Dagens dubbeltrampning

Startat av Ersa, 07 augusti 2010, 21:09:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Dagens rälsbussmöte




Dagens första grusväg med vänstertrafikuppställning.




Tanken är att många av dessa bilder ska göras "gamla" i Photoshop framöver.
Förutom färg och kontrast måste bl.a regskylten ändras, och studentstaket, vägskyltar samt plastsoptunnor maskeras.


Dagens fika innan hemfärd.


Dagens lilla omväg via Huggsta och Övergård gav dagens andra grusväg.

Bengt Jönsson

Kort och gott:  En skvader.. !
;D 8)

/B

Fredrik Klint

Citat från: Ersa skrivet 07 augusti 2010, 21:09:36 PM


Dagens första grusväg med vänstertrafikuppställning.


Dagens fika innan hemfärd.


Det här var trevliga bilder! Om man haft en gammal reg-plåt och kanske skippat flaggorna hade det sett riktigt autentiskt ut  :)
Fikabilden var också läcker, man blir törstig hehe... Lite KRNI-stuk  ;)

Ersa

#3
Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 augusti 2010, 21:31:07 PM
Det här var trevliga bilder! Om man haft en gammal reg-plåt och kanske skippat flaggorna hade det sett riktigt autentiskt ut  :)
Fikabilden var också läcker, man blir törstig hehe... Lite KRNI-stuk  ;)

Man tackar! Med hjälp av Photoshop nån dag framöver lär saker som färg och flaggor försvinna, och modern regskylt bli till korrekt BD-skylt . :)

Ett framtida projekt blir att få till destinationstext till skylten. Rulle saknas tyvärr helt och går det inte att få tag i en autentisk kan man ju låta göra egna svarta plastskyltar med vita bokstäver som går att placera i skåpet och därefter genomlysa bokstäverna med de befintliga lamporna. :D

Peter Rost

Kul! :) Var den lätt att köra?

/Peter

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 07 augusti 2010, 21:58:19 PM
Kul! :) Var den lätt att köra?

Jodå, sen man lärt sig bedöma hastighet och varvtal helt utan hjälp av mätare fungerar den osynkade växlingen rätt bra. Därtill kan man lägga till tung styrning och en rätt stor vändradie för en så kort buss. Den känns inte alls helt olik en Volvotraktor från 50-talet. Och utöver detta kommer dessutom svårigheterna till en korrekt placering, då detta försvåras av högerstyrningen. Det är lätt att hamna för långt till vänster.

Det är iaf raka motsatsen till att köra OmniExpress i 90 km/t på E4:an! :D

Janne Rickman

Citat från: Ersa skrivet 07 augusti 2010, 21:09:36 PM


Dagens fika innan hemfärd.



Visst var Rörträsk-kakan god?

/Janne

Ersa



Nåt i den här stilen tänkte jag mig. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2010, 00:33:21 AM


Nåt i den här stilen tänkte jag mig. :)

Nu är det bara regskylten, sedan kan vem som helst tro att du har tagit bilden med en lådkamera när bussen var ny.  ;)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2010, 08:23:21 AM
Nu är det bara regskylten, sedan kan vem som helst tro att du har tagit bilden med en lådkamera när bussen var ny.  ;)


Men var verkligen "telefontrådarna" skyddade med ett gummihölje på 50-talet?
Skulle det inte varit s.k "galge" med blankktrådar?
8)

/B

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 augusti 2010, 08:26:42 AM
Men var verkligen "telefontrådarna" skyddade med ett gummihölje på 50-talet?
Skulle det inte varit s.k "galge" med blankktrådar?
8)

I vissa hänseenden låg man före sin tid ute vid Faringe stn! ;)

P-J.E

Denna buss Dil 639 var hel buss med 30 platser till 1959. reg Nr D206 ,BD2661.
blev ombygd till skvader 1959 13 pass ny identitet till Dil K90  Ny reg Nr Y921

bilomnibussen

Då frågar man sig genast hur bussen såg ut från början. Finns några bilder? De här Molinkarosserna från den tiden var inte alltför vanliga, denna tycks avvika från de få som tidigare gått att se på foton. Frågan är också hur mycket som förändrats på framdelen. Motorluckan är väl bytt, vindrutorna likaså, lykthusen ser ut som Hägglundare.
Mvh Jan G

Ersa

Även jag skulle väldigt gärna vilja se gamla bilder på denna, eller någon annan likadan Molinbuss från ungefär samma år.