Nytt i Kungsbacka (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 12 augusti 2010, 00:04:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Det finns gott om exempel på bussföretag som har ett "riktigt" namn och ett namn de marknadsför sig under.
Två exempel i Göteborgs närhet är HIMA AB (som marknadsför sig som Göteborgs Buss) och Karl Erik Elofsson Buss AB
("KE´s Bussar").

Det senare företaget har skaffat nya MAN A21 Lion´s City gasbussar till tätortstrafiken i Kungsbacka, vad jag vet dessa fyra:

302 CFD666
303 CFD696
304 CFD673
305 CFD702

Tre stycken fastnade på minneskortet i ett regnigt Kungsbacka i eftermiddags. Alla bussar tar över nummer från äldre bussar som antagligen säljs, jag visar bonusbilder på de gamla bussarna också...

Vi börjar med 302 som har Odjurets tal i registreringen (burr)

302 d.ä.

303 d.y.

303 d.ä.

305 d.y.

...och slutligen 305 d.ä.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Trevligt, får bli ett nytt besök där nån gång
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

ch

Jaså, det var nya bussar. Jag hamnade bakom 302 + 304 tror jag det var, i höjd med Sandsjöbacka förra onsdag eftermiddag. Trodde inte det var nya bussar, men tvekade lite ändå.

LinusA

Gasbussar alltså! Hur vanligt är det utanför de stora städerna, och hur är det med tillgången till gas i närheten?

forthemoment

Jag åkte med en av dessa idag, 302. Mycket trevliga bussar. Mycket komfortabla. Mycket tystare än de Solaris jag kör i Gbg. Alla har sagt när jag tyckt att Solaris låter mycket att "så låter alla gasbussar" men dessa MAN var ju mycket tystare! Nu Blev jag stort MAN fan :P Tycker även om KE's gamla MAN som är två tre år gamla. Det är så bussar skall vara när det gäller säten I gbg är ju Veolias bussar utrustade med kyrkbänkar till säten. Här är det bekväma stolar som gäller. Iofs mindre vandalism i Kungsbacka men ändå!

Man tankar bussarna i närheten utav Orusttrafikens depå om jag fattat det rätt.

ch

Citat från: LinusA skrivet 13 augusti 2010, 22:06:25 PM
Gasbussar alltså! Hur vanligt är det utanför de stora städerna, och hur är det med tillgången till gas i närheten?

Kungsbacka har två gasstationer numera. Den gamla bredvid Volvohandlaren i närheten av Freeport-köpcentrat samt en helt ny inne på Orusttrafikens område vid Bilprovningen. Såg den häromveckan när jag var på besök på det sistnämnda stället, vet inte om gasstationen är i drift ännu men den är i vilket fall som helst sprillans ny.

forthemoment

Den är i full gång den nya stationen vid Orusttrafiken. Det är den ända som bussarna kan använda i dagsläget.

ch

Citat från: forthemoment skrivet 14 augusti 2010, 21:43:22 PM
Den är i full gång den nya stationen vid Orusttrafiken. Det är den ända som bussarna kan använda i dagsläget.

Det går utmärkt att köra in en buss vid gasmacken utåt Freeport till ;-) Kan sopbilar, lastbilar och allt löst folk trixa in en lastbil med släp så borde teoretiskt sett en bussförare i en MAN också klara det ;-)

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Bernt Talbrant

Citat från: Jacob Almgren skrivet 08 september 2010, 23:48:55 PM
Intressant buss, någon som har bild framifrån?

//Jacob

Bussmicke har en bild på ett syskon till den här.

A. Salo

Neoplan Regioliner:

Skramlar så det står härliga till, med med grym väghållning är den oslagbar på småvägar och vinterväg  :D

Staffan Sävenfjord

S Svensson

KE Elofsson har även RGP550, sedan 100412 fd VL Vänersborg/Karlskoga . Tyvärr har jag ännu inte sett id nummer ännu.

A. Salo

RGP 550 är 312
Den andra Scanian är 311  ;)