Huvudmeny

Länstrafiken Jämtland

Startat av Susanne, 01 augusti 2010, 09:25:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

En buss som fått en annan målning, svart front och svart bak.

Ersa

Ja, det är Länstrafikens nyaste påfund, och är deras första länstäckande färgsättning för vanliga bussar, som ersätter zebraränderna där varje kommun hade sin egen färg. Godsbussar däremot har haft en gemensam (helvit) länstäckande färgsättning i många år nu.

Dson

Helt underbart farligt till hösten känns det som. Förvisso kommer väl det svarta bryta effektivt mot den vita snön de få timmar på dagen det är ljust ute, då när alla ändå är på jobbet/i skolan.
Men i mörker... Hoppas strålkastarna är effektiva. ::)

yngrot

Man undrar hur de tänker detta är väl en av de fulaste lackerna ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Det tar nog ett tag innan man vänjer sig. Speciellt när godsbussarna är vita fram och bak får man ju hela tiden "ställa om" sig. Hade varit tydligt och bra med en enhetlig lackering på alla bussar oavsett godsutrymme eller inte. Kanske kan man vänja sig med de dessa svarta fram- och bakstammar, men "Swebuskopian" av sidorna är även den rätt tråkig. Vi får se om några månader när vi alla kanske fått lite distans till det hela.

Färgerna svart, vitt och rött är tydligen de tre färgerna som Länstrafiken Z vill profilera sig med, strax efter att Swebus Express AB infört samma färger. Personligen hade jag hellre sett blått, vitt och grönt som ju är mer traditionella Jämtlandsfärger. Gärna en helt ny variant på gamla blå-vit-gröna Hallandslacken.

RoggaBoy

Efter en semestervecka i Jämtland har jag nu lärt mig att dessa kallar likbussar och liknande då man tycker dom liknar en likbil och att dom är så ful.

Susanne

Kan hålla med om att de inte ser speciellt fina ut med den färgsättningen.

Jan

Citat från: Susanne skrivet 03 augusti 2010, 12:16:54 PM
Kan hålla med om att de inte ser speciellt fina ut med den färgsättningen.

Kan hålla med dig. Från början hade man skitsnygga Z lacken, för att sedan gå till den sämre polkagrislacken och ny skitfula skrattmåslacken.
I branschen i 40 år

P-J.E

Enligt sägner så kostade det 700 tusen till konsulten som kom på denna skapelse.

RoggaBoy

Citat från: P-J.E skrivet 06 augusti 2010, 19:49:18 PM
Enligt sägner så kostade det 700 tusen till konsulten som kom på denna skapelse.

HAde kunnat ta hälften för att komma på de själv.

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 augusti 2010, 20:25:28 PM
Nackdelen med den urspr Z lacken var att man band upp bussarna inom varje kommun, en trafikutövare med uppdrag i flera kommuner kunde inte använda sina bussar effektivt

Nä, fast man hade ändå kunnat lacka dom mycket snyggare ju.

Greger Larsson

Citat från: RoggaBoy skrivet 06 augusti 2010, 20:28:44 PM
Nä, fast man hade ändå kunnat lacka dom mycket snyggare ju.

Tja, hade man?
Ärligt talat är väl det där ganska individuellt. Vad gäller kommersiella fordon så är det ju att hitta en designmix som både indikerar något nytt(så att det märks att här har hänt något!), det ska ansluta till rådande trender i designvärlden(just nu är mycket svart/vitt i t ex i moderna bostäder), det ska "hålla" i några år, och inte minst ska kostnadsbiten vägas in.

Ersa

Det jag ställer mig kritisk till är att godsbussar och vanliga bussar fortfarande har olika lackering trots att de körs på samma linjer. Varför inte ta den vita lacken som godsbussarna har, eller den här fiskmåslacken på alla fordon? Är det verkligen så intressant för alla resenärer att på håll se om bussen har godsrum bak (vit) eller inte (svart)?

Att långlinjerna är den "Norrlandsblå" färgen kan jag däremot köpa, då de bara körs på sina speciella linjer som 45, 63, 40 osv.