F.d. danska SJ-bussar m.m.

Startat av Stina, 05 augusti 2010, 11:46:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stina

Det fanns minst fyra danska bussar som aldrig togs i trafik av SJ. Det berodde enligt uppgift på att dom saknade servostyrning och inte dåligt skick.
Min far hade fyra st av vilka jag minns dessa reg.nr: M732, M735 och M736.

Dom användes som skolbussar i ganska många år.

Stina.

Björn Forslund

Var skicket på de danska bussarna generellt verkligen så bra? Alla slopades ju inom ett par år, medan SJ fortsatte att köra många år med högerstyrda bussar med dörren bakom framaxeln.

Staffan Sävenfjord

Denna tråd inleddes med en otillåten lyftning av ett gammalt ämne.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11851.0

Stina

Uppenbarligen har jag syndat, hur vet jag inte men jag ber om ursäkt för det.
När det gäller bussarna var dom ganska problemfria bortsett från svårigheten att få tag i reservdelar när de kära skolbarnen kastade ut inredningen genom fönstren.
Bussarna var ju några år när dom kom till Sverige och förmodligen ganska omoderna dom var ju tex utrustade med manuell växellåda och saknade som sagt servo, jag kan tänka mig ett visst motstånd från förarna om bussarna skulle gå i linjetrafik med många start/stopp.

Stina.

Staffan Sävenfjord

bilomnibussen

Den där sexmånadersregeln tycker jag är fånig. Tvärtom är det intressant att ta del av den information som förelåg då, även om nya kunskaper har tillkommit senare. Om jag skrev nåt förhastat år 2003 behöver jag inte stå för det i dag men dör inte av att se detta i tryck.

Vad gäller den danska svenska övningsbussen tycker jag det ser ut att vara T 147 fd L 157 Volvo B617/Aabenraa 1955, ch 615-1322. Importerad 1967 SJ Kristianstad invnr 4239, 1 sept 1968 Centrala Yrkesskolan, yrkesförarutbildningen, Örebro, 22 juni 1971 Örebro kommun, skolstyrelsen. Till nya bilregistret.

Den har nog avhandlats redan i det dåtida Bussnytt men det kanske vi också ska glömma bort.
Mvh Jan G

S Svensson

Citat från: Stina skrivet 05 augusti 2010, 11:46:22 AM
Det fanns minst fyra danska bussar som aldrig togs i trafik av SJ. Det berodde enligt uppgift på att dom saknade servostyrning och inte dåligt skick.
Min far hade fyra st av vilka jag minns dessa reg.nr: M732, M735 och M736.

Dom användes som skolbussar i ganska många år.

Stina.

M735 är SJ 4214 och M736 är SJ 4215.
Det finns M718 (SJ 4212) och M722 (SJ4213) men troligen ingen M732.
4217 avförd 670221 och 4248 avförd 670725.
Övriga bussar i serie 42xx togs i trafik vid dagen H. 4214 avfördes 690122 och 4215 690122. (alltså 4200-4252,2 borta vid dagen H ).
Källa :förteckning jag fått av Stieg Lindblad, SJ Cfv Ta

Bussarna var att betrakta som avförda då SJ förvärvade dem och tanken var att de enbart skulle vara i trafik en kort tid efter dagen H i Sverige.SJ egna bussar avfördes också planenligt vad gäller äldre bussar. Inte någon byggdes om till högertrafik genom rattflyttning vad gäller äldre bussar. SJ bussar fick alltså enbart en dörr på sidan så de kunde köra på den högra väghalvan.
De bussar som byggdes om  helt var 1 CF65 (3286/4002),3 st Volvo B655-Säffle från 1959 (3000-3002/4113-4115)Dessutom övertog SJ i Falkenberg 4118-4120 varav en av dessa behölls som reserv. 1 st 655-Hägglund också (2867/4001).
Härutöver anskaffade SJ några serier som  levererades med ratt för vänstertrafik men var byggda så de var lätt att flytta. Detta gällde även dörrarna.
Vad gällde de bussar som fanns hos kommunala bussägare så byggdes flera om. T ex B35 hos GS i Göteborg. Dessa var från 1956. MB O321 byggdes i några fall om ,t ex en från 1959 i Varberg.  Jag vet inte om det forskats något om högertrafikomläggningen och kostnadssidan. Jag skulle nog vilja påstå att SJ (med GDG) klarade av det hela väldigt bra även ur kostnadssynpunkt. Det blev även en teknikförändring så att bussarna blev tekniskt mera avanserade. Med undantag för några år efter dagen H,då det rådde pessimism, så rustades bussarna allmänt upp i Sverige.Naturligtvis på lite längre sikt så flyttade busstillverkning från Sverige. Detta hade säkert hänt ändå med tanke på förändringarna i kostnadsläget under perioden 1969-1973 resp kriserna i bränsleförsörjningen 1974 och 1979. Snart är det 41 år sedan dagen H. Vi som var med kommer ihåg den.

Björn Forslund

Citat från: S Svensson skrivet 07 augusti 2010, 10:12:24 AM
M735 är SJ 4214 och M736 är SJ 4215.
Det finns M718 (SJ 4212) och M722 (SJ4213) men troligen ingen M732.
4217 avförd 670221 och 4248 avförd 670725.
Övriga bussar i serie 42xx togs i trafik vid dagen H. 4214 avfördes 690122 och 4215 690122. (alltså 4200-4252,2 borta vid dagen H ).
Källa :förteckning jag fått av Stieg Lindblad, SJ Cfv Ta

Bussarna var att betrakta som avförda då SJ förvärvade dem och tanken var att de enbart skulle vara i trafik en kort tid efter dagen H i Sverige.SJ egna bussar avfördes också planenligt vad gäller äldre bussar. Inte någon byggdes om till högertrafik genom rattflyttning vad gäller äldre bussar. SJ bussar fick alltså enbart en dörr på sidan så de kunde köra på den högra väghalvan.
De bussar som byggdes om  helt var 1 CF65 (3286/4002),3 st Volvo B655-Säffle från 1959 (3000-3002/4113-4115)Dessutom övertog SJ i Falkenberg 4118-4120 varav en av dessa behölls som reserv. 1 st 655-Hägglund också (2867/4001).
Härutöver anskaffade SJ några serier som  levererades med ratt för vänstertrafik men var byggda så de var lätt att flytta. Detta gällde även dörrarna.
Vad gällde de bussar som fanns hos kommunala bussägare så byggdes flera om. T ex B35 hos GS i Göteborg. Dessa var från 1956. MB O321 byggdes i några fall om ,t ex en från 1959 i Varberg.  Jag vet inte om det forskats något om högertrafikomläggningen och kostnadssidan. Jag skulle nog vilja påstå att SJ (med GDG) klarade av det hela väldigt bra även ur kostnadssynpunkt. Det blev även en teknikförändring så att bussarna blev tekniskt mera avanserade. Med undantag för några år efter dagen H,då det rådde pessimism, så rustades bussarna allmänt upp i Sverige.Naturligtvis på lite längre sikt så flyttade busstillverkning från Sverige. Detta hade säkert hänt ändå med tanke på förändringarna i kostnadsläget under perioden 1969-1973 resp kriserna i bränsleförsörjningen 1974 och 1979. Snart är det 41 år sedan dagen H. Vi som var med kommer ihåg den.

Det fanns även en serie SJ  CF66  från -63 som helombyggdes. 35 av dessa hamnade senare hos SL Många Volvopannkakor från slutet av 50-talet och framåt helombyggdes också på så sätt att de fick ny rattstång mm inmonterad och kunde vid Dagen H relativt snabbt bli rena högerbussar. Detta var något Hägglunds hittat på. Även ett antal av dessa hamnade hos SL, de sk "Raketerna". Det var alltså ganska många SJ-bussar som helombyggdes, och de fick nya nummer i 4000-serien.

S Svensson

Jag sitter och funderar. Innan jag skrev ovan så tittade jag noga i pappren. De bussar som beställdes efter beslut om H-trafik  förbereddes för ombyggnad. Detta enligt bl a Järnvägsteknik nr 3/65 (viss reservation för årgången).
Förberedd för ombyggnad tolkar jag som att bussarna senare får anses vara delombyggd. Enligt vissa uppgifter gäller detta även Volvo B655 från 1963.
När vi skall se på H-trafiken så anser jag att man måste dra denna gräns emellan helt ombyggda (tillverkade helt för V trafik) och sådana som skapades som "mellan" variant.
Nu kanske detta inte har så stor praktisk betydelse. Troligen är det inte många resenärer som ser skillnad.
Nåja andra kanske har åsikter ?

Björn Forslund

Beslut om högertrafik togs 10 maj 1963. Innan dess var bussarna byggda för vänstertrafik, med ratten på höger sida. De blev alltså helombyggda inför Dagen H.
SJ:s B655:or byggdes om av Hägglunds och förbereddes för högertrafik.

bilomnibussen

Var det inte så att somliga CF:are, högerstyrda, var på något vis förberedda för högertrafik så att det skulle gå lättare att bygga om karosserna?
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 08 augusti 2010, 19:50:07 PM
Var det inte så att somliga CF:are, högerstyrda, var på något vis förberedda för högertrafik så att det skulle gå lättare att bygga om karosserna?
Mvh Jan G

Jo, CF66:orna skall ha haft förstärkningar för att underlätta ombyggnad och en tid med dörrar på båda sidor., bl a.