Nils-Edward Nerell avliden

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 augusti 2010, 09:03:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag har fått följande via mejl med önskemål om att jag lägger ut det i Bussnack.

Nils-Edward Nerell, Alingsås, har avlidit, 90 år gammal. Han var från mitten på 40-talet och till hösten 1959 vd på SLO, Roslagsbanans bussbolag. Efter förstatligandet av bussarna flyttade han till västkusten och började på Linjebuss, om jag inte minns fel. Han var son till Åke Nerell, den legendariske SRJ-chefen. Nerell var mycket tekniskt intresserad och kunnig. Jag kan nämna t ex ombyggnaden av en gammal Motalabuss till en svansmotorbuss med en helt egen kaross, ombygge av en buss till en tankbil, köp av engelska AEC-chassin och för att inte glömma propellern till en Capronimaskin som satt på verkstadsväggen.

Till detta kan jag lägga att det Nils-Edward Nerell som var mannen bakom att servicebussen Orion II/Ontario II kom till Sverige. Han hittade busstypen och blev förtjust i den vid ett besök i Kanada och rekommenderade Borås Lokaltrafik att ta hem ett exemplar på prov. Det blev en bra bit över 100 stycken till ett stort antal platser i Sverige sedan dess.

Björn Forslund

N-E Nerell var väl även starkt inblandad i framtagandet Linjebuss ASJ RL-bussar, detta efter erfarenheterna med den hembyggda bakmotorbussen på SLO. Nerell ville ha lätta ekonomiska bussar till Linjebuss stadstrafik i bl a Lund. ASJ-bussen var väl i sin tur föregångare till SKV City-bussen, som också köptes av Linjebuss.

N-E Nerell skrev många intressanta artiklar i Svensk Lokaltrafik om både SLO och Linjebuss strävan efter nya typer av bussar.