Stena Germanica III i Göteborgs Hamn för första gången

Startat av Rikard, 19 augusti 2010, 16:31:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard

Tog några foto på nygamla Stena Germanica III på sitt första uppvisningsbesök i Göteborg

Stena Jutlandica på ingående

Stena Germanica vid Tysklandsterminalen

Stena Germanica III

Enligt vad jag förstått är färjan ombyggd i två omgångar för att få fler hytter.

Den skall gå in i trafik på sträckan Göteborg - Kiel från 31a augusti enligt GP
http://www.stenaline.se/farja/vara-fartyg/stena-germanica-iii/
Mvh Rikard Eriksson

ch

http://www.faktaomfartyg.se/stena_hollandica_2010.htm
http://www.faktaomfartyg.se/stena_britannica_2010.htm

Det intressanta i kråksången är att färjorna byggdes för att användas i England, skickades dit i våras för att döpas till just Hollandica och Britannica för att sedan skickas hit till Göteborg några få månader senare för att renoveras (ett år efter att de senast var på varv för ombyggnationer och renovering) samt omdöpning?

Känns som om de har fått två jättefärjor över och gjort en panikomkastning :-) Men det är klart att ha dessa två jättefärjor med elinkoppling vid kajkanten är bra mycket bättre ur miljösynpunkt än de fyra färjor i dagsläget som kör med dieselmotorerna igång dygnet runt året runt. De kan inte kopplas in till elnätet när de ligger vid kaj (!) utan har motorerna igång. Det är förvånande hur en stad som Göteborg kan tillåta att det ligger dieselfärjor med motorerna igång vid kajkant, när man har t.ex miljözon för bussar etc.

IngemarJ

Hej!

Ledsen men du har fått en del kring bakfoten, de två färjor varav en nu har anlänt hit till Göteborg är de båda föregående Brittannica och Hollandica medan de som nu levereras till Kanalen kommer att gå där. Färjorna här är alltså:

http://www.faktaomfartyg.se/stena_britannica_2003.htm

http://www.faktaomfartyg.se/stena_hollandica_2001.htm

Hälsar

Ingemar

Otto

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 augusti 2010, 21:50:58 PM
Problemet med användningen av landström är tyvärr på de flesta ställen att kommunen som i de flesta fall är hamnägare helt eller delvis inte har sådan utrustning för att strömförsörja ett stort fartyg som kräver lika mkt ström som halva Nordstan, därför finns landström för stora färjor bara på ett väldigt fåtal platser även om det sakta byggs ut

F.ö är det hjälpmaskinerna som används för att alstra energi vid kaj, inte fartygets framdrivningsmaskineri.

För 18 år sen åkte jag med Stena Scandinavica.Vi var ett gäng som fick tillfälle att gå ner till maskinrummet.
Där stod 4 st motorer på 10 000 hk/styck för framdrivningen.
För strömförsörjningen fanns 6 st motorer på 1500 hk/styck som gick igång automatiskt beroende på elbehovet.
Så vad jag förstod så har inte de stora motorerna något med strömförsörjning att göra.

JB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 augusti 2010, 21:50:58 PM
Problemet med användningen av landström är tyvärr på de flesta ställen att kommunen som i de flesta fall är hamnägare helt eller delvis inte har sådan utrustning för att strömförsörja ett stort fartyg som kräver lika mkt ström som halva Nordstan, därför finns landström för stora färjor bara på ett väldigt fåtal platser även om det sakta byggs ut

Ungefär hur mycket kräver dessa fartyg räknat i Watt?

/Jonas (som inte sett Nordstans elräkning)

IngemarJ

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 augusti 2010, 21:50:58 PM
Problemet med användningen av landström är tyvärr på de flesta ställen att kommunen som i de flesta fall är hamnägare helt eller delvis inte har sådan utrustning för att strömförsörja ett stort fartyg som kräver lika mkt ström som halva Nordstan, därför finns landström för stora färjor bara på ett väldigt fåtal platser även om det sakta byggs ut

F.ö är det hjälpmaskinerna som används för att alstra energi vid kaj, inte fartygets framdrivningsmaskineri.

Hej!

Jag hörde fastmer att det var någonstans i världen, kommer dessvärre inte ihåg var man på fullt allvar funderade på att köra "motsatt" väg och använda fartyg vid kaj för att hjälpförsörja någon stad någonstans.

Hälsar

Ingemar

Peter C


Sedan är ju frågan hur länge Stena får behålla de kajplatser de har inne i stan, vet inte hur kontraktet ser ut men de lär ju flyttas längre ut om ett par år.

IngemarJ

Hej!

Jag hörde att när det gäller Masthugget så fanns det en idé om att dess trafik skulle till Frihamnen så längre ut lär det nog inte bli för den delen, när det gäller Majnabbe så lär nog inte flyttning vara aktuell inom tio år med tanke på de stora investeringar som nu har gjorts/som pågår där för att allt skall funka för nykomlingarna.

Stena bedriver ju en kampanj om att för att det skall fungera att resa med färja som del av en flerdelad resa får inte anslutningen vara allt för stökig för de icke bilburna, i dagens gränslösa Europa är ju egentligen Stena till Frederikshavn inte mer än en ovanligt lång skärgårdstrafik.

Hälsar

Ingemar