Westin Buss nya cab

Startat av mil, 05 augusti 2010, 09:34:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Robert Brink


Nein nein nein! Min favoritbuss inblandad! Är förvånad dock att inte dessa olyckor händer oftare! Det som är speciellt med just bussar av Skyliner/Spaceliner modell, är att man som chaffis inte har visuell känsla av bussens höjd, man måste hela tiden tänka till! Kör man en normalbuss som dock kanske är 3,8-3,9 hög, så har man ändå en visuell känsla av bussens höjd!

//R

Ersa

#2
http://www.dn.se/sthlm/bussolycka-i-danderyd-tre-skadade-1.1148989
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2086361/bussolycka-i-danderyd
Enligt uppgifter från plats ska det tydligen vara en Neoplan dubbeldäckare som tagit i.

Torde vara den nordligaste delen av Möbygårdsvägen då, närmast själva Mörby Centrum.
Där är det skyltat 3,5 meter, men upplevs inte särskilt lågt när man kör där. Länk till Hitta.se

mil

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2010, 10:20:23 AM
http://www.dn.se/sthlm/bussolycka-i-danderyd-tre-skadade-1.1148989
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2086361/bussolycka-i-danderyd
Enligt uppgifter från plats ska det tydligen vara en Neoplan dubbeldäckare som tagit i.

Torde vara den nordligaste delen av Möbygårdsvägen då, närmast själva Mörby Centrum.
Där är det skyltat 3,5 meter, men upplevs inte särskilt lågt när man kör där. Länk till Hitta.se

Det är en neoplan som syns på bilderna i mon länk

Ersa

Det finns en anslutningsgata till Mörbygårdsvägen söder om viadukten som heter "Kevinge strand". Där kan man backa in och vända om det är gles kvällstrafik, eller med hjälp av gudie som förklarar för bilisterna att de vita ljusen bak på bussen betyder att den vill backa. Lite trångt är det med refugen mitt i korsningen, men man får efter lite muttrande och suckande runt en 15-meters buss utan vridbar boggiaxel kan jag själv intyga... :-X Efter att man varit med om en sån vändning kör man aldrig upp där igen utan att titta på bussens höjddekal redan i höjd med DAS-terminalen.

Det finns dubbla skyltar som Lars skriver, men en bra bit upp i backen strax före korsningen med Kevinge strand. Så när man får första varningen har man bara detta trånga ställe att vända på. :-\

Ersa

Citat från: mil skrivet 05 augusti 2010, 10:50:02 AM
Det är en neoplan som syns på bilderna i mon länk

Jag skrev mitt inlägg oberoende och ovetande om ditt. Först senare lades båda trådarna ihop till en enda.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 augusti 2010, 10:58:57 AM
Vägen ner till Golfklubben antar jag att det bör vara?

Precis: http://kartor.eniro.se/m/Ip4yP
En tydligt skyltad vändplats inne vid golfbanan vore ju inte alls fel.



Blue

Citat från: mil skrivet 05 augusti 2010, 22:09:15 PM
Bara 3,5 meters höjd på den bron samt väl synlig skylt ju

Det finns ju en anledning till att det är dubbel självrisk på höjdskador!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Fikman

Det kan ju vara så enkelt att det är en linjechaufför som är inlånad och van att ta den vägen, tänkte sig inte för, det råkade fac ut för för några år sen på samma ställe med en chaufför vana att köra linje och som inte tänkte på höjden.

Ersa

Undrar vad den egentliga höjden är, för på denna olycksdrabbade viadukt tog inga radioantenner i, vilket de gjorde på gångviadukten över Attundavägen vid Täby Centrum som är skyltad 3,6 m med samma bussar. Den på Attundavägen är dock skyltad i exemplariskt god tid till skillnad från den olycksdrabbade viadukten på Möbygårdsvägen.

Fikman

Citat från: Ersa skrivet 05 augusti 2010, 23:01:35 PM
Undrar vad den egentliga höjden är, för på denna olycksdrabbade viadukt tog inga radioantenner i, vilket de gjorde på gångviadukten över Attundavägen vid Täby Centrum som är skyltad 3,6 m med samma bussar. Den på Attundavägen är dock skyltad i exemplariskt god tid till skillnad från den olycksdrabbade viadukten på Möbygårdsvägen.

det brukar vara ca 1-2 des snömån på skyltningen och sen tar dom ju hänsyn till om det är plant eller lutar före/efter viadukten med.