Trafik AB Stockholm-Nynäs 24

Startat av Ola Almquist, 26 augusti 2010, 02:00:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 augusti 2010, 06:37:53 AM
TSN 24, alltså denna: http://www.omnibuss.se/bildgalleri/index.php?JGALL_DIR=SvOFs bussar/&JGALL_IMG=TSN2024.jpg
Är deponerad hos Nynäsföreningen och kan beskådas i deras "museum"

Jag kan i alla fall skryta med att jag kört den i trafik vid ett tillfälle. Förstärkningsvagn på linje 731 in till Ölandsgatan en söndagseftermiddag 1965.  ;)

M v h
Ingwar

Ola Almquist

Tack! Jag misstänkte det. Nynäshamn tillhör en av två större järnvägsföreningar som jag aldrig besökt. Den fanns alltså med i bildgalleriet men inte i förteckningen över SvOF:s bussar på förstasidan. LB 1352 är inte heller med, men den är väl reservdelsförråd?

M.v.h.
Ola

Björn Forslund

Hoppsan , TSN 24 har vi glömt i förteckningen. Likaså finns det flera nya bussar som inte ens kommit med. Linjebuss 1352 är avsedd som reservdelar, ja. Den är lastbilsreggad och saknar helt inredning.  Vår andra CR111 (H59 5291) är i betydligt bättre skick.

Vad gäller TSN 24 så ägs den numera till hälften av NJM. Tyvärr har inte mycket hänt på de 15 år bussen stått i gamla bussverkstaden. Men enligt NJM är den nummer två i popularitet bland besökarna. (Ångloken är nummer ett, om någon undrar...).
Förhoppningsvis kommer någon lokal förmåga att ta sig an och leda bussrenoveringen, vi i SvOf har ytterligare 15 bussar att sköta och en massa abonnemang att ta hand om.

Passa på att åka med SvOf på Skärgårdsdagarna nu i helgen, vi kommer att köra turer till Nynäshamns Järnvägsmuseum. Första tur går 11.45 från Nynäshamns Station, sedan varje halvtimme. Till Nynäshamn kan man åka både ångtåg och ångbåt.

Ola Almquist

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 augusti 2010, 15:59:50 PM
Passa på att åka med SvOf på Skärgårdsdagarna nu i helgen, vi kommer att köra turer till Nynäshamns Järnvägsmuseum. Första tur går 11.45 från Nynäshamns Station, sedan varje halvtimme. Till Nynäshamn kan man åka både ångtåg och ångbåt.

Mummel mummel, jag hade kunnat vara i Hultsfred, Nora, Värmland och Nynäshamn i helgen. Men i stället måste jag jobba så det slutar med att jag hamnar i Hallsberg i stället. Som vanligt. Nä, det var visst Örebro på söndag.  :(

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Jag minns Stockholm-Nynäs-bussen från min tid i Uppland då den tillhörde en religiös sångkör som vid något tillfälle uppträdde i samhället där jag bodde. Senare var det väl någon som upptäckte den och räddade den tillbaka till Nynästrakten. En som jag minns ganska snygg Hägglundare av vanlig modell som borde få luft i däcken och diesel i pumpen. Luft har den förhoppningsvis redan.
Mvh Jan G