Instrumentpanelen i Borås Lokaltrafiks nya Scania

Startat av Svemicke, 24 augusti 2010, 15:17:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Optimal

Lufttrycket finns i displayen, fast man måste som sagt gå in i menyn för att se.

Björn Ax

Ja d e lite dåligt med nya bussar. Jag vill ha en mätare för lufttryck och lite annat med möjlighet att gå in i färddatorn för att se exakt lufttryck.

Optimal

Citat från: Björn Ax skrivet 24 augusti 2010, 17:39:03 PM
Ja d e lite dåligt med nya bussar. Jag vill ha en mätare för lufttryck och lite annat med möjlighet att gå in i färddatorn för att se exakt lufttryck.

Du ser ju exakt luftryck digitalt i färddatorn. Lufttryck mätaren är ju inget man kollar på så ofta endå. Bara när det börjar tjuta. Skulle lufttrycket bli för lågt så kommer mätarna fram i färddatorn automatiskt.

KG

Hellre en digital mätare som faktiskt fungerar än en analog som alltid är opålitlig (läs volvos)...

Björn Ax

Citat från: Jim skrivet 24 augusti 2010, 18:59:10 PM
Du ser ju exakt luftryck digitalt i färddatorn. Lufttryck mätaren är ju inget man kollar på så ofta endå. Bara när det börjar tjuta. Skulle lufttrycket bli för lågt så kommer mätarna fram i färddatorn automatiskt.

Kollar faktiskt på dom lite då och då. Våra neoplan från 98 är ett utmärkt exempel på dålig programmering. Får man nåt fel som ger röd stopp varning så kan man inte se värdena på skärmen. Finns inga analoga mätare så då är det kört.  >:(

Ersa

Blir det för lågt lufttryck pga nåt fel så kommer de digitala lufttrycksmätarna fram automatiskt på skärmen utan att man behöver trycka. Likaså om du på morgonen drar igång en buss som tappat allt tryck under natten. När trycket kommit upp i normal nivå återgår skärmen till normalläget.

Väldigt logisk och enkel manövrering av den digitala displayen för övrigt. Jag gillar den skarpt. :)