Mera Katrineholmsbilder del 3

Startat av v-aros, 18 augusti 2010, 01:28:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

v-aros

Bussmicke

Trevligt. Kul att bilderna kom upp.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bilomnibussen

Mycket trevliga bilder särskilt för mig som inte kunde vara där.
Mvh Jan G

m.e.

Veldig fine bilder i alle delene!  :)

Stefan P

Hej

Vilken är bussen på andra bilden?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 18 augusti 2010, 16:21:28 PM
Hej

Vilken är bussen på andra bilden?

mvh Stefan P

Volvo B727 SKV från 1954. Fd Postens Diligenstrafik 851 (AC 126) > Billingens Trafik AB 45 (R 549) > Lidbergs Buss FCC 909. Stod avställd inomhus hos Lidbergs i Horred i runt 35 år innan den köptes av Anders Haraldsson på Rystad Buss. Bussen var då också lätt krockskadad men i förvånansvärt bra skick. Den hann lackas om i Lidbergs dåvarande färger.

Visar en bild på den när den just lastats för avfärd från Horred till Rystad. Bilden utlagd med fotografens tillstånd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bisquit

Synd att man missa hela bussträffen. Hade annat som kom emellan. Hade varit extra roligt om Weidermans varit där och visat upp sin fina veteranare. Som numera bor inomhus på åkeriets garage i Örebro. 8)

K R

Citat från: bisquit skrivet 19 augusti 2010, 12:17:56 PM
Synd att man missa hela bussträffen. Hade annat som kom emellan. Hade varit extra roligt om Weidermans varit där och visat upp sin fina veteranare. Som numera bor inomhus på åkeriets garage i Örebro. 8)

Hej!

Jag tror nog att det kan bli en träff nästa år igen, det verkar som om en tradition börjar formas...
Satsa du på att komma själv nästa år och lobba även hos Weiderman att de försöker komma med sin SKV från 1967.

mvh K R

Ersa

Citat från: K R skrivet 19 augusti 2010, 12:36:42 PM
Jag tror nog att det kan bli en träff nästa år igen, det verkar som om en tradition börjar formas...
Satsa du på att komma själv nästa år och lobba även hos Weiderman att de försöker komma med sin SKV från 1967.

Om det blir fler bussar behövs dock mer mark. I söndags var busstationen proppfull och det var knappt att det gick att hålla ett "spår" öppet för den enda busslinjen samt Finlandsfärjebåtarna.

mil

Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2010, 12:43:40 PM
Om det blir fler bussar behövs dock mer mark. I söndags var busstationen proppfull och det var knappt att det gick att hålla ett "spår" öppet för den enda busslinjen samt Finlandsfärjebåtarna.

Då kanske det är så att man får inför en begränsing av antal fordon från samma perosn/organisation för att få mångfald i så fall om det skulle vara för trångt och markfrågan inte är löst

K R

Hej!

En tänkbar lösning med hänsyn på det begränsade utrymmet i Katrineholm kan vara att i stället hålla bussträffen i Malmköping,
där "Bussen 100 år"-jubiléet avhölls år 1999. På det sättet blir evenemanget kvar i Södermanland och SSS har sin koppling till träffen.

mvh K R

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 augusti 2010, 16:41:46 PM
Volvo B727 SKV från 1954. Fd Postens Diligenstrafik 851 (AC 126) > Billingens Trafik AB 45 (R 549) > Lidbergs Buss FCC 909. Stod avställd inomhus hos Lidbergs i Horred i runt 35 år innan den köptes av Anders Haraldsson på Rystad Buss. Bussen var då också lätt krockskadad men i förvånansvärt bra skick. Den hann lackas om i Lidbergs dåvarande färger.

Synd man inte visste om bussen hos Lidbergs Innan den såldes..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Citat från: K R skrivet 19 augusti 2010, 13:16:17 PM
Hej!

En tänkbar lösning med hänsyn på det begränsade utrymmet i Katrineholm kan vara att i stället hålla bussträffen i Malmköping,
där "Bussen 100 år"-jubiléet avhölls år 1999. På det sättet blir evenemanget kvar i Södermanland och SSS har sin koppling till träffen.

mvh K R

Ja, på "Heden" finns ju plats. Men ur publiksynpunkt är det inte lika centralt som i en stad. Spontanbesökare lär utebli i stor utsträckning.

Kul med Weidermanbussen. Står den bara uppställd? Kan inte minnas att jag sett den i något rullande sammanhang.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 19 augusti 2010, 13:46:11 PM
Synd man inte visste om bussen hos Lidbergs Innan den såldes..

Sugen på att ta steget upp till elitklassen bland bussdiggarna, dvs Omnibusägare? ;)

bisquit

Mm Weidermansbussen. Står mest i garaget. Rullar i snitt 5mil per år eller så. Bara från verkstad till garage till bilprovning. Men de kommer nog köra med den framgent. Är ju lättare nu! När den står mer centralt och i varmgarage. För det gamla garaget i Vretstorp är väl nu helt avvecklat! 8)