Huvudmeny

Långsträckta län

Startat av Bengt Jönsson, 29 juli 2010, 16:49:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

I vilket län finns det längsta vägavståndet från en punkt till en annan?
Jag tänker mig naturligtvis "raka vägen" och inte några "kringelikrokar".

I det framtida tänkta storlänet Västra Götaland med Värmland så skulle det längsta avståndet från Håcksvik längst nere i södra Älvsborg upp till Långflon i norra Värmland vara drygt 530 km.

Detta avstånd kanske inte är någonting för "norrlänningar"  ;D men visst säger det någonting om avstånden i landet.

/B

Dson

I Jämtlands län (Som det är nu alltså) har jag för mig att du har ca 50 mil från södra till norra gränsen... :) Men sen har du  ju Norrbotten osv där Jämtland känns som södern... ;)

Ber om ursäkt, E45 från södra länsgränsen till norra länsgränsen är 37 mil i nuläget. Ber om ursäkt.
Däremot, kortaste vägen från nordligaste punkten där väg finns, till sydligaste punkten med väg är det 47 mil (Och då går en del av resan via Norge).
Halva rätt alltså ;)

Patrik

Det är 50 mil från Slagnäs till Karesuando på E45an.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa

På E79, hrrrmm.. ursäkta, E12 är det en 46 mil lång resa från Norges gräns vid Högstaby till Umeå hamn i Holmsund.

Drängen

Vid ett tillfälle lossade jag elmatriel i Kärringsjön, utanför Tännäs. Nästa lossning var Storlien. Enkel resa via Vemdalskalet, Åsarna, Svenstavik, Mattmar blev 36 mil. Hade jag kunnat ta rakt över fjället, från t.ex Bruksvallarna, hade det väl räckt med 15 mil. (För ordningens skull så hade jag ca: 12 flm. till Kärringsjön, och 6-7 flm. till Storlien, kranlossning i skogen på bägge ställena)

Bengt Jönsson

Och det längsta avståndet från öster till väster i Belgien är väl knappt 30 mil..
8)

/B

Ersa

Kan ju även lägga till två ytterligare vägar:
E10 i Norrbottens län mellan Töre och Riksgränsen: 42 mil
Riksväg 95 från Skellefteå via Arvidsjaur och Arjeplog till norska gränsen går iofs över en länsgräns, men är kanske ändå värd att nämna med sina 36 mil.