Swebus Dalarna....

Startat av Nicklas Vasa, 11 september 2007, 12:10:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Har det kommit några nya fordon till länet till hösttabellen, gammla eller nya, det brukar ju alltid vara någon förändring i samband med skolstarten....?

Jan

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 september 2007, 12:10:40 PM
Har det kommit några nya fordon till länet till hösttabellen, gammla eller nya, det brukar ju alltid vara någon förändring i samband med skolstarten....?

Inte till swebus.
I branschen i 40 år

Nicklas Vasa

Så det är oförändrat ? Såg att Hedmans Taxi köpt en dalatrafik lackad buss, går denna på skolskjutsar i Svärdsjö ? Och köpte inte Swebus Hedmans eller hur var det ?

Nicklas Vasa

Ska det bytas ut några fordon i stadstrafiken i Borlänge i samband med trafik omläggningen 27 Oktober ? Det är ju ett gyllene tillfälle för att förnya bussflottan, om man vill locka fler resenärer, och kanske införa en ny lack på stadsbussarna.....

Scaniorna är ju rätt nya, men jag tänker på bussarna från Blekinge.

Då dom små M.A.N. försvinner, och ersätts med annan trafik, bör man ju också bli någon buss kort ?

(Den nya flextrafiken ligger utanför detta.)

Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 september 2007, 18:54:55 PM
Ska det bytas ut några fordon i stadstrafiken i Borlänge i samband med trafik omläggningen 27 Oktober ? Det är ju ett gyllene tillfälle för att förnya bussflottan, om man vill locka fler resenärer, och kanske införa en ny lack på stadsbussarna.....

Scaniorna är ju rätt nya, men jag tänker på bussarna från Blekinge.

Då dom små M.A.N. försvinner, och ersätts med annan trafik, bör man ju också bli någon buss kort ?

(Den nya flextrafiken ligger utanför detta.)

Så många fler bussar från Blekinge finns inte längre att tillgå. Dessutom hade dom annorlunda dörrställning varför de blir svåra att använda utan ombyggnad på de flesta ställen. Swebus tog ju över trafiken för snart 18mån sedan så någon större rokad av forson är nog inte att vänta.

Konstigt att småbussarna försvinner. De är ju nästan nya. Vet att man hade problem med framkomlighet för resenärer med rullatorer men det var ju snack om att bygga om bussarna. Vad ersätts dom med för trafik i så fall?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nicklas Vasa

Borlänge får ett nytt stadslinjenät den 27 Oktober, min undran är om befintliga fordon från Blekinge (5105-09 och 5118-21,26) ska bytas ut mot nya fordon ? Det kommer, om jag har fattat det rätt, att åtgå fler "normala" stadsbussar, än vad som behövs idag.

Ersättningen för M.A.N. bussarna är flextrafiken.

Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 september 2007, 10:36:46 AM
Borlänge får ett nytt stadslinjenät den 27 Oktober, min undran är om befintliga fordon från Blekinge (5105-09 och 5118-21,26) ska bytas ut mot nya fordon ? Det kommer, om jag har fattat det rätt, att åtgå fler "normala" stadsbussar, än vad som behövs idag.

Ersättningen för M.A.N. bussarna är flextrafiken.

Passar inte dessa fd Blekingefordon för den nya trafiken? De är väl förutom dörrställningen  normala stadsbussar. I annat fall blir det ju billigare att bygga om befintliga bussar som lackats om för mindre än 18 mån sedan än att köpa nya.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Wetjo

5105 går i Avesta o 5109 eller 5107 ska gå i Säter. 5126 Finns i Ludvika. 5121 oxå, tror jag. 5118 - 5120 får, enligt Dalatrafik, inte gå i stadstrafiken i Blg, annat än som förstärkningsvagnar och avlösningsvagnar. Dom uppfyller inte de miljökrav som kommunen ställt på bussarna...  :-\ Dessa vagnar ska inte heller gå på fasta omlopp på 253/254, då det är krav på boggiebussar. Som förstärkningar är dom dock tillåtna. ???

Johan

Wetjo

Vet inte hur avtalet är skrivet, men enligt Dalatrafik så ska vite tas ut om linjen körs med fel busstyp. 5118 - osv är fel busstyp för stadstrafik enligt dom.

Nicklas Vasa

Tänkte att man kan passa på att byta ut allihop, nu när tillfälle ges....

Om man har 9 st nya Scanior, att tillgå, och den nya trafiken kommer att kräva 14 omlopp, så kommer det ju att fattas minst 5 fordon.....

Walter

Citat från: Wetjo skrivet 20 september 2007, 11:37:25 AM
Vet inte hur avtalet är skrivet, men enligt Dalatrafik så ska vite tas ut om linjen körs med fel busstyp. 5118 - osv är fel busstyp för stadstrafik enligt dom.

Så är det ju ,helt korrekt för den delen också, för alla avtal. Detta borde ju dock vara känt redan i anbudet. Visst ska man ha rätt bussar men att bara byta ut en del bussar vid en linjeomläggning görs sig inte någonstans, dom pengarna finns inte.

Nicklas Vasa

Det behövs ju fler fordon....

....och man måste ju visa folk att man vill någonting med den nya trafiken....