Huvudmeny

Barnsjukdomar??

Startat av bisquit, 20 augusti 2010, 22:56:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

En liten fundering!? Hur många har varit med om en ny buss utan Barnsjukdomar?? Vilken bussmodell har krånglat minst!? ???

j-a

En buss utan barnsjukdomar har nog aldrig funnits,å kommer definitivt  aldrig att finnas heller,pga all elektronik och "finesser"som plockas in.Blir troligen bara värre å värre för varje ny modell som kommer.Låter kanske negativt men,så är verkligheten.

bisquit

Okej, det är intressant fråga. Prata med en bekant i veckan. Å på hans jobb, fick de 3 olika bussmodeller av olika fabrikat. Fanns inte en enda. Som inte varit utan krångel nån gång. :(

j-a

Är uppväxt med bussar sen barnsben och har jobbat med bussar sedan 1987 både som förare och mekaniker,å hitills så har jag inte stött på någon helt utan barnsjukdomar.

Jens

Finns det någon uppfattning hur mycket av dessa inkörningsproblem som beror på direkta felaktigheter i det som levereras, och hur mycket som beror på att det inte fungerar lika dant som innan eller att man beställt lösningar som inte fungerar i praktiken där de ska användas?

Okej att det kan på vissa sätt vara bra om allt är standardiserat och ser exakt lika dant ut oavsett tillverkare och modell - men det avstannar ju den individuella utvecklingen och gör inköpet mer till en fråga om ren priskonkurrens.

yngrot

Jag har kört sen 1977 och på den tiden fanns knappt barnsjukdomar och var det nått elfel så var det rätt enkelt ordna till mot i dag när bussen är proppfull med datorer. Sen tror jag att förr var det inte heller så bråttom med leverans som idag när "alla" ska bussar på en gång utan då köpte bolagen bussar året runt på ett annat sätt.. och då är jag övertygad om att en del problem skaps när det blir för måna bussar som skall byggas på kort tid..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina