Huvudmeny

Sveriges snabbaste buss

Startat av Greger Larsson, 08 augusti 2010, 15:19:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Då tillhör den ju Svenska Atomgruppen, också..
För övrigt är den inte längre buss, utan personbil, och då får man ju förstås köra lite fortare. Men det är nog inte det det handlar om. Tidigare Swebus/Nobina 0019.


Jonas Strömblad

Citat från: Greger Larsson skrivet 08 augusti 2010, 15:19:26 PM
För övrigt är den inte längre buss, utan personbil, och då får man ju förstås köra lite fortare.

Intressant det där med att man kan få en buss klassad som personbil. Å när du ändå är inne på hastigheter, är det alltså ok att köra i 120 km/h (där så tillåts) med denna då den är personbilsreggad? Och hur är det med miljözoner?
/J

Fikman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 augusti 2010, 15:35:18 PM
120 är lagligt och miljözoner kan du glömma bort

då får man åka utan fartregulator alltså nice  ;D

Carl Eric

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 augusti 2010, 15:35:18 PM
120 är lagligt och miljözoner kan du glömma bort

Och då försvinner väl arbetstider också? Eller försvinner de tidigare?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jonas Strömblad

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 augusti 2010, 15:35:18 PM
120 är lagligt och miljözoner kan du glömma bort

Spännande! Verkar som att det är genomtänkt att man kan personbilsklassa en buss  :D
/J

Christer K

Citat från: calken skrivet 08 augusti 2010, 16:44:32 PM
Och då försvinner väl arbetstider också? Eller försvinner de tidigare?

Skulle det vara ett lätt fordon i yrkestrafik för transport av personer eller gods, så måste en tidbok skrivas av föraren för ev kontroll av arbetstider, orange bok.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

ch

Citat från: Christer K skrivet 08 augusti 2010, 16:59:02 PM
Skulle det vara ett lätt fordon i yrkestrafik för transport av personer eller gods, så måste en tidbok skrivas av föraren för ev kontroll av arbetstider, orange bok.

/ Christer K

Nope! Man kontrollerar inte arbetstid, man kontrollerar vilotid ;-)

Det vill säga att man har haft minst 11 timmar vila på en rullande 24 timmarsperiod, vilket innebär i praktiken att man kan jobba 13 timmar i sträck.

Christer K

Citat från: ch skrivet 08 augusti 2010, 17:13:22 PM
Nope! Man kontrollerar inte arbetstid, man kontrollerar vilotid ;-)

Det vill säga att man har haft minst 11 timmar vila på en rullande 24 timmarsperiod, vilket innebär i praktiken att man kan jobba 13 timmar i sträck.
Tackar för rättningen, har ingen sådan bok att skriva i, vet bara att det finns. Kör själv med digitalt förarkort varje dag, så har helt slutat att skriva färdskrivar blad.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Otto

Jag har för mig att detta har ventilerats tidigare.
Är det en lucka i lagen som gör att en buss kan B-reggas?
Eller är det lobbing från husbilsmaffian?

Tänk tanken om ett sådant fordon körs av en förare med färskt körkort och orsakar en olycka.
Se rubriken i media
"Buss kom över på fel sida.5 döda."

Rätt rubrik skulle i så fall vara.
"Personbil på 15 ton kom över............"

SimonB

Det där är bara sjukt... Man har inte bakom ratten i ett tungt fordon att göra, om man inte har utbildning för det. Hur inredningen ser ut kan kvitta. Fordonet blir inte enklare att manövrera för att det har ett kök och sängar. Inte heller blir det mer säkert att köra i 120 än en vanlig buss eller lastbil.

Fikman

Kan nänman att för ett tag sen var en Hellmarks dubbeldeckare till salu, reggad som personblil klass2, man bli lite mörkrädd av tanken på faster agda bakom ratten på den.

groenis

De flesta med självbevarelsedrift skulle nog prova på en större parkering innan de ger sig ut i trafiken.
Dessutom så är det nog mer en anpassning till EU regler,
de som har valt att bygga om äldre bussar har nog lite mer erfarenhet än gemene svensk.

/Lennart

Björn Forslund

Den här regeländringen var inte avsedd för tunga bussar ombyggda till husbilar, men kom att omfatta även dessa, eftersom man i vanlig ordning hade dålig koll på vad man gjorde. Någon osmart och okunnig "utredare" som var i farten, som vanligt.

Men nu är det så att de flesta av dessa fordon körs av yrkesförare, eller fd yrkesförare. "Tant Agda" skulle nog aldrig få för sig att skaffa ett fordon av den typen.
Det har heller ej framgått att husbilar av denna typ skulle vara inblandade i olyckor i någon utsträckning, om ens alls. Många av dem är från en tid då man kanske kom upp i max 90, så en gräns på 120 km/h är högst teoretisk.

KG

Det är något väldigt konstigt och fyrkantigt över sveriges körkortsregler.

Bussen går som linjevagn i 15 år. Kräver D kort att få köra.
Sedan byggs den om till husbil och reggas som PBII. Kräver då B kort eller C, men får absolut inte köras på D trots att det är en buss!

Fikman

Jo men att svenska byråkrater är 4kantiga vet vi ju redan.
Sen är det väll så att för att få framföra personbil klassII måste du tagit körkort före vist datum.

Det var ju som när dom införde att alla nya fordon skulle besiktigas på 2års intervall, där följde lastbil och buss med så vissa lastbilar var in som nya och nästa gång hadde dom gåt 30-35 tusen mil 2år senare.