Bussträffen i Katrineholm

Startat av Silo, 02 augusti 2010, 12:02:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Silo

Även i år kommer en veteranbussträff att arrangeras i samband med den s.k. Katrineholmsveckan. Tanken är att framöver göra detta till ett återkommande arrangemang, en träff för veteranbussägare och föreningar. Var passar detta bättre än i den forna busstillverkningsstaden Katrineholm?

På lördagen den 14/8 kommer veteranbussar att vara i trafik på en linje Nävertorptstorg – Stortorget – Djulöbadet. Bussarna går var 20:e minut mellan 11 och 16. Därutöver kommer trafik att köras med tvåvåningsbuss mellan Stortorget och det nya logistikcentrat. På logistikcentrat kommer också guidade rundturer att köras.

På söndagen den 15/8 är det veteranbussträff och –utställning på busstationen. I år har vi dryga tiotalet bussar från skilda håll anmälda. Här visas bussar från många olika tidsepoker och därutöver en udda buss; en s.k. trådbuss d.v.s. en elektriskt driven buss från 1941 – helt nyrenoverad för året. Den har gått i trafik i Göteborg mellan 1941 och 1964. Dessutom visas en s.k. skvader från postens dilligenstrafik, d.v.s. en korsning mellan buss och lastbil, en tvåvåningsbuss, en av de sista bussarna avsedd för konduktörsbetjäning och mycket mera.

Information om evenemanget på telefon 070-646 23 43 eller 0708-89 97 78. Det förtnämnda numret kan vara lite svårt att nå någon på under vecka 31, men under vecka32 är det tillgängligt hela tiden.
/TS

K R

Hej!

SvOf och Spårvägsmuséets Vänner har alltså beslutat att genomföra en gemensam resa till detta evenemang,
info om denna resa finns klistrad högst upp i Busshistoriskt forum för de som vill hänga med från Stockholm.

Spårvägsmuséet har tänkt att köra dit med sin Mälaröbuss, som är en Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross från 1967
(SL H63 7813)
och SvOf planerar att mönstra Björknäsbussen Scania-Vabis BF76/SKV från 1965
(BSBV 28. senare SL H63 7028)
, eventuellt med tillkopplat godssläp, BSBV 19.

Övriga deltagande bussar hittils enligt info som kommit mig till del:

Medarrangerande Svenska Spårvägssällskapet har planer på:
SL H59A 5424, Scania CR111M från 1978
UST 212, Scania-Vabis CR76 från 1967
UST 169, Volvo B657/Höglunds, Säffle från 1954
PS K90, Scania-Vabis 2B21/Molinverken, en skvader från 1949

Anders Haraldsson från Linköping har tänkt att medföra tre bussar, gissningsvis de två som var med förra året;
Scania-Vabis B62/SKV från 1953
Scania-Vabis BF56/Säffle från 1965
, samt alltså ytterligare en vagn.

Christer Johansson från Kumla brukar vara med i sådana här sammanhang med:
Volvo B638/SKV från 1953

De tre sistnämnda vagnarna finns med på bilder från förra årets Katrineholmsträff i tråden:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26797.0

En annat säkert kort är Magnus Knutsson från Jönköping, som har pågående renoveringar av flera SKV-bussar
men som troligen denna gång tar sin pålitliga vägvagn:
SJ 0408, Scania-Vabis BF76/SKV från 1966

Om Tommy Silo läser denna tråd kanske han kan komplettera eller korrigera dessa uppgifter vad gäller de anmälda bussarna?..

mvh K R

Staffan Sävenfjord

Citat från: K R skrivet 04 augusti 2010, 18:47:45 PM

Anders Haraldsson från Linköping har tänkt att medföra tre bussar, gissningsvis de två som var med förra året;
Scania-Vabis B62/SKV från 1953
Scania-Vabis BF56/Säffle från 1965
, samt alltså ytterligare en vagn.

Torde kunna vara Volvo B727 SKV från 1954, fd Postens Diligenstrafik 851 (AC 126) > Billingens Trafik AB 45 (R 549) > Lidbergs Buss FCC 909. Enligt uppgift från Haraldssons är den nu återinregistrerad som CJW831 och kunna gå i trafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Silo

Därutöver kommer en SKV från Estland, en till tre bussar från Östergötland (Bl.a. SJ 001) samt ett par till från privatpersoner som jag inte har data på här på jobbet.
/TS

K R

Hej!

Tack för kompletteringarna, Staffan och Tommy!

Jag har även hört obekräftade rykten om att SSS' TGOJ 10 (Scania CF110 från 1968)
skulle kunna tänkas dyka upp.
Oaktat detta verkar det bli många Katrineholmare med den s k "Sason-fronten" som kommer till träffen!

mvh K R

Staffan Sävenfjord

Citat från: Silo skrivet 04 augusti 2010, 22:29:37 PM
Därutöver kommer en SKV från Estland, en till tre bussar från Östergötland (Bl.a. SJ 001) samt ett par till från privatpersoner som jag inte har data på här på jobbet.

Verkar trevligt! Får nog försöka ta mig till Katrineholm den dagen för det här vill man ju inte missa. Verkar bli bättre än förra året till och med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Silo

Därutöver kommer GS4, trådbuss från Göteborg i nyreviderat skick att delta.
/TS

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2010, 22:51:23 PM
Verkar trevligt! Får nog försöka ta mig till Katrineholm den dagen för det här vill man ju inte missa. Verkar bli bättre än förra året till och med.

Gör det? Buss Pigg är ju inte där.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Silo

Buss Pigg står på garageplan...
/TS

Bussmicke

Jasså det ska vara med i år också?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

K R

Hej!

Det är i nuläget något osäkert med SvOf:s medverkan (med egen buss) i resan till bussträffen i Katrineholm.

Spårvägsmuséet kommer emellertid att köra sin Mälaröbuss från 1967 som tidigare meddelats med avgångstiderna
08.00 från muséet på Tegelviksgatan och
c:a 08.10 från Gullmarsplan (linje 144:s hpl).

Om någon tänker sig att kliva på i Södertälje är det i alla fall vid startplatsen för Tunga Rallyt (Verkstadsvägen),
där vi kommer att beräknas passera c:a kl. 08.45.

Eventuella frågor i ärendet besvaras av Stellan Gustafsson på 08-686 1762 och Reinert Klint på 0709-532955

mvh K R

erik t

Staffan Sävenfjord

Citat från: erik t skrivet 16 augusti 2010, 08:29:15 AM

Trevliga bilder! Ser att Rystad-gänget var där med den tidigare Lidbergs-bussen. Från början Postens Diligenstrafik och Billingens Trafik AB.

Den har fräschats upp ordentligt sedan jag tipsades om den i Horred för ett par år sedan och genom en blänkare i Bussnack lyckades få Anders Haraldsson intresserad av att köpa den.

Bussmicke

Härligt Erik T. Jag hinner inte med mina bilder förrän efter jag flyttat o haft semester
Rystad hade 3 vagnar där.
//Bussmicke.