Lösgodis från östra Estland

Startat av L-G Lassander, 04 augusti 2010, 17:09:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Tog i början av veckan en tripp till de ryskspråkiga delarna av Estland. Flertalet gamla svenska bussar hamnade på bild.

Vi börjar med Västtrafik, som tydligen expanderat till Kohtla-Järve med Auto Ekspress L OÜ som entreprenör. Före detta Veolia Transport 2526, CEZ052:

Att åka från Jõhvi till Kohtla-Järve kan man göra till exempel med Näckrosbuss 2388 -> Busslink 2388, GGF468:

Linje 17 i Jõhvi kan trafikeras med en led-Säffle som gjort sitt i SL-trafiken:

Bor man i Sillamäe, åker man till jobbet med Nobina Sverige 4433, FTU395:

I Narva körs lokaltrafiken av AS Narva Bussiveod, var bussflotta är minst sagt brokig. Det finns 10 relativt nya Mercedes-Benz O345 Connecto, men i övrigt är det med gamla nordbor som trafiken sköts.
Exempelvis kan man njuta av en tur i Swebus 2560, BSY325

Eller Swebus AB 3278, CGK198:

Vad sägs om en tur med Dalatrafik, vars tidigare skeden jag tyvärr inte känner till:

Swebus 0562, NCX382:

Swebus 0102, AHS261:

Älvsborgstrafiken rullar vidare:

Och till slut en Säffle som höll på att köra över mig när jag var på väg över gatan. Därför blev det lite bråttom att få fram kameran, vilket resulterade i en halvsuddig bild. T-Buss 504 -> Näckrosbuss 4682 -> Busslink 4682, JRS094

Längre är dock inte allt gammal, som rullar på de estniska vägarna. Till exempel till St. Petersburg åker man flott:

På min hemsida finns nu 488 estniska bussbilder utlagda, och redan nästa vecka kommer mer från Pärnu och Kuressaare. Ta gärna en titt: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Estonia/

virtual1

Mycket trevligt att se :-) - hade gärna tagit en tripp till Narva om möjligt själv! - Älvsborgsbussen är f.d. Linjebuss 1309

1896

j-a kanske känner igen Dala Säffle:n ?

j-a

Citat från: 1896 skrivet 04 augusti 2010, 19:02:00 PM
j-a kanske känner igen Dala Säffle:n ?
Nja inte helt säker,men tror mest på Fd Erlandssons trafik 105

Frippe Fribas

Citat från: L-G Lassander skrivet 04 augusti 2010, 17:09:02 PM
Tog i början av veckan en tripp till de ryskspråkiga delarna av Estland. Flertalet gamla svenska bussar hamnade på bild.

Linje 17 i Jõhvi kan trafikeras med en led-Säffle som gjort sitt i SL-trafiken:

Kul att se att 5419 slapp gå till Hölö, den lämnade Täby så sent som i våras (apr-maj) och jag trodde knappast den skulle gå längre än till Hölö pga ålder och begärt pris.
//Fredrik