Jättebussar med 1200 passagerare ska lösa Pekings trafikproblem

Startat av Thomas Åkerblad, 04 augusti 2010, 12:03:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas Åkerblad

4,5 meter höga bussar som bilarna kan köra under (alltså som en sorts grensletruck) och som tar 1000-1200 passagerare är det senaste för kinesisk kollektivrafik. Se länk till danska Ingeniören (klicka på bilden för att se modellen):

http://ing.dk/artikel/110699-kaempebusser-skal-loese-kinas-transportproblemer?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingformiddag

Edit: Hittade just originallänken till den kinesiska sidan med bättre bilder. Helt klart är att bussen är styrd av fasta installationer:

http://www.chinahush.com/2010/07/31/straddling-bus-a-cheaper-greener-and-faster-alternative-to-commute/

Mvh/Thomas Å

Ulf Rådeström

Jadu - fler roliga saker får man leta efter - visioner är ju bra - men verkligheten säger nog en annan - jag tror aldrig det blir av iaf - vad tror ni?

bjorkaan

Det är ju dock Kina vi pratar om, och om man tolkar filmen ordentligt så är detta inte omöjligt, dock är jag väldigt förvånad hur den tar kurvorna ???

Ingwar Åfeldt

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2010, 12:18:51 PM
Jadu - fler roliga saker får man leta efter - visioner är ju bra - men verkligheten säger nog en annan - jag tror aldrig det blir av iaf - vad tror ni?

Nej, jag tror inte på att den blir verklighet. Skulle den komma i trafik så kommer det att bli oändligt antal olyckor mellan bilar och dessa s k bussar. Och vid varje olycka så blir det totalstopp i trafiken. Då är det betydligt bättre att satsa pengarna på light rail på egen banvall.

M v h
Ingwar

Mats Karlsson

Egentligen är ju dessa grenslande bussar en mobil tunnel som rör sig i samma riktning som trafiken. Klarar man av att köra genom tunnlar så bör man även kunna hantera situationen att köra inunder denna jättebus. Det rör sig ju inte om någon mötande trafik, dvs att man möter busen när man passerar inunder den.

Ett praktikfall som visar att det kan fungear med jättebussar är leveransen av en bred och hög grensletruck från Bofors. Den körde för egen maskin på E18 från Karlskoga till Kristinehamns hamn medan trafiken passerade inunder. Eftersom den fria höjden under trucken inte tillätt högre lastbilar, så fick dessa slussas förbi vid sidan av trucken. Givetvis hjälpte polisen till att dirigera trafiken, men några olyckor inträffade ej, utan transporten kunde genomföras bekymmerslöst.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 augusti 2010, 11:54:16 AM
Egentligen är ju dessa grenslande bussar en mobil tunnel som rör sig i samma riktning som trafiken. Klarar man av att köra genom tunnlar så bör man även kunna hantera situationen att köra inunder denna jättebus. Det rör sig ju inte om någon mötande trafik, dvs att man möter busen när man passerar inunder den.

Ett praktikfall som visar att det kan fungear med jättebussar är leveransen av en bred och hög grensletruck från Bofors. Den körde för egen maskin på E18 från Karlskoga till Kristinehamns hamn medan trafiken passerade inunder. Eftersom den fria höjden under trucken inte tillätt högre lastbilar, så fick dessa slussas förbi vid sidan av trucken. Givetvis hjälpte polisen till att dirigera trafiken, men några olyckor inträffade ej, utan transporten kunde genomföras bekymmerslöst.

Nej, ett sådant praktikfall med polishjälp bevisar egentligen ingenting, alla är extra uppmärksamma när polisen är närvarande. När man ser hur många olyckor som uppstår när en stad plötsligt får en spårvägslinje/light rail med en massa signalskydd så är det bara att konstatera att väldigt många bilister inte klarar sådant där utan en lång inlärningsperiod. Vad det gäller jättebussen så kör biltrafiken åt samma håll men bilisterna kommer t ex att byta fil alldeles för nära framför bussen. Bussens hastighet kommer ju av naturliga skäl inte att vara konstant.

M v h
Ingwar

Bou

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2010, 12:18:51 PM

Ha ha! jag hoppas  8)

Mats Karlsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 augusti 2010, 23:43:08 PM
Nej, ett sådant praktikfall med polishjälp bevisar egentligen ingenting, alla är extra uppmärksamma när polisen är närvarande. När man ser hur många olyckor som uppstår när en stad plötsligt får en spårvägslinje/light rail med en massa signalskydd så är det bara att konstatera att väldigt många bilister inte klarar sådant där utan en lång inlärningsperiod. Vad det gäller jättebussen så kör biltrafiken åt samma håll men bilisterna kommer t ex att byta fil alldeles för nära framför bussen. Bussens hastighet kommer ju av naturliga skäl inte att vara konstant.

M v h
Ingwar
Jodå! Jag ville bara vara lite extrem. Visst kommer det att fungera med dessa jättebussar. Det kommer ju givetvis att finnas skydd i form av något slag av staket så att bilarna inte kommer i beröring med jättebussen.

KG

Som jag förstår det kommer bussen att grensla över två filer, dessa två filer är avspärrade för filbyte mot andra filer om det finns flera. Det enda man får lösa är ju korsningar där bilar behöver svänga.

Ingwar Åfeldt

Citat från: KG skrivet 13 augusti 2010, 14:44:57 PM
Som jag förstår det kommer bussen att grensla över två filer, dessa två filer är avspärrade för filbyte mot andra filer om det finns flera. Det enda man får lösa är ju korsningar där bilar behöver svänga.

Nej, de filerna är inte spärrade från filbyte. Det framgår av den video som visas att t ex lastbilar som är för höga dirigeras till nästa fil som går utanför jättebussen.

M v h
Ingwar