Huvudmeny

SL H10:or med patina

Startat av Hasse L, 12 augusti 2010, 21:56:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Scania CR 112 (1981, båda).

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Patina, lite charmigt slitna skulle man kunna säga.
Mycket trevligt, 5872 var rätt tidig att lackas om och det syntes 1994... 5879 följde tydligen med till Söderort av datumet att döma.

KG

Patina är fint! Självklart ska det vara välskött, men på ett yrkesfordon kan man inte lacka om det bara för att tvättmaskinen är hårdhänt.

Köper jag någonsin en veteranbuss, vilket jag gärna vill, får den gärna vara i lagomt slitet bruksskick.  :)

Ersa

Håller med. Arbetsfordon (mestadels bussar) som är renoverade till en sån grad så att se ser ut som de nyss lämnat fabriken gör sig bra inne på ett museum, men de veteranfordon som rullar aktivt ska vara lite lagomt slitna. Precis som de var när de körde i trafik när det begav sig.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 13 augusti 2010, 11:09:47 AM
Håller med. Arbetsfordon (mestadels bussar) som är renoverade till en sån grad så att se ser ut som de nyss lämnat fabriken gör sig bra inne på ett museum, men de veteranfordon som rullar aktivt ska vara lite lagomt slitna. Precis som de var när de körde i trafik när det begav sig.

Håller absolut med. Överrenoverade fordon speglar inte verkligheten. Men man kommer alltid till en punkt där "patinan" tar över mer än vad som kan kallas normalt bruksskick. Och då måste färgburkarna fram.

/Björn

Leo

Mumma nu snackar vi Scania. Inga Omnicity/Link här inte.

Och som tidigare nämnts, patina är fint! Därför föredrog jag de gamla Cx-vagnarna när de gick i trafik framför
de renoverade veteranvagnarna. Så såg inte vagnarna ut när de gick i trafik.

Däremot är jag inte så förtjust i när saker är trasiga och/eller krockskadade. Men som sagt, lite matt lack gör inget.  8)

HJP

Citat från: Hobgoblin skrivet 12 augusti 2010, 21:56:54 PM
Scania CR 112 (1981, båda).
Alltid trevligt med 112:or  :)

Tackar&Bockar!

HJP

Mikael T Nilsson

Tack för dessa härliga Söderortsbilder!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Mycket trevligt! Själv hade jag förmånen att uppleva dessa två när de var sprillans nya, dock "bara" som resenär. 8) :D

/Peter

christian berg

Trevligt med dessa något slitna H10-or+ När Brännkzrka och Hammrby blev Söderort hösten 94 följde en del gamla H10 med. Av de äldre tror jag 5772,5809,5816,5824,5825, 5837,5855,5858,5860,5872,5874-76,5879 och 5881 hängde med. Ett större antal H10 hamnade kort i Söderhallen för att därifrån i huvudsak användas för ersättningstrafik för Lidingöbanan. Några av dessa dök upp i början av 95 i Söderort med "extremt mycket" patina. Själv såg jag 5835 och 5852, men det var säkert fler. Hösten 95 var alla äldre H10 borta förutom 5824,5876 och 5881 som blev kvar ända till 98-99.

Hälsningar
Christian B

Hasse L

Hemkommen efter några dagar i den datorfria sommarstugan har jag precis tagit del av alla trevliga svar och synpunkter på detta med patinerade bussar. Tack för dessa!
I onsdags körde jag 5039, Söderhallens äldsta MaxCi, som ser extra sliten ut eftersom ingen reklam sedan länge klistras på vagnssidan. 5039 m.fl. H18 från 1995-96 skulle ju ha slopats då Solarisbussarna levererades. Maskinellt är den förstås i oklanderligt skick, och gled stolt utmed Hamngatan i den nyanlagda spårfilen längs den sedvanligt sensommaromlagda 43:an. Bilden från linjens norra ände är av lite äldre datum.