Olika typsnitt på hpl skyltar...

Startat av Ulf Berlin, 18 augusti 2010, 22:09:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...finns det säkert ett otal varianter av i vårt land.
Här kommer ett par av den äldre typen i SL-land./Ulf

Den"normala"tunna typen av siffror/bokstavering(Zonbeteckningen var här från början C7)

Den"tjockare"typen av siffror finns/fanns endast ute i Roslagen och kom då destinationerna ändrades
för linjerna(80-talets slut?)
Vi har ju tidigare försökt att utreda bokstavs/siffer kombinationernas ursprung på hållplatserna i Roslagen.
Kanske Max W har någon ide eller förteckning i sina gömmor?

Max W

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 augusti 2010, 22:09:19 PM
Den"tjockare"typen av siffror finns/fanns endast ute i Roslagen och kom då destinationerna ändrades
Vi har ju tidigare försökt att utreda bokstavs/siffer kombinationernas ursprung på hållplatserna i Roslagen.
Tyvärr har jag inga uppgifter sparade, men topptavlan vid Linanäs Garage är med stor sannolikhet ett "hemmabygge" gjort av hållplatsservice själva. Man gjorde lovvärda försök att återanvända äldre topptavlor och tog bokstäver och siffror man hade i reservdelsförrådet. Då blev det också flera olika typsnitt på samma tavla.
Om hpl Grundviksvägens tavla är recyclad, så är "textduken" köpt från en av de två firmor SL anlitade för topptaveltillverkning. När SL tog över trafiken i Roslagen tillverkades hpl-namnen med en text-dymo.
Förr i tiden fanns inga namn på topptavlorna. Det sägs att detta tillkom först vid hpl i Stockholms kommun sedan en politiker som gått av bussen vid helt fel hållplats lagt en motion i kommunfullmäktige om införande av hpl-namn på topptavlorna.             

Axel

SJ hade numrerat sina hållplatser. Antagligen för att det blir lättare att hålla reda på taxan.
Siffrorna ger "området" och bokstäver särskiljer om de finns flera hållplatser på samma taxesteg.

Antagligen följde de där hållplatsnumren med över till SL

Max W

Citat från: Axel skrivet 21 augusti 2010, 00:02:10 AM
SJ hade numrerat sina hållplatser. Antagligen för att det blir lättare att hålla reda på taxan.
Siffrorna ger "området" och bokstäver särskiljer om de finns flera hållplatser på samma taxesteg.
Antagligen följde de där hållplatsnumren med över till SL
När SL bildades 1967 övertog man Stockholms Spårvägars system med numrering av varje enskilt hpl-läge. Tilldelning av nummerserier ombesörjdes av SS gamla hpl-servicegrupp i början. Detta genomfördes successivt på de 10 trafikenheter som införlivades med SL. Snart märkte man att detta "sprack" och på hösten 1976 bestämdes vid ett sammanträde mellan dataavdelning och central planering ett heltäckande system: Hpl trafikerade av 200-linjerna fick nr 20001-29999, 300-linjerna fick 15001-15999, 400-linjerna fick nummer 40001-49999, 500-linjerna 50001-58999 (flygbussarnas "egna" hpl 59001-59999, 600-linjerna fick 60001-66999, Vaxholms Trafik fick 67001-67999, 700-linjerna (Huddinge-Botkyrka) 70001-74999, 700 (Södertälje-Nykvarn) 75001-75999 och 800-linjerna 80001-89999.  Hösten 1993 centraliserades tilldelningen av samtliga hpl-idnr till Trafiksamordningsavdelningen efter att tidigare varit utlagd på varje enskild hpl-servicegrupp. Jag fick uppgiften lagd på mig, vilken jag behöll i 10 år. I god tid inför min pensionering överlämnades denna funktion till SL Kundtjänst IA-grupp fr.o.m. 2004-01-01./Max

Axel

Lustigt är det iallafall att man på flera linjer i Roslagen, men bara där, har kvar dom där extra siffrorna för SJs gamla taxeområden. (1=Stockholm, 6=Åkersberga, 8=Singö, 14-17=Ljusterö men även Mora-Hammarby, 20=Norrtälje, 24=Spillersboda, 26=Rådmansö, 28=Räfsnäs, 29=Bergshamra, 30=Kapellskär etc)
Titta i linjebeskrivningarna får ni se: linje 620, 626, 631 med flera.

Numren fanns också i Norrköpings busslinjegrupp. Själv bodde jag vid hållplats 73a.
Väster om stan fanns 73=Tallebo, söder om stan fanns 73=Kummelby.

Alex Ljusteröbon

Den"normala"tunna typen av siffror/bokstavering(Zonbeteckningen var här från början C7)

Mär var du på ljusterö?

Grundviksvägen är förövrigt den hållplats där mina resor börjar o slutar
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Max W

Om det var mig Du riktade frågan till om när jag gästade Ljusterö, så har jag tyvärr inte varit där sedan slutet på 1980-talet när jag ansvarade för linjemätningar inom SL:s hela trafikeringsområde.
Sen vill jag också ha sagt att jag tyvärr inte med säkerhet vet varför Norrtäljedepåns hållplatsservice behöll SJ:s uppmärkning av hållplatser parallellt med SL:s id-numrering.
Någonstans i bakhuvudet har jag en liten aning om att bussförarna krävde att få tillbaka denna uppmärkning. Det kändes "tryggare" i jobbet påstod de. Kanske trafikanterna löste biljett genom att säga att de ville resa till 17H istället för till Grundviksvägen som exempel -vad vet jag.- men som sagt. VAR jag hört detta och HUR sant det kan vara har jag inget begrepp o,men det KAN vara så och sen har "det bara rullat på"./max

Ulf Berlin

Citat från: Axel skrivet 21 augusti 2010, 21:39:53 PM
Lustigt är det iallafall att man på flera linjer i Roslagen, men bara där, har kvar dom där extra siffrorna för SJs gamla taxeområden. (1=Stockholm, 6=Åkersberga, 8=Singö, 14-17=Ljusterö men även Mora-Hammarby, 20=Norrtälje, 24=Spillersboda, 26=Rådmansö, 28=Räfsnäs, 29=Bergshamra, 30=Kapellskär etc)
Titta i linjebeskrivningarna får ni se: linje 620, 626, 631 med flera.

Numren fanns också i Norrköpings busslinjegrupp. Själv bodde jag vid hållplats 73a.
Väster om stan fanns 73=Tallebo, söder om stan fanns 73=Kummelby.
Tack för dessa uppgifter Axel.
Dessa bringar ju stor klarhet inom dessa mystiska hållplatsnumreringar.
Intressant att "97"har tillkommit senare då trafiken till"Joffsviken"inte har funnits så länge./Uf

Ulf Berlin

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 22 augusti 2010, 12:01:26 PM
Mär var du på ljusterö?

Grundviksvägen är förövrigt den hållplats där mina resor börjar o slutar
Hej.
Jag var där den soliga eftermiddagen 6 augusti från 18.05 och åkte hem med den mycket
trevliga ångbåten S/S Storskär 19.00 via Väsbystrand./Ulf

Max W

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 augusti 2010, 20:57:10 PM

Intressant att "97"har tillkommit senare då trafiken till"Joffsviken"inte har funnits så länge./Uf
Ursäkta en yrvaken hjärna i Spånga Ulf - men vad menar Du med "inte funnits så länge"?
Trafik till Joffsviken fanns redan i mitten på 1980-talet då jag var där på linjemätning med en ren skräckupplevelse till följd jag aldrig kommer att glömma. Det var dessutom "premiärkörning" för föraren jag hade den dagen. Jag tror det på den tiden bara var skolturer som kördes med en VW-buss tillhörande ett taxibolag. Vid något tillfälle ska jag skriva om händelsen på www.trafikminnen.se men innan dess måste jag försöka besöka platsen igen och se om något förändrats. /Max

Axel

Citat från: Max W skrivet 23 augusti 2010, 14:07:26 PM
Ursäkta en yrvaken hjärna i Spånga Ulf - men vad menar Du med "inte funnits så länge"?
Trafik till Joffsviken fanns redan i mitten på 1980-talet då jag var där på linjemätning med en ren skräckupplevelse till följd jag aldrig kommer att glömma. Det var dessutom "premiärkörning" för föraren jag hade den dagen. Jag tror det på den tiden bara var skolturer som kördes med en VW-buss tillhörande ett taxibolag. Vid något tillfälle ska jag skriva om händelsen på www.trafikminnen.se men innan dess måste jag försöka besöka platsen igen och se om något förändrats. /Max

Ulf menade nog att SJ inte körde till Joffsviken och därför hade SJ inget nummer för den sträckan. Kanske var du där ute just för att SL skulle överta sträckan i egen regi.

Ulf Berlin

Helt riktigt tänkt(och utskrivet),Axel./Ulf