Fler Scania OmniExpress - Eks Buss, Vara

Startat av Omni, 10 september 2007, 23:34:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omni

Hej!
Åkte till Vara för att ta några bilder av deras två nya Scania OmniExpress
Buss nr 10:

Buss nr 2:

Esbjörn

Trevligt trevligt!

Hmmm...men en liten plump är att man inte lackat ett svart fält som följer fönsterlinjen längst upp på bakdörrarna.
Det hade gett lite mer harmoni åt utseendet.

Frippe Fribas

Hur många har de beställt, det verkar vara minst två av dina bilder att döma?
Med denna förgsättning kommer karossens linjer mer till sin rätt tycker jag, med den turkosaktiga demofärgen försvinner karossens detaljer en aning.
//Fredrik

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

bjalle

Andreas Ljungqvist

Tjena Uffe..

De blev ju bra de där.. Det är en grymt snygg buss, som jag sagt hela tiden.. Fina bilder...

Jan

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 september 2007, 23:34:15 PM
Hej!
Buss nr 10:

Är det skolbussar eller beställningsbussar?

//Jan
I branschen i 40 år

bussgrabben

Citat från: Esbjörn skrivet 11 september 2007, 00:17:19 AM
Trevligt trevligt!

Hmmm...men en liten plump är att man inte lackat ett svart fält som följer fönsterlinjen längst upp på bakdörrarna.
Det hade gett lite mer harmoni åt utseendet.

Jag tänkte precis säga samma sak.

yngrot

Jag tycker den ser lite underlig ut vid framdörren. Men eftersom det är en Scania  :D byggd i Finland är det säkert en bra buss med ordentlig värme :). Vore kul att höra om någon busssnackare kör en sådan hur den är.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 september 2007, 23:34:15 PM
Hej!

Vilken av dom var det du fotade när du satt på mina axlar nere vid SeaWind-terminalen?

//Niclas

Niclas Rosenius

Och här kommer den bilden!

//Niclas

Simon A

Snygg modell men dom har tappat Scaniautseendet. Påminner nästan mer om en Setra eller Neoplan.

//Simon

Omni

Några svar:
Jag vet ej hur många man skall ha, men man har hittills fått två bussar.
Scania OmniExpress är en kombibuss som kan användas inom flera områden...allt från linje- & skoltrafik till ren beställning.

Bussarna hos Eks Buss används som skolbussar och säkerligen som beställningsbussar på "skolfri" tid.
Bussarna är dock ej utrustade med toalett, så några längre uppdrag åker dom nog ej på som tex Stockholm eller så.

Till Niclas:
hehe...det var nr två i leveranserna jag fotade...den med nyaste i-trafik-datumet. Den första var redan levererad då

Uffe

Johan B

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 september 2007, 19:38:06 PM

Bussarna hos Eks Buss används som skolbussar och säkerligen som beställningsbussar på "skolfri" tid.
Bussarna är dock ej utrustade med toalett, så några längre uppdrag åker dom nog ej på som tex Stockholm eller så.

Är det inte att skjuta sig i foten att inte välja till WC i en buss av den här typen? Med tanke på att de verkar hålla beställningsnivå i övrigt borde det vara ett stort minus på begagnatmarknaden att inte kunna köra långkörningar?

Omni

Citat från: Johan B skrivet 11 september 2007, 19:43:44 PM
Är det inte att skjuta sig i foten att inte välja till WC i en buss av den här typen? Med tanke på att de verkar hålla beställningsnivå i övrigt borde det vara ett stort minus på begagnatmarknaden att inte kunna köra långkörningar?

Varför skulle det vara det? Har man olika sorters trafik, måste man ju ha olika sorters bussar eller hur?
Som sagt...bussen är en kombibuss - i Eks fall en skolbussvariant, och inte en tonvikt på beställningssidan.

Är det ett stort minus på andrahansmarknaden för  linjevagnar att inte kunna köra beställningsuppdrag på längre sträckor? Tror jag inte...