Huvudmeny

Bekvämt X-Tåg!

Startat av hisen12, 11 augusti 2010, 21:10:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hisen12

Ett bekvämt sätt att åka på, detta sätt erbjuds X-trafiks resenärer som reser mellan 08:55-14:00 vardagligen fram t 14 September..

GDG

VS & Persson har väl kört åt både Tågkompaniet och SJ (Bussakuten) så mycket de orkar och förmår sedan länge i området runt Gävle, så vad det skulle bli för skillnad i höst vet jag inte... eller förstår inte.

Enligt ett rykte, har inte Björks koncernen beställt någon/några nya bussar för att kunna bli "förfördelade" som eget bolag.

Det är väl i de flesta kretsar känt att bolagen i Björks koncernen, inte har bussar står på gården och väntar på uppdrag, bolagen har resurser för att motsvara sin närmarknad och hyr gärna in andra bolag för att lösa både stora och små uppdrag.

Skillnaden blir säkert att fler lokala bussåkare kommer att köra när inte ett gigantiskt persontransportbolag med kanske för mycket lediga resurser har tagit trafiken framför näsan på de lokala bussbolagen.

Så det finns nog stora möjligheter för de små bolagen att öka beläggningen på sina bussar.

Närhet och lokalkännedom är också viktiga kvalitetsaspekter, vilket säkert är uppskattat av luttrade tågresenärer med behov av transport när tåget har problem.

GDG

Då blir det ingen skillnad emot förut då.. förutom för Örjan Svensson i gränstrakterna mellan Hälsingland och Västernorrland samt för Strömmabolaget Interbus.

Kanske man även kan räkna med att det blir en liten marginell skillnad även för Flygbussarna Charter vilket tillhör Veolia precis som Bussakuten. Men det får vara osvuret.

Staffan Sävenfjord

Om det i praktiken blir några större förändringar ute på fältet är svårt att säga. Men jag tror inte det kommer att märkas någon större skillnad och de bussbolag som kör tågersättningar kommer även fortsättningsvis att köra för alla operatörer i mån av resurser.

För övrigt är SJ:s agerande i samband med just detta trafikavbrott rent skandalöst. Mer om det på min blogg.