På en skrot i Säffle...

Startat av Ola Almquist, 26 augusti 2010, 02:31:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

...står dessa fordon. Någon som vet något om dem? Lyckades fotografera från tåget den 24 maj.

Tack på förhand!
/Ola

Kent Skoog

Citat från: Ola Almquist skrivet 26 augusti 2010, 02:31:02 AM
...står dessa fordon. Någon som vet något om dem? Lyckades fotografera från tåget den 24 maj.
Tack på förhand!
/Ola

Bilder finns, jag lägger ut om jag lyckas hitta dom!

fontheking5

Blev en bra bild med tanke på att den togs från tåget  :)

S Svensson

Äldre Volvo karosserades av bla Karlaverken i Kungsbacka AB. Numera rivet.
Är bussen ifråga från Kungsbacka ? :o

Ola Almquist

Citat från: fontheking5 skrivet 26 augusti 2010, 18:24:25 PM
Blev en bra bild med tanke på att den togs från tåget  :)

Växelfel, vi fick backa ut på linjen söderut igen efter att mötande tåg hade passerat. Jag hade ett par försök på mig. Sedan är ju inte mobilkameran det bästa man kan ha.

Den blå/röda bussen verkar vara en VBK. Hade inte Ingmans sådana? Har sett en sådan som husbuss.

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Hej! Det här var riktigt roligt! VBK:aren har en väldigt norsk färgkombination, gissar att den kommer från ett norskt bussföretag. Den lilla Volvon tycks ha avslutat sina dagar som husbuss, hoppas någon vet var den gått tidigare.
Mvh Jan G

Kent Skoog

m.e.

Kent Skoog!

Hvor i Säffle er bildene tatt? Gjerne en gate adresse. ???

Peter Rost

Vad kan det vara för årsmodell på VBK-aren?

/Peter

Kent Skoog

Citat från: m.e. skrivet 29 augusti 2010, 21:08:13 PM
Kent Skoog!

Hvor i Säffle er bildene tatt? Gjerne en gate adresse. ???

Skroten är belägen mellan järnvägsövergången i slutet av Kungsgatan och början av Gamla Åmålsvägen.

bilomnibussen

Den lilla Volvobussen är verkligen säregen. Ovanligt högbyggd, man undrar vad den varit från början. Karossen ser mycket obekant ut. Kan även den vara norsk?
Mvh Jan G

Ola Almquist

Tack för bättre bilder. Jag tycker att man kan se spår efter en registeringsskylt på VBK:n. Skruvhålens placering tyder väl också på att den är norsk?

M.v.h.
Ola

Fikman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 augusti 2010, 11:00:28 AM
Är det inte en Konsumbuss i begynnelsen? Reggad 19680730 i Sverige så den är inhemsk :-)

var min första tanke med att de är en varubuss från början, undra hur rostangripen den är??

Ola Almquist

Kan den ha använts av dessa (apropå dekalen på sidorutan):
http://www.svenskadansband.se/img5461.htm

M.v.h.
Ola

Mr H

Det där är väl en Volvo Snabbe F82 med påbyggnad. Kanske en militär historia? De brukar ju uppskatta hög markfrigång! Körde själv en mycket snarlik Snabbe med påbyggnad i Lumpen.
De kallades allmänt "Grisbilarna" på det förband där jag var placerad men de funkade mycket bra i lätt terrängkörning.

Mr H