Umeå: Barnvagnarna ryms inte i bussen

Startat av RoggaBoy, 27 augusti 2010, 13:36:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Föräldrar med småbarn kan inte lita på att de får plats i lokaltrafikens bussar. När platserna för rullstolar och barnvagnar är fyllda måste de vänta på nästa buss. Malin Norberg har väntat i två timmar på att få åka med bussen från dagis.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=371947

VK verkar ha lite att skriva om det stundande valet och istället kör en ny kampanj mot Nobina.

Peter L

Alltså, vad säger man egentligen?

"Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå kommun, beskriver platsbristen som ett branschproblem. Bussarna är utformade enligt branschorganisationens rekommendationer. Enligt dem räcker det med två vagnplatser i varje buss. Problemen med trånga utrymmen blev större när Nobina, det bolag som kör lokaltrafiken, valde en bussmodell som har motorn monterad i mitten av bussen.
- Det är trångt i bussarna och det tar vi med oss till nästa upphandling av kollektivtrafiken. Den inträffar år 2014. Då kommer vi att kräva mer generösa ytor på mitten av bussen, säger Fredrik Forsell. "

Alla bussar rymmer åtminstone två barnvagnar i enlighet med rekommendationer vilket också är situationen i de flesta delar av Sverige gissar jag (lustigt att det fungerar där...). Skulle Nobina sedan valt en bussmodell som inte uppfyller detta eller vad menas? Eller är det bara "lyxproblemet" att det inte får plats mer än två vagnar i dessa bussar...? Suck...

Andreas

Tja... vad säger man? Är det dags att införa barnvagnsbussar nu? Situationen med brist på barnvagnsplatser är ju likadan i stort sett överallt i lokaltrafik/regiontrafiksbussarna som trafikerar vårt land, såvida det inte rör sig om normalgolvsbussar med lastutrymme/n i underdelen av bussen.

Minns själv hur det såg ut på SLs linje 607 för inte alltför lång tid sedan: Första bussen mot Karolinska var försenad från Danderyd, nästkommande buss mot Sollentuna dök aldrig upp och när väl nästa buss mot Karolinska kom, så vart det en kortvagn!  :o Förvisso så vart det en normalgolvad Säffle 2000 med ganska gott om utrymme, närmare bestämt gamlingen Busslink 4421, men trots detta så gick det ju inte att få med alla barnvagnar som skulle på. På detta, så var det minst två skolklasser á 30 elever per klass som också skulle med, men där alla inte fick plats. När barnvagnsplatserna var fulla, så tryckte en småbarnsfamilj ändå in en till vagn och ställde den mitt i gången, så att det bildades en stor propp i bussen. Busschaffisen försökte få kontakt med familjen att de skulla rulla tillbaka vagnen ytterligare, vilket kanske gav ytterligare utrymme på ett par decimeter, men inte mer än så inte.  

Fredde

Citat från: Peter L skrivet 27 augusti 2010, 13:45:43 PM
Skulle Nobina sedan valt en bussmodell som inte uppfyller detta eller vad menas? Eller är det bara "lyxproblemet" att det inte får plats mer än två vagnar i dessa bussar...? Suck...

Dessa B9S har väl bara plats för barnvagnar och rullstolar i den främre delen, till skillnad från de här i Stockholm som har plats även bak i bussen...

Peter L

Citat från: Fredde_J skrivet 27 augusti 2010, 13:54:33 PM
Dessa B9S har väl bara plats för barnvagnar och rullstolar i den främre delen, till skillnad från de här i Stockholm som har plats även bak i bussen...

Det är möjligt, men då undrar jag bara

1) Vad har det att göra med uttalandet om att Nobina valt en bussmodell med mittmotor vilket då ska ha gjort det trångt?
2) Fortfarande får väl de rekommenderade två vagnarna plats?

Fredde

Citat från: Peter L skrivet 27 augusti 2010, 14:05:10 PM
Det är möjligt, men då undrar jag bara

1) Vad har det att göra med uttalandet om att Nobina valt en bussmodell med mittmotor vilket då ska ha gjort det trångt?
2) Fortfarande får väl de rekommenderade två vagnarna plats?

Bussmodell är ju vald efter de krav som finns/ställts vid upphandling. Som sagts tidigare så verkar inte VK ha så mycket annat att skriva om...

Peter L

Citat från: Fredde_J skrivet 27 augusti 2010, 14:08:21 PM
Bussmodell är ju vald efter de krav som finns/ställts vid upphandling. Som sagts tidigare så verkar inte VK ha så mycket annat att skriva om...

Kan bara instämma...!

Dessutom verkar det enkelt att alltid skylla på operatören, måste vara därför man handlar upp utförande av trafiken.  ;D

Jan

Några mer gnälliga resenärer än de som finns i Umeå tätort får man leta efter.
I branschen i 40 år

KG

Citat från: Jan skrivet 27 augusti 2010, 15:10:58 PM

Man kan undra varför dom fortsätter åka buss?

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 27 augusti 2010, 13:54:33 PM

Precis så är det. När kommunen körde själv i egen regi genom Polarbuss beställde man bakre barnvagnsplats i alla Volvo- och Scanialedvagnar. Kommunen ställde således efter 2006 inte fortsatta krav som låg på samma nivå som sina egna dåvarande bussbeställningar. Inte heller Veolia fick några krav på dubbla barnvagnsplatser i de "utsoknes" ledbussar de tog och körde med i Umeå under sina två år.

Jag kan inte alls belasta Nobina för detta, då de ju följt avtalet till punkt och pricka. Däremot kan man gott kritisera de som utformat kravlistan, och då inte bara beställaren utan även Kommunal. Det var ju nämligen så att Kommunal kom till Nobina med en lång lista med krav/önskemål som skulle ställas på B9S-vagnarna, som t.ex dörrknappar. Nobina sa ja till exakt alla önskemål. Tyvärr glömde Kommunal helt bort "bagateller" som bakre barnvagnsplats och liten smidig ratt dimensionerad för stadstrafik, som medlemmarna bett att de skulle ta upp. När Kommunal dessutom stod helt handfallna för alla nya vägbulor som byggdes på bussgatorna runtom stan avsade jag mig mitt medlemskap i just detta fackförbund. Vill man inte lyssna på sina medlemmar så förtjänar man inga medlemmar heller.

Citat från: Peter L skrivet 27 augusti 2010, 14:10:39 PM
Dessutom verkar det enkelt att alltid skylla på operatören, måste vara därför man handlar upp utförande av trafiken.  ;D

Ibland undrar jag om det kommer ta 5, 10 eller 15 år innan Umeborna höjer blicken och upptäcker att kommunen och Länstrafiken faktiskt existerar. För att vara en universitetsstad med stort antal inflyttade är det en skrämmande låg siffra som verkar vara bara lite insatta i hur svensk upphandlad kollektivtrafik fungerar. Det är väl en rest från gamla tider antar jag.

RoggaBoy

Alliansen i Umeå går iaf till kommunval med löftet att vägbulorna skall bort vilket nog gör det bättre för bussarna, men nog kommer även biltrafiken att öka då.

Ersa

Citat från: Jan skrivet 27 augusti 2010, 15:10:58 PM

Till en viss del. Men det handlar även om att Umeå hade en dyr, men väl fungerande kollektivtrafik på den kommunala tiden. Sen kom alla förändringar på en kort tidsperiod. Pengar skulle sparas, allt skulle upphandlas, ett nytt osmidigt långsamt biljettsystem kom, det första avtalet avbröts i förtid, ny upphandling, vikariebussar som stod stilla här och var, nya lågentréfordon fullspäckade med datorer, och nu märker man även av flera bristfälliga krav som får konsekvenser som hänger kvar till juni 2014.

Bara biljettsystemet är ju värd ett eget stycke. Hur kan man t.ex ta bort kontanthanteringen innan man öppnat fler förköpsställen? Och hur missade man att det inte fanns ett enda förköpsställe i den västra fjärdedelen av stan? Enkelbiljetterna fortsätter att vara bara lite dyrare än busskorten vilket leder till att få åker med busskort, vilket leder till ännu fler förseningar. Tidtabellens körtider är i stort sett samma som för 10-20 år sedan, men antalet människor och stopp har ökat och tar idag längre tid mycket pga ett stort antal oförberedda passagerare som inte har ett busskort.

Jag föreslår ett längre studiebesök med mycket bussåkning i rusningstid innan man dömer Umeborna.

Jan

Citat från: Ersa skrivet 27 augusti 2010, 17:30:47 PM
Till en viss del. Men det handlar även om att Umeå hade en dyr, men väl fungerande kollektivtrafik på den kommunala tiden. Sen kom alla förändringar på en kort tidsperiod. Pengar skulle sparas, allt skulle upphandlas, ett nytt osmidigt långsamt biljettsystem kom, det första avtalet avbröts i förtid, ny upphandling, vikariebussar som stod stilla här och var, nya lågentréfordon fullspäckade med datorer, och nu märker man även av flera bristfälliga krav som får konsekvenser som hänger kvar till juni 2014.

Bara biljettsystemet är ju värd ett eget stycke. Hur kan man t.ex ta bort kontanthanteringen innan man öppnat fler förköpsställen? Och hur missade man att det inte fanns ett enda förköpsställe i den västra fjärdedelen av stan? Enkelbiljetterna fortsätter att vara bara lite dyrare än busskorten vilket leder till att få åker med busskort, vilket leder till ännu fler förseningar. Tidtabellens körtider är i stort sett samma som för 10-20 år sedan, men antalet människor och stopp har ökat och tar idag längre tid mycket pga ett stort antal oförberedda passagerare som inte har ett busskort.

Jag föreslår ett längre studiebesök med mycket bussåkning i rusningstid innan man dömer Umeborna.

Trots att jag bor i södra Sverige, är jag mycket i Västerbotten och har bra koll på trafiken där. Det som jag tycker illa om är att man hetsar upp människorna när något med busstrafiken i Umeå inte fungerar. Nu detta med att inte få plats med sin barnvagn i vintras att en förare inte hade slips.
I branschen i 40 år

Bussnissen

En del av problemet är också att lokaltrafiken i Umeå håller på att ta över färdtjänsten i Umeå
sedan det blev gratis för dessa. På dagtid kryllar det av rullatorer som tar upp plats och sinkar
trafiken. Häromdagen hade jag en dam med rullator som stöp i backen i sidled när hon skulle in
genom bakdörren. Såg bara två ben i luften när jag satt och tog betalt av andra.
Det blir alltfler ofärdiga människor som försöker sig på att åka buss, gratis förstås.
Rullstolar har också ökat markant, allt utan mer körtid och plats i bussarna.
Jag bävar för vintern när snart sagt varje väg där bussar rullar håller på att grävas upp.

Ersa

Citat från: Jan skrivet 27 augusti 2010, 18:05:10 PM
Trots att jag bor i södra Sverige, är jag mycket i Västerbotten och har bra koll på trafiken där. Det som jag tycker illa om är att man hetsar upp människorna när något med busstrafiken i Umeå inte fungerar. Nu detta med att inte få plats med sin barnvagn i vintras att en förare inte hade slips.

Tyvärr, men det räcker inte på långa vägar för att förstå hur förarna och de regelbundna resenärerna ser på saken, och framförallt att kunna jämföra nutiden ur ett flerårigt perspektiv tillbaka i tiden.

Citat från: Bussnissen skrivet 27 augusti 2010, 21:27:56 PM
En del av problemet är också att lokaltrafiken i Umeå håller på att ta över färdtjänsten i Umeå sedan det blev gratis för dessa.

Att lägga ner linjerna 83 och 84 har säkerligen också bidragit till detta fenomen.