Huvudmeny

Nobina - Dalarna

Startat av Bossekaka, 28 augusti 2010, 11:23:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bossekaka

Vet inte om det är trafiksäkert att åka omkring med ett stort hål i framrutan?
Men verkmästarn på ett garage i Dalarna tyckte det var ok, och lagade med silvertejp!!
Undrar vad farbror blå säger om det!
Det finns bildbevis, men jag vet ej hur man lägger in dom.

Tommy E

För visning av bilder finns det lite tips i den här tråden: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28663.0
Det vore onekligen intressant att se hur hålet såg ut.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jan

Citat från: Bossekaka skrivet 28 augusti 2010, 11:23:45 AM
Vet inte om det är trafiksäkert att åka omkring med ett stort hål i framrutan?
Men verkmästarn på ett garage i Dalarna tyckte det var ok, och lagade med silvertejp!!
Undrar vad farbror blå säger om det!
Det finns bildbevis, men jag vet ej hur man lägger in dom.

Är hålet stort eller i siktfältet, är det olämpligt/förbjudet att köra. Skulle det finnas i ett hörn och att det inte hindrar sikten så OK.
I branschen i 40 år

KG

Vindrutan är väl en bärande del av busskarossen?

1896

Ja, det är ju dumt att vara nonchalant, man vill ju inte få rutan i knäet när man sitter och kör....

Bossekaka

Så då ska vi se om jag lyckas få in en bild
[/URL][/img]

Kan inte tänka mig att detta är lagligt??

Bossekaka

1896

Det där verkar ju skymma sikten i backspegeln.  :P

KG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 augusti 2010, 09:58:02 AM
Genom att den inte sitter i synfältet är det ok, det gick som sagt bussar i mitt län med långt värre tejpade rutor hela gångna vintern och även gm besiktningen

Bland mina kollegor är det körförbud så fort en spricka går från ena sidan av rutan till den andra.
Har själv kört bussar vars rutor har smällt så högt att jag blivit vettskrämd, detta pga att det rör sig i sprickorna.

Jag skulle ej köra en buss med HÅL i rutan.

KG

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 augusti 2010, 17:31:19 PM
Spruckna rutor är ju vardagsmat, allrahelst på landsbygden, vissa bussmodeller flexar ju så mycket att rutorna spricker, Carrus har ju t.ex haft stora problem med sådant från början av -90 talet o framåt, när framaxeln gick ner i ett gupp så sprack rutan, skulle bli många bussbyten om man inte kunde köra vidare med en sådan spricka.

Sedan kan man alltid debattera hur lämpligt det är att köra med en trasig ruta men det är ju upp till varje åkare så länge det inte skymmer sikten, att sedan köra ett halvår på det sättet jmf med att hålla bussen rullande till man får tag på en ersättningsruta är ytterligare en knivig fråga.

Det ska mycket till för att rutan ska ramla in i bussen, jag har varit ut för det två (2) gånger, första gången var hela rutramen upprostad (Hägglundare), andra gången var en älg som hälsade på.

Inte ens när jag mötte en takbox på motorvägen norr om Arlanda fick jag panoramarutan i knät

Rutan kan även ramla UT, vilket är rätt vanligt på Carrus, har läst om flertalet fall i Sverige och Finland. Varav minst ett av fallen skedde med en av våra bussar. En vindruta är ganska tung, vad händer om den ramlar på någon/något som man bromsar för?

AndreasFinell

jo, förvisso är rutan tung, men den ramlar inte in eller ut "bara" för att det är ett hål i den. Förstår verkligen inte vad som är så farligt, så länge den inte stör sikten så... Sen är det väl något man bör byta för estestik och för SBP:s tycke. Men rutan varken krossas och hamnar i knät eller ramlar ut.

Att det gjorde det på er buss måste bero på att den helt enkelt inte satt fast som den skulle...

Joker

Farligt är det kanske inte, men ett stort företag som Nobina som alltid hävdar på kvalitet och nöjda kunder bla bla bla så är detta inte snyggt. Jag skulle inte köra en meter i min bil ens med ett sådant hål i rutan. Ja, okej då. Köra till glasmästaren skulle jag kanske göra. Tycker det är sjukt att dom inte byter ruta. Jag bor i Borlänge där den här bussen går och jag vet att den har varit trasig i MINST 14 dagar. Det är kvalitet det. Har sett folk stått och pekat på rutan och skrattat. Snygg reklam. Jag  skulle vägra att köra den bussen. Skulle skämmas ögonen ur mig.