Några 47:or under 40 år

Startat av Hasse L, 25 augusti 2010, 11:10:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Den första buss jag körde i SL-trafiken var Büssingdubbeldäckaren H33 4292. Det var på linje 47 en lördag i februari 1968. Redan i maj flyttades 47:an till Söderhallen och tilldelades enkeldäckare. I stället kom 48:an till Hornsberg för att köras med Leyland, H35. H33:orna användes på 44, 52, 56 och 69 vill jag minnas. Hösten 1969 kunde Söderhallen ta emot tvåvåningsbussar, som kom att tursättas på linjerna 47, 48, 59 och 67.
Någon bild med H33 på 47:an tog jag aldrig, men här kommer en liten slumpmässigt vald kavalkad.


H35 4524 Leyland Atlantean - Park Royal, 1967. Lägg märke till turbrickans lutning i kurvan.


H24 5465 Scania Vabis C75, 1962.


H32 4189 Büssing Präfekt, 1967.


H2 6481 Volvo-B10M-60 - Säffle, 1983.


H17E 6822 Scania CN113CLB, 1990.


H18 5073 Scania MaxCi, 1996. (Den här faller långt utanför det ¨historiska intervallet¨,alltid retar det nå´n).

Björn Forslund

Härligt! Lite bilder på alla udda skapelser som rullar på 47E, som Jönköpings-Capitol i SL-målning vore inte heller fel....


christian berg

Tack för fantastiska bilder! Roligt att de på flera bilder syns andra bussar i bakgrunden; det stärker tidskänslan.

Hälsningar
Christian B

Gunnar D

Tack för ett fint bildsvep!
Sextiotalstyperna har jag kört, dock ej på 47:an.

Mvh Gunnar

Mikael T Nilsson

Tack för detta härliga bildsvep! H2:orna var inte så vanliga på linje 47.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Mycket trevligt! Den sista bilden lär kunna reta åtminstone en, men bilden passar ändå bra i tråden då ju H18 var en viktig milstolpe i 47:ans historia. :)

Peter Rost

Trevligt! H32:an 4189 tillverkades väl i Danmark?

/Peter

Hasse L

#7
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 augusti 2010, 18:11:35 PM
Tack för detta härliga bildsvep! H2:orna var inte så vanliga på linje 47.
Nejvisst, H2 var vanligast bara några år i början av 80-talet då Hornsbergshallen hade del i ordinarietrafiken. E-turerna försågs som regel med H50 sedan H32 Büssing hade utrangerats.
Mvh/ H

Kan tillägga att Hornsberg åter trafikerade ordinarie 47:an från hösten 1978 lördagar och söndagar samt delade lika med Söderhallen måndagar-fredagar. Detta pågick till aprilomläggningen 1983, då Söder tog över helt och Hornsberg återfick 44:an, som garaget i Åkerby / Täby hade kört.
I första hand användes Büssing, så länge dessa fanns, även på ordinarieturerna och i andra hand H50 (Volvo B59 - Säffle). De första H2:orna kom ju inte förrän 1981 och kördes, som sagt, mycket sparsamt på linjen.
/H