Huvudmeny

Solarisfråga

Startat av forthemoment, 15 augusti 2010, 21:32:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

forthemoment

Som jag har förstått det så är alla Solaris olika i Sverige, eller det går å få dom olika iaf? Jag kör ju för Veolia i Gbg. och idag hade jag tre Solaris. Fick byta ut den första, den andra funkade inte så det blev en tredje. Vi har ju AC i våra. Den skall vara inställd på 22 grader, och vi kan inte påverka passagerarnas temperatur varken sommar eller vinter. Men ofta när AC:n funkar så är det full värme längst bak och kallt där fram, men som idag när AC:n inte funkar alls blir det ju olidligt. Inga takluckor som går att öppna, och inga fönster. Passagerare som kommer och skäller ut en så man inte är vatten värd. Jag fattar inte att man beställer AC när den bevisligen inte klarar mer än inte ens två månader. Man borde ju ha öppningsbara fönster åtminstonde. Beställs alla nya bussar med AC utan öppningsbara fönster? Det var en som sa det! Värdelöst att köra när man inte ens kan öppna takluckor eller fönster! Och så resenärer som tror att man sitter och har 40 grader i bussen med vilje. Jag sa till en idag "Du ser ju att svetten rinner på mig med, tror du jag har på värmen med vilje?"

buskörare

Det är ju Veolia som bestämt hur just "dina" ska se ut. Våra Solaris har både luckor och öppningsbara fönster. Även hos oss funkar AC'n bra i vissa, sådär i andra och uselt i dom andra. Men hur bussen ska se ut bestämmer inköparna.

forthemoment

Misstänkte det. Konstigt att dom inte har öppningsbara fönster det har dom i våra Volvo. Snålhet.

yngrot

öppningsbara fönster går ju att montera in i efterhand . Det fick Borås Lokaltrafik göra på alla MAN efter mängder med klagomål på varma bussar under sommaren. B-Ls MAN har visserligen takfläktar men de går på väldigt låg fart och dessutom är det samma reglage som styr värmen bak i bussen vilket gör att inte alla trycker på den knappen.. Det är tänkt att under vinter när det är kallt blåser det varmluft i taket och på sommaren "kall" luft. Dessutom visade det sig vid en koll att typ hälften av fläktarna i taket var sönder ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Visst är det ett problem att inte kunna öppna när ACn inte går men finns AC ska det inte finnas öppningsbara fönster. Spelar ingen roll om fönstren är låsbara, det lär ju vara lika mycket ordning med det som med allt annat och slutar bara med att antingen står fönsterna olåsta och öppnas av resenärer som tycker +22 är för varmt med följden att ACn får överarbeta och rasar, eller så försvinner nycklarna så att ingen kan öppna den dagen kylan havererar. Tyvärr ser man ju alldeles för ofta förare som i sin okunskap kör ACn och samtidigt öppnar fönster och takluckor. Med bättre utbildning till de som ska använda grejorna kan man nog minska antalet haverier.

buskörare

Citat från: buskörare skrivet 15 augusti 2010, 21:45:35 PM
Det är ju Veolia som bestämt hur just "dina" ska se ut. Våra Solaris har både luckor och öppningsbara fönster. Även hos oss funkar AC'n bra i vissa, sådär i andra och uselt i dom andra. Men hur bussen ska se ut bestämmer inköparna.

Ser att jag gjort ett misstag här. Vi har bara förarAC i våra. Inte fullAC.

Bussgubben

Citat från: forthemoment skrivet 15 augusti 2010, 21:32:15 PM
Som jag har förstått det så är alla Solaris olika i Sverige, eller det går å få dom olika iaf? Jag kör ju för Veolia i Gbg. och idag hade jag tre Solaris. Fick byta ut den första, den andra funkade inte så det blev en tredje. Vi har ju AC i våra. Den skall vara inställd på 22 grader, och vi kan inte påverka passagerarnas temperatur varken sommar eller vinter. Men ofta när AC:n funkar så är det full värme längst bak och kallt där fram, men som idag när AC:n inte funkar alls blir det ju olidligt. Inga takluckor som går att öppna, och inga fönster. Passagerare som kommer och skäller ut en så man inte är vatten värd. Jag fattar inte att man beställer AC när den bevisligen inte klarar mer än inte ens två månader. Man borde ju ha öppningsbara fönster åtminstonde. Beställs alla nya bussar med AC utan öppningsbara fönster? Det var en som sa det! Värdelöst att köra när man inte ens kan öppna takluckor eller fönster! Och så resenärer som tror att man sitter och har 40 grader i bussen med vilje. Jag sa till en idag "Du ser ju att svetten rinner på mig med, tror du jag har på värmen med vilje?"

Man har ju inte bara Västtrafik att skylla på med tanke på att de krävde gasbussar för att klara kraven som de ställt. Det är ju även Veolia som blivit knäppa!! Efter årsskiftet kommer jag att köra på Frihamnens depå! Då är det bäst att man löst problemen med Solarisbussarna. Vill verkligen inte ha passagerare som gapar och skriker. Det bästa vore ju att bygga om de så att man har öppningsbara fönster. Men Volvobussarna har inga öppningsbara fönster och man har klarat sig bra med ACn faktiskt. Nu ska man tydligen få "skitbussar" på linje 24 igen ala Volvo B7LA.