Huvudmeny

Swebus 1837..

Startat av Bussmicke, 12 september 2007, 00:12:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Härlig bild!

(I dagens läge är 1837 en ledvagn i SL-trafiken...)

/Fredde

Bussmicke

Jo men detta är den Riktiga 1837..
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Absolut!

Kommer ihåg att jag åkte någon sådan här under min skoltid på 90-talet i Kalmar. Fanns en liten (manuell?) växelspak uppe på panelen. Någon annan vill jag minnas hade automatlåda, som justerades med en desto längre spak. Också den satt uppe på panelen.

Tror det var stannarsnöre i de vagnarna...

/Fredde

Rickardo

Citat från: Fredde_J skrivet 12 september 2007, 00:32:13 AM
Absolut!

Kommer ihåg att jag åkte någon sådan här under min skoltid på 90-talet i Kalmar. Fanns en liten (manuell?) växelspak uppe på panelen. Någon annan vill jag minnas hade automatlåda, som justerades med en desto längre spak. Också den satt uppe på panelen.

Tror det var stannarsnöre i de vagnarna...

/Fredde

Jag har också åkt skolbuss mellan Mönsterås-Kalmar underr 90talet. De bussar som hade Aabenraakaross hade automatisk växling med en större spak i panelen. De gick som ett skott... ;D och snöre att dra i för att stanna.
Denna har man fördrivit tiden på många gånger när den gick som extrabuss och direktbuss Mönsterås-Kalmar http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/2100/slides/Swebus_2157_Garaget_Kalmar_950607.html
De som hade Säfflekaross hade en del snöre och en del stoppknappar. En del hade "riktiga" stolar och en del hade "träbänkar" men alla hade den lilla växelspaken (kallades halvautomat tror jag)
Mvh Rickardo

Björn Forslund

Den halvautomatiska med liten växelspak är försedd med Wilsonlåda,
De med långa spaken på panelen är väl Allisonautomater.

Fredde

Tack för klargörandet! Var det den första bussen som kom med halvautomatisk låda?

Ja den bussen har man sett några gånger.... ;)

/Fredde

Björn Forslund

Nejdå, Wilsonlådor av den typen med elmanövrering av luftventilerna kom ungefär i mitten på 60 talet. Innan dess fanns det "pys-Wilson" som manövrerades med tryckluft direkt, och hade en jättelik växelspak intill ratten.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 12 september 2007, 00:12:47 AM

Jag vet inget om 1837, men om 1836. Den 1836 alltså var utrustad med en manuell 6 växlad splitlåda. Bussen var hemmahörande i Jönköping och det är den bästa Volvo Säffle jag någonsin kört.
I branschen i 40 år

Nicklas Vasa

Jag tycker bussen bakom och till höger ser intressantare ut....

Jan

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 september 2007, 17:30:29 PM

De 2 andra bussar som syns på bilden är Alpus 260SR. 1 i gamla Värmlandslacken och 1 i GDG lack. Alpusbussen var snabb och smidig, dock väldigt högljudd.

//Jan
I branschen i 40 år

Nicklas Vasa

Och så var den mysig, med sin egen charm....

Bussmicke

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 12 september 2007, 17:30:29 PM

Där kom kommentaren jag väntat på..
//Bussmicke.