Swebus börjar med pendelkort!

Startat av Carl Eric, 25 augusti 2010, 20:15:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Swebus meddelar på sin hemsida att de börjar med sk. "10-kort". Det är, precis som det låter, ett kort som laddas med tio resor på en bestämd sträcka, och som man sedan kan använda som betalning.

Vi gör ditt resande enkelt: 

* Kortet är inte personligt
    * Kortet gäller för en person per resa
    * Kortet är giltigt i 60 dagar
    * Det är enkelt att boka plats och se ditt saldo på "Mina sidor"
    * Du kan avboka din plats fram till avgång utan att ditt saldo debiteras
    * Du har också möjligheten att åka utan bokning i den mån det finns plats på våra bussar
    * Flexibelt färdbevis – Du kan välja om du använder ditt personnummer, biljettnummer eller kundnumret för 10-kortet

Mer information om kortet hittar ni här

Här kan ni se vilka sträckor som kortet kan köpas till

Trevlig resa!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Det stämmer bra. Hittills har det ju bara funnits "10-kort" på sträckorna Uppsala-Stockholm och Malmö-Köpenhamn, men pga efterfrågan har detta system tagits fram. Man köper, laddar och betalar sitt "kort" hemifrån via nätet och det gäller bara mellan två specifika orter. Men det ska tydligen underlätta för alla pendlare då detta system tydligen ska bli enklare än idag när pendlarna måste boka enkelbiljetter via nätet.

Det nya kortet är dock inget papperskort som man klipper hål i med SJ-tången, utan nåt digitalt system som innebär att man måste boka en specifik avgång i förväg:
http://www.swebus.se/Documents/pendling/Boka%20plats%20med%20ditt%2010kort.pdf

Bussmicke

Specifik avgång, irriterande om man vill spontanåka..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 25 augusti 2010, 22:45:39 PM

Det har nog att göra med att "spontanåkare" ju inte är expressbussföretagens största målgrupp och inkomst, utan snarare kan ställa till med mer bekymmer än vad man tjänar på dem. Som jämförelse säljer ju t.ex närmste konkurrenten inte några typer av biljetter ombord, vilket är ett tydligt tecken på att de inte vill ha några spontanåkare alls. Det har nog sina anledningar. En resenär som kommer i sista minuten och krånglar på med betalningen kan göra hela avgången mer än 10 minuter försenad, vilket kan drabba många av de vana pendlare ombord som planerat i tid och stigit på i tid.

Sen handlar det ju också i mån av plats. Om 60-70 personer förbokar kan man ju planera extrabussar i god tid, men om det står 20 st spontanåkare längs vägen (läs Nyköping) då bussen redan är nästan full blir det ju omöjligt att hinna sätta in en extrabuss, speciellt om man ska börja leta en sådan 5-15 minuter efter avgångstiden passerats. Det var just därför Swebus Express tog bort sin sittplatsgaranti för spontanåkare.

jocke

Att det bara gällde i 60 dagar var lite dålig tycker jag. Ett halvår kunde dom gott tagit om de nu ville sätta en spärr. Helst obegränsad tid.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Maven

Citat från: Bussmicke skrivet 25 augusti 2010, 22:45:39 PM

Som Calken skriver går det bra att åka spontant utan bokning om det finns plats på bussen.