Huvudmeny

Team Trafikk 869

Startat av Bussmicke, 09 augusti 2010, 23:13:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Varför visar hon kortet innan påstigning? Kanske en dum fråga men jag har aldrig varit där i grannlandet.

m.e.

Citat från: Cyklisten skrivet 10 augusti 2010, 00:41:23 AM
Varför visar hon kortet innan påstigning? Kanske en dum fråga men jag har aldrig varit där i grannlandet.

Hon rekker ut handen för at visa at hon skal med bussen och så råkar hon ha kortet i handen.
Her i Norge oppfordres man til å visa at man vil med bussen. :)

Fredrik Mattsson

Citat från: m.e. skrivet 10 augusti 2010, 00:50:48 AM
Hon rekker ut handen för at visa at hon skal med bussen och så råkar hon ha kortet i handen.
Her i Norge oppfordres man til å visa at man vil med bussen. :)

tänk om man kunde göra det i sverige ::) i stället sitter dom i kuren tills man kört förbi ;)

Ulf Rådeström

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 10 augusti 2010, 01:46:02 AM
tänk om man kunde göra det i sverige ::) i stället sitter dom i kuren tills man kört förbi ;)

Även i England gör man så. Håller man inte ut handen i London o man är ensam på hållplatsen o ingen ska av kör bussen rakt förbi.
Supersystem som borde införas här för en snabbare och bekvämare resa för alla.

Bussmicke

Samma sak i Portugal om jag inte minns fel.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Samma sak i Östersund på Brunflobussarna har jag lärt mig. Det gällde främst de äldre förarna från den kommunala tiden som gärna körde förbi alla hållplatser på Rådhusgatan i Östersund där ingen visade intresse. Detta gjorde de pga att dessa hållplatser trafikeras av så enormt många olika tätorts-, förorts- och landsbygdslinjer och att stanna i onödan var det inte tal om. Brunfloborna visste om detta också, annars lärde de sig snabbt efter att ha blivit ifrånåkta. Numera är väl dessa äldre herrar pensionerade sedan flera år, och ersatta med yngre mindre principfasta förare som kanske tänker mer servicemässigt.

Men i stort håller jag med Rådeström och Mattsson. Om precis alla gjorde så här även i Sverige skulle det aldrig bli några frågetecken, onödiga stopp och igenkorkad trafik i onödan. :)

KG

Samma sak gäller i Uppland också om man frågar UL... För det står minsann i tidtabellen att man ska ge tecken.  ::)

Men förarna får inte köra ifrån dom trots att dom står stela som frysta fiskpinnar. Dom ska minsann VETA att dom ska med...

MrRep

I London står det också på många HPL skyltar "Request stop" (Begär stop) som sagt mycket smidigt borde varit likadant i sverige! Tyvärr hade jag lyckats fota just det men någon annan kanske fått med en sådan stolpe i London.

Bergenga

Endelig kommer Trondheimsbildene! :D

Det at man holder ut kortet er kanskje for at det skal være ekstra synlig. Et kort vil det jo gjerne glinse litt i når lyset på bussen treffer det. På vinteren når det er mørkt og man har vanter på hendene kan det være smart. Jeg vet ikke helt hvorfor, men da jeg hadde semesterkort så holdt jeg også ut det på den måten. :)
Mvh.
Øyvind Berg

KG

X-Trafik hade en gång i tiden plastfickor till korten med reflex på.

Ingemar

Citat från: KG skrivet 11 augusti 2010, 05:12:36 AM
Det hade Västtrafik också, och maken till dålig idé får man leta efter! En reflex av den typen (typ påklistrad) fungerar kanske bra någon dag, men när den har åkt upp och ner i fickan några gånger har den förlorat all reflexion den hade. Sen står passageraren där och anser att han/hon syns för "jag har ju reflex", och är totalt oförstående när man föreslår att de borde köpa en riktig reflex istället...
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Lars

Citat från: KG skrivet 11 augusti 2010, 05:12:36 AM

Även Älvsborgstrafiken hade sådan busskortsficka "Stoppa bussen med busskortet" stod det på den

Mikael Ringmarck

Citat från: Bussmicke skrivet 10 augusti 2010, 08:58:24 AM
Samma sak i Portugal om jag inte minns fel.

Samma sak på Malta också  ;) Kort sagt finns det ett oändligt antal länder där man använder detta fiffiga system. Men i Sverige skulle vi aldrig komma på tanken, eller hur?  >:( Det är nästan som med pass-öppna knapparna på tågen som ytterst sällan används. Hellre öppna alla tågets dörrar på vintern och släppa in kylan istället för att folk lär sig hur det ska fungera  :o Ledsen om det blev off-topic men jag ville bara påpeka att vi svenskar verkar ha ytterst svårt att ta till oss nytänkande idéer hur bra de än är.

Christer K

Det är kanon bra när de visar att man ska med bussen, har hänt ett par ggr att man dragit förbi hpl på grund att ingen syns eller är på plats i tid. Kan berätta om en gång på linjen mellan Trollhättan och Lidköping där stod ett par personer och väntade i mörkret på min buss. När jag åkte förbi hpl så jag att något skymtade till. Men jag tyckte att det var nog inget. Så jag fortsatte turen som vanligt, och ingen hörde av sig heller. En vecka senare kör jag samma tur igen den gången var det fullt pådrag vid hpl, blinkande bilar och reflexer, nu såg jag folk vid hpl. Klart jag trodde att jag skulle få höra, att minsan förra veckan stannade inte bussen. Inte ett ljud bara betala och åka med till Skövde.

Linjen var Swebus Express, Örebro - Skövde - Skara - Lidköping - Trollhättan - Uddevalla, nu nerlagd.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.