Buss / LB från 1954

Startat av Susanne, 01 augusti 2010, 09:20:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 augusti 2010, 20:41:28 PM
Hotellet har väl varit stängt i flera år? Alltså det hotell som jag tänker på. Däremot var väl Skicenter i södra utfarten väl öppet?

Eller vad säger vår skribent i byn?

Big Moose hotellet skulle servera buffé dagligen, så stod det på skyltar. Öppet stod det vid infarten också, men icke då.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 augusti 2010, 21:19:42 PM
Jasså dom kallar sig hotell, jag tänkte på "Hotellet" m e m jvg stn, det har väl varit stängt ett tag.
Men Skicenter bortom Big M var väl öppet?

Ski Center är ju öppet dagligen, Big M till och från, Jacobssons Kiosk dagligen och
Åsarna Hotell har varit stängt i säkert 4-5 år nu efter konkurs.
ICA stängde 1993 eller 1994 och Konsum 2005-04-30.

/Christian

/Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Susanne skrivet 04 augusti 2010, 19:15:10 PM
Varför kom du inte fram och sa hej, så kunde vi kanske ta en bild invändigt också  ;) Då såg du också att vi fotade stationshuset och att vi precis missade inlandsbanan.
Åsarna var för övrigt den dagen rätt dött, loppisen var stängd, hotellet som skulle ha mat var stängt, så det fick bli grillen.

Man har ju lite koll på vad folk gör i byn s a s. Eftersom jag själv fotar en del, så kollar man
ju självklart, men när man inte känner igen fotograferna, så springer man ju inte dit, om man inte har tid.
Jag hade en tid att passa och att börja att prata med någon då
är ju inte att rekomendera, då det brukar dra ut på tiden.
Bussen som ni fotade äger inte jag eller är delägare i och har därmed inga nycklar till den
eller tillträde till den hur som helst.

Mvh

Christian

Drängen

Hur är det med Nisses Hembageri, Christian, finns det kvar?. Blir tristare för var gång man åker nån väg uppåt, och ser utarmningen. Må säga att det var rätt mycket liv i Åsarna så sent som 80-talet.

Christian Ljunggren

Citat från: Drängen skrivet 06 augusti 2010, 13:36:37 PM
Hur är det med Nisses Hembageri, Christian, finns det kvar?. Blir tristare för var gång man åker nån väg uppåt, och ser utarmningen. Må säga att det var rätt mycket liv i Åsarna så sent som 80-talet.

Nisses Hembageri är kvar.
Håller med dig, det var mer liv i byn i slutet på 80-talet.
Jag flyttade själv dit i början på 1988 för mitt dåvarande jobb som bussförare
på SJ Buss, så jag har sett kräftgången i byn.
Även post, den då bemannade jvg-stationen med bussgods, elaffären, distriktssköterskan, tandläkarmottagningen mm har ju försvunnit.

Mvh

Christian

Susanne

En fråga till dig Christian, eftersom du bor där. Om jag drar mig till minnes rätt, året var 1993 då var jag till Åsarna, hade åkt den usla vägen från Ljungdalen, som i dag är bra (iallafall en bit). Men vilket fall som helst så minns jag att vägen gick på bron över Ljungan, Åsanforsen. Står man idag framför stenen på bron och tittar åt höger så står det på en skylt att "Här slutar allmän väg", men visst sjutton var det väll där man körde då? Eller minns jag helt galet?

Ersa

Citat från: Susanne skrivet 19 augusti 2010, 22:41:49 PM
En fråga till dig Christian, eftersom du bor där. Om jag drar mig till minnes rätt, året var 1993 då var jag till Åsarna, hade åkt den usla vägen från Ljungdalen, som i dag är bra (iallafall en bit). Men vilket fall som helst så minns jag att vägen gick på bron över Ljungan, Åsanforsen. Står man idag framför stenen på bron och tittar åt höger så står det på en skylt att "Här slutar allmän väg", men visst sjutton var det väll där man körde då? Eller minns jag helt galet?

Du minns helt rätt. Gamla vägen gick från Åsarna, förbi kyrkan, vidare över stenbron och därefter rakt fram mot Klövsjö. Den gamla vägen är vad jag vet inte avstängd, men röjs varken på snö eller sly i dikena. Idag finns vägskälet mot Klövsjö istället längs E45 c:a 2 km söder om det gamla vägskälet. Gamla vägen utritad: http://kartor.eniro.se/m/IJn8H

//Erik - uppväxt strax norr om Åsarna och har åkt Ajokki över stenbron många gånger. Minns att uppförsbacken efter bron var jobbig för de gamla bussarna. På båda sidor bron.

Susanne

Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2010, 02:34:01 AM
Du minns helt rätt. Gamla vägen gick från Åsarna, förbi kyrkan, vidare över stenbron och därefter rakt fram mot Ljungdalen. Den gamla vägen är vad jag vet inte avstängd, men röjs varken på snö eller sly i dikena. Idag finns vägskälet mot Ljungdalen istället längs E45 c:a 2 km söder om det gamla vägskälet. Gamla vägen utritad: http://kartor.eniro.se/m/IJn8H

//Erik - uppväxt strax norr om Åsarna och har åkt Ajokki över stenbron många gånger. Minns att uppförsbacken efter bron var jobbig för de gamla bussarna. På båda sidor bron.

Tack så mycket, då fick jag klarhet i detta. Då mindes jag rätt iallafall. Bilderna som man har från den tiden är inga vidare, men bild på bron och forsen har jag från 1993. Kommer du ihåg när detta gjordes?

En annan gammal väg som jag stötte på i sommar var vägen in till Orsa skans, tog lite bilder, naturen hade tagit över vägen, så vägytan var smal med de gamla vägstrecken kvar svagt och sen tar vägen tvärstopp med en förbudskylt som nästan är övervuxen.

Ersa

Citat från: Susanne skrivet 20 augusti 2010, 09:00:21 AM
Tack så mycket, då fick jag klarhet i detta. Då mindes jag rätt iallafall. Bilderna som man har från den tiden är inga vidare, men bild på bron och forsen har jag från 1993. Kommer du ihåg när detta gjordes?

Åh, det vanliga problemet i Sverige att inga årtal står att finna när gamla vägar leds om till nya. :( Jag minns tyvärr inget direkt årtal, men jag kommer ihåg att det stod om det i lokaltidningarna. Det torde ha skett i andra hälften av 1990-talet. 2002 var iaf dikeskanterna på den gamla vägen efter bron kraftigt vildvuxna. Christian kanske minns mer exakt. Rent spontant undrar jag i skrivande stund om det skedde i samband med Skid-SM 1997?

Här finns en bild och en gnutta fakta på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85sanbron

Här är en bild från Postmuseums arkiv tagen på 1930-talet:
http://www.postmuseum.posten.se/mmwebcat/documents/foto/BII205a1_5/3426x.jpg

Ersa

Skrev jag Ljungdalen? Ja, det gjorde jag tydligen! Attans! Det var rätt väg och rätt stenbro, men fel ortsnamn. Har ändrat till Klövsjö nu! ;D

Susanne

Jag förstod vad du menade i allafall Ersa. Ödlund, vilken koll du har, veta när folk ha semester  ;)

Då 1993 så åkte vi Funäsdalen-Ljungdalen-Åsarna-Klövsjö-Vemdalen-Hede-Funäsdalen.
Nu i år 2010 så åkte vi Funäsdalen-Hede-Vemdalen-Klövsjö-Åsarna-Ljungdalen-Funäsdalen. Bara för att se hur den nyasfalterade Ljungdalsvägen var, och den var toppen, men från Åsarna mot den nyasfalterade delen så var vägen urusel på sina håll.

Drängen

Dom som började köra tradare i Jämtland förr, fick ofta rådet att "Klarar du Åsanforsen, så kommer du nog till Stockholm också". Har tydliga minnen av passering över bron med lass i bägge riktningar, dock endast som "massäck". Så sent som på 80-talet leddes ofta trafiken över Vemdalskalet på vårarna, när Hoan svämmade över vid Överhogdal. Kom det då ett bakslag på vintern, så var det livat i både Skalet och Klövsjö.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 augusti 2010, 10:31:21 AM
Kära vänner  ;)

Ljunggren är ju på semester så hans svar lär väl dröja, men,, Ljungdalsvägen gick väl aldrig över stenbron?, däremot om man skulle åka från Åsarna via g:a Kyrkan och mot Klövsjö så kom man över bron i fråga, eller tänker jag galet nu?.
Ljungdalsvägen går (och gick) på norrsidan om Ljungan.

Hej o hå!

Lånade en dator för att kolla, trots semestern.
Gamla vägen från Åsarna söderut och mot Sveg o Klövsjö samt även mot Ljungdalen passerade Åsarna nya k:a
och delade sig strax efter, då Ljungdalsvägen vek av åt höger.
Efter passagagen över Åsanforsen, så delade sig vägarna mot Sveg t v och Klövsjö rakt fram.
Detta innan den nuvarande E45, fd RV 45, fd RV 81 byggdes i slutet av 60-talet eller ev i början av 70-talet.
Då blev det endast Klövsjö-vägen kvar över Åsanforsen.
Ljungdalsvägen använder f f den korsning nere vid E45, som byggdes då.
Nya avfarten mot Klövsjö byggdes i andra halvan på 90-talet och gamla vägen blev enskild från Åsanforsen och upp till nya vägen då. Är lite osäker på årtalet.

Mvh

Christian