Huvudmeny

Neoplan Megaliner

Startat av MissScania, 02 augusti 2010, 22:41:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

2600 mm är maxbredd i Sverige, så bredre än så kan de väl inte ha varit?

Jag har ägt en buss som var smalare i fronten (ca 2350 mm) och bredare baktill (ca 2450 mm), men det var det bredaste måttet som fanns i registreringspapperen.

MissScania

Då får man nästan säga att den hade snyggare lakering då när Swebus ägde bussen :)



Det ända man undrar nu. är hur dom ska få med den till Finland!  : )


Danne B.

Citat från: KultLg skrivet 03 augusti 2010, 08:33:06 AM
De är även för breda för att gå utomlands. Mins att de fick disigna om dem för att få köra ut dem från Tyskland.
De är smalara bak och där framme. där de har lagstadgde mått och i mitten på bussen är de ca 25 cm bredare om jag mins rätt.

Du menar alltså att bussen är 2,50 m fram och bak och 2,75 m på mitten(!)...? Förlåt nu, men jag tvivlar... :) Har du någon bild eller liknande som visar detta? Och är det inte jobbigt att köra bussen om man inte ser bakre hörnen i backspeglarna, vilket ju borde vara fallet om bussen är 12,5 cm bredare på mitten...

//Danne

MissScania

jag kan försöka få en bild på den nu på Torsdag då jag ska till Växjö o se dom, lyckas jag ej då så får jag försöka i Göteborg eller i Linköping :)

Niclas Rosenius



    Megaliner byggdes endast i två höjder. 4 meter o en 4,28 meter version. Båda såldes i Sverige o utomlands.

    Att dessa tre till Swebus Skåne skulle ha varit breda på mitten tror jag ej på ett dugg. Det skulle jag känna till i så fall. Däremot har jag för mig att dom sista byggda Megalinerna som byggdes var 2,55 breda enligt dom nya EU-reglerna. Bland som sista byggda var Froggy Tours Megaliner som finns nu hos Starlight.

    Det byggdes ca 170 Megaliner totalt varar av 10 såldes till Sverige o 3 eller 4 importerades hit i efterhand.

   //Niclas

Fredde

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 augusti 2010, 14:56:18 PM

    Megaliner byggdes endast i två höjder. 4 meter o en 4,28 meter version. Båda såldes i Sverige o utomlands.

    Att dessa tre till Swebus Skåne skulle ha varit breda på mitten tror jag ej på ett dugg. Det skulle jag känna till i så fall. Däremot har jag för mig att dom sista byggda Megalinerna som byggdes var 2,55 breda enligt dom nya EU-reglerna. Bland som sista byggda var Froggy Tours Megaliner som finns nu hos Starlight.

    Det byggdes ca 170 Megaliner totalt varar av 10 såldes till Sverige o 3 eller 4 importerades hit i efterhand.

   //Niclas

Intressant info!

Vad kostade dessa som nya?


Niclas Rosenius

Citat från: Fredde_J skrivet 03 augusti 2010, 15:25:32 PM
Intressant info!

Vad kostade dessa som nya?



    Vet tyvärr inte.

    Vad hörde ryktas men det är bara rykten så skulle Swebus Expressarna 4343 o 4344 kostat mellan 4,5 o 5 miljoner styck -98.

    Det enda speciella med Skåne vagnarna är att dom är sk full seats utan bagageutrymme. Samma är det med Froggys fd Megis.

    //Niclas

KultLg

Tyvärr så hittar jag inte de gamla pappren på dessa bussar.
Men däremot så kan nämnas att det från början var tänkt att det skulle finnas en bussvärdina/värd på dessa bussar och att det även skulle vara möjligt att gå av bussen från ovanvåningen.
Det var meningen att man skulle docka till vid en plattform typ landgången på en båt, vid de större hpl.
men som tur var så slopades denna ide´

Personen som beställde dessa fordon från Skånetrafiken slutatde relativt snabbt efter att de kom i trafik :D

De var även kända under namnet Åstorps Expressen(vst låg där)

Under de åren som de var i trafik så var det bara ca 30 dagar då alla var i trafik samtidigt.

Sebastian

Kul att ni går igång på de gamla stridsvagnarna ;D

De var olika breda och tydligen har det med dessa
tre blivit en "ny" höjd för det var ingen av dem som
var varken 4000 mm höga eller 4280 mm höga.

Jag brukar ju inte lägga mig i såna här offentliga
diskussioner men det verkar verkligen som att ni
vill veta fakta, så då får jag väl dra mitt strå till
era stackar om de tre gamla skåne Swebussarna.
De var i verkligheten 4180 mm höga alla tre och
jag registreringsbesiktade dem för breddens skull,
för då slapp jag allt tjafs vid danmarksfärjorna och
även när det blev åka av till Norge.
Så det var en enkel lösning.
De mättes på mitten och fram och bak och det lustiga
var att alla tre var olika breda vid de tre olika registre-
ringsbesiktningarna.
En blev 2500 en annan 2530 och den tredje 2550 mm bred.
Så dessa har varit både i Norge, Danmark och Finland.
Finland kör ju med 4,50 meter frihöjd så där går det väldigt
bra med AC på taket.

Så då var den diskussionen ur världen, alltså om bussarnas
mått med bredder och höjder.

Får väl berätta en anekdot när jag ändå tagit mig tiden att
skriva här, om ni orkar med att läsa det alltså:
Det var innan 15 meter blev tillåtet i Danmark så skulle jag
till ZF i Köpenhamn för att göra en diagnos på en av bussarnas
växellådor ( och skulle då ta hela bussen med mig ) och hade
fått muntligt löfte om dispens att köra dit av en glad dansk
närpolis i Helsingør att köra över till Köpenhamn.
Kommunikationen var kanske inte den bästa mellan kolle-
gorna där i Helsingör för när jag några dagar senare kom
till färjan så gick det bra, men i andra rondellen i Helsingör
så kom den glade Politin och stoppade mig och mätte bus-
sens längd och hävdade att bussen var 14700 mm lång vil-
ket var förbjudet. Jag hänvisade då till deras kollega men
fick inte gehör för det, utan det blev till att vända och ta
nästa båt över till Helsingborg igen och en dansk böter på
500 danska kronor som skulle inbetalas. Jag frågade då vad prob-
lemet var, alltså varför det inte var tillåtet att köra med 15 meter?
-"Tja, her i Danmark har vi så små rundkørsler, så det er umuligt at
køre med 15 meter." Jag överklagade boten och det roliga var att
under tiden så ändrades Danmarks regler och helt plötsligt så hade
de "byggt om" alla sina rondeller för nu blev 15 meters totallängd på
buss tillåtet! Som en parantes kan nämnas att jag tog bron över
istället några dagar senare, och fick okej att köra över.
( Skulle för övrigt kunna skriva en hel bok om dessa tre bussars storys
under den tiden jag hade dem, men vem skulle vilja läsa den ha!ha!? )


Ha en go sommar alla buss-goingar!


Hälsar Sebastian

Staffan Sävenfjord

Tack Sebastian för din berättelse. Du om någon borde ju veta.

För den som inte känner Sebastian kan alltså förtydligas att han köpte alla tre Megalinerna från Swebus och lät bygga om dem för expressbusstrafik, som han körde mellan Stockholm och Dalarna. Bussarna såldes sedan vidare till bland annat Ankargrens Limousineservice i Svenshögen men alla tre har på slingriga vägar blivit turnébussar. De fick alltså en betydligt längre livstid än vad de flesta trodde när de kom 1993. Exakt hur lång vet vi inte än.

SimonB

Sebastian:
Jag skulle gärna läsa din bok! ;)
Är det inte 4,20 i Finland?