SL:s hösttidtabeller 2010 !!

Startat av at1981, 30 juli 2010, 09:29:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HB

Citat från: homer skrivet 31 juli 2010, 12:03:38 PM
För att det inte är några SL linjer utan har WÅAB som trafikhuvudman... http://www.waxholmsbolaget.se/webroot/pdf/tidtabeller/02Asommar10.pdf

Nej det är SL som är huvudman för bussen på Ornö respektive Tynningö. Dock sker ju tidtabellsläggandet tillsammans med Waxholmsbolaget, då ju dessa linjer i huvudsak passar anslutande båtar/färjor. /Henrik/

Carl Eric

Citat från: Karsten skrivet 30 juli 2010, 14:57:01 PM
Ja, tyvärr blev det ju en lösning med 445 hela dagen i stället för 425...

Ja, det är trist!  :-\

Vi får bara hoppas på att de ändrar sig så småningom, fast det lär ju inte hända, eftersom att alla vinner på detta, utom de som bor Lagnövägen-Höjdhagen...


Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2010, 03:13:27 AM
Nacka/Värmdö:

428 - 430 kommer bara trafikera Gustavsbergs C - Ingarö.

428X - 430X kommer trafikeras alla dagar i veckan.

445 kommer trafikeras alla dagar i veckan.

467 får ny sträckning: Gustavsbergs C - Farsta slott - Brunn. Vissa turer kommer gå via Hästhagen.

417, 418, 435C, 438, 439, 443C, 446C, 461, 463 och 474 får lågentrékrav.

474 får viss utökad trafik.

/Fredde



Ajdå, lågentrékrav även på 474, fast det blir ju ingen stor ändring... Bra dock att de får utökat! :)

Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2010, 12:24:58 PM
Det är frågan.. Men visst, 3 lågentrévagnar från Gävle kommer att tas i trafik den 23/8...



Mer högglov åt folket!!!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Joakim Wahlberg

Noterar i Södertäljetidtabellerna så får vi en ny linje "782X" (verkar vara samma som vanliga, bara att den går via Nykvarns station), 787 (samt övriga linjer(?) (utom 782)) ska trafikeras av lågentrébussar from. november (slutet för våra höggolvade? Nåja, bara det inte är våra MAN-bussar man vill köra med, för dem ska hållas till linje 751/53/54/55 anser JAG (åtminstone dem som är anpassade för stadstrafik)), sträckan Valla-Överenhörna KAN bli anropsstyrd, vilket enligt mig behövs, då linjen oftast körs tom, däremot synd om elever som ska till skolorna och börjar tidigt (linjen lär ju behöva kallas på minst 1 timme innan, vilket kan betyda att gå upp kl. 5 istället för 7), förövr. blir det annars bussbyte för alla som kommer från Överenhörna-hållet i Valla. Hur det ser ut för linje 785/84 vet jag inte, hittar ej deras tidtabell.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

virtual1

Ett lätt sätt att se alla tidtabeller för hösten är att först välja område som vanligt, sen ändra lite i adressen:

Det du får upp nu om du söker på Huddinge/Botkyrka/Salem är den här adressen

http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Tidtabeller/?season=0&type=0&search=&booklet=Huddinge%2fBotkyrka%2fSalem

ändra det till

http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/Tidtabeller/?season=1&type=0&search=&booklet=Huddinge%2fBotkyrka%2fSalem

dvs, ändra season till 1 ist för 0!

Så kommer hösttabellerna upp! Funkar dock inte på alla områden märkte jag nu...


virtual1

I Haninge/Huddingetidtabellen kan man nu notera att 865:an har fått sin förlängning till Skärholmen, att den fortfarande inte går in till Huddinge Station är dock ett mysterium :-(

Leo

#20
Citat från: virtual1 skrivet 01 augusti 2010, 20:39:57 PM
I Haninge/Huddingetidtabellen kan man nu notera att 865:an har fått sin förlängning till Skärholmen, att den fortfarande inte går in till Huddinge Station är dock ett mysterium :-(

Jag hittar inte 865 i Huddinge/Botkyrka/Salem-häftet. Borde den inte vara med där, halva linjen går ju genom Huddinge.  ???

virtual1

Citat från: Leo skrivet 02 augusti 2010, 09:45:37 AM
Jag hittar inte 865 i Huddinge/Botkyrka/Salem-häftet. Borde den inte vara med där, halva linjen går ju genom Huddinge.  ???

Hmmm, är den inte med där? Brukar vara där om jag inte missminner mig...

Mange_buss

Citat från: at1981 skrivet 31 juli 2010, 11:51:17 AM
Varför har inte SL tidtabeller på alla sina linjer via sin egen hemsida?
Syftar då till linjerna 689 och 889.

Citat från: homer skrivet 31 juli 2010, 12:03:38 PM
För att det inte är några SL linjer utan har WÅAB som trafikhuvudman... http://www.waxholmsbolaget.se/webroot/pdf/tidtabeller/02Asommar10.pdf

SL borde ju ha hänvisningar i tidtabellsökningarna, med länkar till tillgängliga och aktuella tidtabeller...

Leo

Citat från: virtual1 skrivet 02 augusti 2010, 17:36:28 PM
Hmmm, är den inte med där? Brukar vara där om jag inte missminner mig...

Den är inte med i "häftet" på hemsidan men i det tryckta tidtabellhäftet är den med efter linje 783.

Bussmicke

Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2010, 03:13:27 AM
Nacka/Värmdö:

428 - 430 kommer bara trafikera Gustavsbergs C - Ingarö.

428X - 430X kommer trafikeras alla dagar i veckan.


O Gustavsberg blir ännu mindre intresant som bussfotoställe
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 01 augusti 2010, 20:39:57 PM
I Haninge/Huddingetidtabellen kan man nu notera att 865:an har fått sin förlängning till Skärholmen, att den fortfarande inte går in till Huddinge Station är dock ett mysterium :-(

Mumma, bortsett huddinge stn samt linjens sjuka söndagstabell..

172 får äntligen 20-minuterstrafik på helgerna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

at1981

Citat från: Joakim W skrivet 01 augusti 2010, 20:03:05 PM
Noterar i Södertäljetidtabellerna så får vi en ny linje "782X" (verkar vara samma som vanliga, bara att den går via Nykvarns station), 787 (samt övriga linjer(?) (utom 782)) ska trafikeras av lågentrébussar from. november (slutet för våra höggolvade? Nåja, bara det inte är våra MAN-bussar man vill köra med, för dem ska hållas till linje 751/53/54/55 anser JAG (åtminstone dem som är anpassade för stadstrafik)), sträckan Valla-Överenhörna KAN bli anropsstyrd, vilket enligt mig behövs, då linjen oftast körs tom, däremot synd om elever som ska till skolorna och börjar tidigt (linjen lär ju behöva kallas på minst 1 timme innan, vilket kan betyda att gå upp kl. 5 istället för 7), förövr. blir det annars bussbyte för alla som kommer från Överenhörna-hållet i Valla. Hur det ser ut för linje 785/84 vet jag inte, hittar ej deras tidtabell.


Hej!

Här har du hösttidtabellen för linjerna 784 och 785 :)
http://sl.se/ficktid/vinter/v78485.pdf
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Camilla

#27
Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2010, 03:13:27 AM
Nacka/Värmdö:



417, 418, 435C, 438, 439, 443C, 446C, 461, 463 och 474 får lågentrékrav.


Det verkar som Nobina har missat att det är lågentrékrav på en del av linjerna här ovan för jag har både åkt och sett normalgolvsbussar på 438 & 439

Karsten

Ja, det är inte full koll på utsättningen av vagnar i de här avseendena alla gånger. Ibland är det brist på rätt sorts fordon och ibland är det brist på kunskap om vilka linjer som har lågentrekrav.

Man kan ju också fråga sig varför just 438 och 439 ska ha lågentrekrav före linjer som t.ex. 402-422. Det har sällan varit problem med tillgängligheten på 438 och 439, det är nämligen bättre att köra högbyggd buss på framför allt 438:orna med båtanslutning. På linjerna i Nacka känns det viktigare med lågentre, eftersom det är fler barnvagnsresenärer och större trafikantutbyte.

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 30 september 2010, 09:27:24 AM

Man kan ju också fråga sig varför just 438 och 439 ska ha lågentrekrav före linjer som t.ex. 402-422. Det har sällan varit problem med tillgängligheten på 438 och 439, det är nämligen bättre att köra högbyggd buss på framför allt 438:orna med båtanslutning. På linjerna i Nacka känns det viktigare med lågentre, eftersom det är fler barnvagnsresenärer och större trafikantutbyte.
Fast det där styrs väl inte alltid av logik. Jag menar för det första är det ju ett mål att alla bussar ska vara låggolv/lågentré vid utgången av 2010 (som dock förstås inte kommer att hållas). Men för att inte Nobina ska behöva investera i massa nya bussar precis innan avtalet går ut, har man väl gett viss dispens. För det andra styrs det lite av hur mycket kommunerna trycker på. Det är mycket möjligt att Värmdö varit lite mer pådrivande än Nacka. För det tredje beror det förstås på ett samarbete med Nobina om var man har lättast att klara av lågbusskravet (det vill säga utan extra kostnader för SL). På de högbelastade linjerna som i dag körs med äldre ledbussar är det förstås mycket dyrare att ersätta än där man kan använda de vagnar som redan finns (köpts in) på ett omloppssmart sätt.