Förarplats Borås Lokaltrafik 067 (ny Scania) [bild]

Startat av Svemicke, 18 augusti 2010, 22:46:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Trångt som vanligt ....  att dem aldrig lär sig att göra ett rymligt förarutrymme.
Kan inte vara så märkvärdigt ...men det är väl vi förare som inte sätter tillräckligt hård press på bussfabrikanterna.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 augusti 2010, 23:00:02 PM
Trångt som vanligt ....  att dem aldrig lär sig att göra ett rymligt förarutrymme.
Kan inte vara så märkvärdigt ...men det är väl vi förare som inte sätter tillräckligt hård press på bussfabrikanterna.

Det är väl beställarna som bestämmer hur förarplatsen ska se ut? Det ska väl dessutom bli en riksgällande policy om hur förarplatsen ska se ut?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 18 augusti 2010, 23:06:25 PM
Det ska väl dessutom bli en riksgällande policy om hur förarplatsen ska se ut?

Ska det? Vad jag vet har det funnits en svensk "normbuss" förr (t.ex stående pedaler och dörrvred till vänster), men att denna policy är död sedan många år. Nu är det upp till beställaren att speca bussarna noga inför beställning, vilket många svenska beställare ännu inte lärt sig till 100%, av döma av sura förarinlägg här i forumet.

Optimal

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 augusti 2010, 23:00:02 PM
Trångt som vanligt ....  att dem aldrig lär sig att göra ett rymligt förarutrymme.
Kan inte vara så märkvärdigt ...men det är väl vi förare som inte sätter tillräckligt hård press på bussfabrikanterna.

Busslinks är rymliga. Så dom är nog olika specade.

Arnt Helge

Syns det virker litt forhastet å påstå at førerplassen er trang utifra dette ene bildet. Det at sjåførstolen kan vris 90 grader tyder på det motsatte...

Svemicke

Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2010, 23:09:40 PM
Ska det? Vad jag vet har det funnits en svensk "normbuss" förr (t.ex stående pedaler och dörrvred till vänster), men att denna policy är död sedan många år. Nu är det upp till beställaren att speca bussarna noga inför beställning, vilket många svenska beställare ännu inte lärt sig till 100%, av döma av sura förarinlägg här i forumet.

Jag vet inte. Du svarade med en motfråga, men det är bara rykten jag har hört.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Citat från: Arnt Helge skrivet 19 augusti 2010, 01:22:10 AM
Syns det virker litt forhastet å påstå at førerplassen er trang utifra dette ene bildet. Det at sjåførstolen kan vris 90 grader tyder på det motsatte...


Kan ju bero på hur långt fram stolen är om man kan vrida..  De äldre Omni i Borås har en förarplats mycket minder än MaxCi  och jag misstänker att dessa nya är som de föregående. Storleken på förarplatsen är väldigt svår att påverka i dagens läge dels för att allt är i plast och sen ställer ju i detta fall Västtrafik kvra på antal sittplatser och då för föraren mindre plats. Problmen börja komma med låggolvsbussar med 2 säten framför hjulhuset ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 19 augusti 2010, 22:32:25 PM

Kan ju bero på hur långt fram stolen är om man kan vrida..  De äldre Omni i Borås har en förarplats mycket minder än MaxCi  och jag misstänker att dessa nya är som de föregående. Storleken på förarplatsen är väldigt svår att påverka i dagens läge dels för att allt är i plast och sen ställer ju i detta fall Västtrafik kvra på antal sittplatser och då för föraren mindre plats. Problmen börja komma med låggolvsbussar med 2 säten framför hjulhuset ..

Frågan är: Behövs platserna bakom förarplatsen? Scania har ju rationaliserat bort platsen efter ingångsdörren.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Platserna behövs för att få så många platser som trafikhuvudmannen begär..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 20 augusti 2010, 19:38:22 PM
Platserna behövs för att få så många platser som trafikhuvudmannen begär..

Ändå har dessa blivit färre, för de Scaniabussar BL köpt in har färre sittplatser än sina föregångare.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Var in och tanka i Borås idag och passade på att kika i en ny omnilink. Väggen är nära stolen men den böjs ut upptill där jackan hängs så sitter man inte alltför långt bak så kan det nog funka. Sittplatser är inte många i dessa då barnvagnsplatsen är på sitt normala ställe och till höger om mittdörr är klaffsäten och rullstolsplats.. Väldigt få platser på låga golvet..

Dessa vagnar har dessutom vanligt dörrvred och knappar till bakdörrar med särskild knapp för att spärra bakdörrar precis som det var förr. Uppenbarligen kan man speca satellit eller inte till dörrstyrning

Värmevreden sitter ju rätt långt ner på denna vagntyp och B-L har valt att inte ha något vred på förarplats för passagerarvärmen..

Defroster har 2 utblås vid pedalställ och även 2 utanför grinden dock sitter de lite väl högt .. Kände även lite snabbt på dessa hängande pedaler  tycker nog att bromspedal är något för hög..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina