En veteranbuss i Malmköping!

Startat av mjtag, 02 augusti 2010, 20:35:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mjtag

Hejsan!
Gjorde ett besök i Malmköping igår (1/8) och fotade då denna buss på museiområdet. Tog några fler bilder inne i bussmuseet också men dom blev för dåliga. Övriga spårvagnsbilder kan ses på hemsidan.
Hoppas bilderna gläder någon.

Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

1896

mjtag

Citat från: 1896 skrivet 03 augusti 2010, 19:56:25 PM
Bra skylt där på sidan.  :)

Ja, den används tydligen som lekbuss. Finns ett litet bollhav i bakre delen av bussen.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Jeppe Hagelbäck

Citat från: mjtag skrivet 04 augusti 2010, 12:05:41 PM
Ja, den används tydligen som lekbuss. Fanns ett litet bollhav i bakre delen av bussen.

Det är sorgligt att se hur man har lyckats misshandla sönder denna buss.

Karsten

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 04 augusti 2010, 12:43:40 PM
Det är sorgligt att se hur man har lyckats misshandla sönder denna buss.

Du är välkommen att hjälpa till att ställa i ordning bussen om du vill. Det är som vanligt i ideella föreningar brist på tid, manskap och framför allt pengar att hålla alla bussar i toppskick.

Valet att just denna skulle bli lekbuss tror jag grundade sig i att det finns flera likadana/snarlika bussar (jag körde en precis likadan bara för några dagar sedan) bevarade samt att den drabbats av ett större motorhaveri. Ingenting säger att denna buss är utom all räddning bara för att den står som lekbuss just nu. Kom igen och hjälp till så fixar vi säkert denna buss också så småningom.

Ersa

Med tanke på hur många lik som bärgats ur skogar, sjöar och myrar och återställts till körbart skick ska det nog gå att putsa upp denna invändigt också. :)

erik t

Håller med, bussen är ju bevarad efter som spårvägsmuseet äger den och har säten dörr och rutor kvar och inte rullar som husbuss eller liknande. Enligt den fina bilden och miljön där den är uppställd tycker iaf jag det ser trevligt ut :) :)

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Karsten skrivet 04 augusti 2010, 14:04:08 PM
Du är välkommen att hjälpa till att ställa i ordning bussen om du vill. Det är som vanligt i ideella föreningar brist på tid, manskap och framför allt pengar att hålla alla bussar i toppskick.

Valet att just denna skulle bli lekbuss tror jag grundade sig i att det finns flera likadana/snarlika bussar (jag körde en precis likadan bara för några dagar sedan) bevarade samt att den drabbats av ett större motorhaveri. Ingenting säger att denna buss är utom all räddning bara för att den står som lekbuss just nu. Kom igen och hjälp till så fixar vi säkert denna buss också så småningom.

Jo jag vet, det är det som är problemet med ideella föreningar. Jag har heller inte tid...
Jag jämför bara med när den lämnade Helsingborg 89-90 nångång,  då var den i betydligt bättre skick.
Tittade på den vid besök i Malmköping för någon månad sen och det var ingen positiv överraskning.
Jag är av den (kanske lite konservativa) uppfattningen att om något hamnar hos ett museum eller förening för bevarande så skall skicket inte förvandlas till sämre än utgångsläget. Skall verkligen ett motorhaveri innebära att man gör om bussen till en lekstuga? Har man inte ekonomiska medel eller saknar intresse för att reparera så kan man ju ställa undan bussen utan att för den delen låta förfallet ta överhand. Skulle man bestämma sig för att renovera så blir ju insatsen betydligt större än "bara" ett motorbyte.
Eftersom jag inte är medlem i SSS och inte har för avsikt att bli det heller så ska jag egentligen kritisera, jag tycker bara det är tråkigt att se hur bussen har förfallit.