, är Scanias VD Leif Östling. Scania Sverige AB är den svenska generalagenten och dess VD heter Kaj Färm.

Thomas

Nico

Undrar om det även är detta jippo som medfört att i princip varenda vagn, oavsett typ, går att skylta med "Scania Etanol"...  :P

Såg lite avigt ut att ställa in det på den B9S jag körde ikväll, men vaf-n!!!  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 13 september 2007, 03:22:29 AM

Såg lite avigt ut att ställa in det på den B9S jag körde ikväll, men vaf-n!!!  ;D

Då kanske Volvon tänkte "äntligen står det Scania på mig oxå".  :D

Magnus_J

Citat från: Nico skrivet 13 september 2007, 03:22:29 AM
Undrar om det även är detta jippo som medfört att i princip varenda vagn, oavsett typ, går att skylta med "Scania Etanol"...  :P

*haha* ja den såg jag när jag rullade in igår med.
undrar när man kan skylta Volvo Diesel Power.

Kvarne: Trevligt reportage. tack för att du delar med dig =)

Zella

Trevliga bilder... roligt att du visa upp detta...  Föraren kan ju skryta med att äsch... hade kungen som passagerare en gång...  8)

Magnus_J

Citat från: Zella skrivet 13 september 2007, 11:04:41 AM
Trevliga bilder... roligt att du visa upp detta...  Föraren kan ju skryta med att äsch... hade kungen som passagerare en gång...  8)

undrar om det hade biljett ??  ??? ::) ;D