F.d svensk; Hjälp önskas

Startat av Jonas Strömblad, 12 september 2007, 13:05:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Denna bussen hittade jag på busstn i Riga. Försökte klura utvilket svenskt ursprung den har, men lyckades inte riktigt. Färgerna känns mycket bekanta, men visst har man ändrat något?
/J

Jonas Strömblad

Ersa

Inte 40-serien? Nja, kanske inte med tanke på bakdörrplacering och front... men nog påminner färgerna om Swebus gamla Norrlandskustbussar:

Se Bussmickes nyligen publicerade bild på gamla 4033 här:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4000/Swebus_4033_AXK522_Umea_030520b.jpg

Fredrik Mattsson

Bussmicke

Trevligt, ju denna bommade jag på i diamagasinet.
Måste bara ha en bild nånstans..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a

3628 ersatte neoplanen 3464 som för det mesta behagade krångla på linje 802 Göteborg-Sälen-Rörbäcksnäs

Jonas Strömblad

Stort tack för hjälpen!

Som synes var det inte så svårt att se att bussen var ex-svensk  :o

Dessvärre var föraren inte jättelycklig över att jag plåtade. Han kom utfarande och gapade något på ryska. Lyckades dock förklara att både jag och bussen var svenskar  :)
/J

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a

Vart tog 3464 vägen sedan då?Den behövde ju oftast ett par dagar på sig mellan Sälen -Göteborg >:(,vet att det var med en tekniker från Neoplan och åkte iallafall en gång upp till Sälen ,han kollade bla remspänning mm vid nästan varje stopp,största problemet var att remmarna flög av i tid och otid.

Bussmicke

//Bussmicke.

j-a

j-a

Ok tillsammans med den andra Sälen Vanhoolen 0539.

Bussmicke

Bjuder på en till, inte alltid linje 802 om den nu inte var flyttad..

//Bussmicke.

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 september 2007, 22:03:39 PM
Jo!

Såldes den inte till Uddevalla Omnibuss?

//Lars

Jomen visst. Bilder under insanning..
//Bussmicke.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 september 2007, 22:03:39 PM
Jo!

Såldes den inte till Uddevalla Omnibuss?

//Lars

Jo, den såldes till Uddevalla Omnibus och lackades för Smögen-Expressen, men den användes inte särskilt mycket där. Dock dök den upp i Borås i juni 1998 och då alldeles ny hos UOAB. Om jag minns rätt så här långt efteråt rörde det sig om en tågersättning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)