Huvudmeny

Linje 575

Startat av Mange_buss, 29 juli 2010, 16:27:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mange_buss

Hur är det med den linjen - trafikeras den av blåbussar eller vanliga röda bussar?

Jag hittar inga bilder på blå bussar som trafikerar den linjen, och på SL:s (nya) kartor över området är den inte målad med stomlinjeblått, utan med vanlig röd.

Bara en ren fundering såhär på torsdagskvällen - nu blir det jobb för mig, loggar inte in förrän imorgon tidigast..  :)

EDIT: Glömde tillägga anledningen till funderingen: x7x-linjer är ju reserverade för stomlinjer...

Karsten

Fast den regeln gäller inte för linjer i serien 0-99 eller 500-599. Logiskt va? :P

575 är alltså en "röd" linje.

Mikey

Som Karsten säger så är inte linje 570, 571, 573, 574, 575, 576 eller 577 blåbussar. Nu är jag inte helt säker på varför, men jag har hört någonstans att det är så för att man inte har tillräckligt med nummer i 5XX-serien för att fylla ut dessa, och man har då tvingats använda 57X till röda bussar. Men jag skulle gärna vilja att någon här inne bekräftar det så jag inte har fel information...

Max W

Citat från: Mikey skrivet 29 juli 2010, 20:13:16 PM
Som Karsten säger så är inte linje 570, 571, 573, 574, 575, 576 eller 577 blåbussar. Nu är jag inte helt säker på varför, men jag har hört någonstans att det är så för att man inte har tillräckligt med nummer i 5XX-serien för att fylla ut dessa, och man har då tvingats använda 57X till röda bussar. Men jag skulle gärna vilja att någon här inne bekräftar det så jag inte har fel information...
Det är nu tredje gången jag lägger mig i denna diskussion om linjenummerproblemen. Jag har vid tidigare tillfällen omnämnt min roll i det hela och att politikernas inhopp med "Trängselbusslinjer" satte våra förslag till justerad linjenumrering ur spel.
Nu är det ju (som jag nämnt i de andra diskussionerna) 5 år och några månader sedan jag lämnade SL, men då var framtidsplaneringen att 570 skulle bli blåbusslinje och att 575 skulle byta linjenummer till 569 sedan Närtrafiklinjerna fått 900-serien.
Linje 579 skulle få 561 som nytt nummer, men det blev Trängsellinje som väl alla vet i nuläget.
På sikt skulle alla 57X och 67X-nummer reserveras för blåbusslinjer. 674 Stockholm-Åkersberga och 675 Stockholm-Rimbo som exempel vill jag minnas. Men som sagt: Mycket har "kommit i vägen" och det är inte så lätt som en del här tycks tro.
/Max

Karsten

Citat från: Max W skrivet 30 juli 2010, 15:46:50 PM
På sikt skulle alla 57X och 67X-nummer reserveras för blåbusslinjer. 674 Stockholm-Åkersberga och 675 Stockholm-Rimbo som exempel vill jag minnas. Men som sagt: Mycket har "kommit i vägen" och det är inte så lätt som en del här tycks tro.
/Max

Det här låter ju helt galet. Stombussarna ska ju komplettera spårtrafiken, inte gå samma sträckor.

Max W

Citat från: Karsten skrivet 30 juli 2010, 17:43:02 PM
Det här låter ju helt galet. Stombussarna ska ju komplettera spårtrafiken, inte gå samma sträckor.
På lång sikt skall ju hela nordostsektorn "byggas ut" och blåbussnätet "ersätta" spårvagns-eller tågtrafik på de sträckor man inte anser sig kunna bygga ut spårtrafiken på. Att jag angett start och målpunkter (Stockholm-Åkersberga t.ex innebär ju inte att man redan "stadfäst" start och målpunkt inom resp.kommun. Redan idag har vi ju rusningslinjerna Kista-Norrtälje och Kista-Åkersberga. Det är som jag ser det "en början". 686 kunde ha haft nr 67X om den trafikerats med blåbuss (tror inte den hetat 678 eftersom 178 också trafikerar Kista) t.ex..
Max

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 30 juli 2010, 17:43:02 PM

Jag tror inte det är någon större risk att SL kommer att sjunka så lågt som länen i norr där man mer än gärna tänker kortsiktigt och kör långsamma busslinjer bredvid godstågen på järnvägarna.
Att ha en blå stomlinje till Åkersberga känns lite fel både enligt dina åsikter, men även att man "låser" fast ytterligare bussar pga färgerna. Bussar från Danderyd till Åkersberga ska helst vara röda så de kan användas på andra linjer, t.ex kustvägen upp mot Norrtälje (620, 621).
Det är även smidigt att kunna använda en enda buss på en långlinje till ett yttre samhälle, därefter en lokallinje runtom samhället, för att sedan köra långlinjen tillbaka mot Stockholm. Delar man upp allt i rött och blått krävs det två olika bussar, och förmodligen även två förare. En blå buss till långlinjen och en röd buss som går runt på lokallinjen medan den blå står still och väntar.

Exempel:

• 639 Stockholm-Rimbo, 648 Rimbo-Rånäs-Rimbo, 639 Rimbo-Stockholm med en buss och en förare.
  • 675 Stockholm-Rimbo, 648 Rimbo-Rånäs-Rimbo, 675 Rimbo-Stockholm med två bussar och två förare, varav föraren av 648:an knappast får ihop 8 timmar den dagen.

Karsten

Citat från: Max W skrivet 30 juli 2010, 17:57:21 PM
På lång sikt skall ju hela nordostsektorn "byggas ut" och blåbussnätet "ersätta" spårvagns-eller tågtrafik på de sträckor man inte anser sig kunna bygga ut spårtrafiken på.

Men vilka sträckor anser man att det är? Roslagsbanan rustas ju med dubbelspår, nya fordon, nya grenar och hastigheter upp mot 120 km/h. Och jag tror inte man planerat ersätta någon pendeltågsgren med buss.

Jag tycker det låter mer som en gammal 70-talsidé som någon inte vill släppa taget om.

Max W

Citat från: Karsten skrivet 30 juli 2010, 18:49:00 PM
Men vilka sträckor anser man att det är? Roslagsbanan rustas ju med dubbelspår, nya fordon, nya grenar och hastigheter upp mot 120 km/h. Och jag tror inte man planerat ersätta någon pendeltågsgren med buss.

Jag tycker det låter mer som en gammal 70-talsidé som någon inte vill släppa taget om.
Jag vill bara till sist säga att under mina 43 år i trafikplaneringsvärlden har jag sett många, många planer som aldrig blev av eller ändrade så att man knappt känner igen produkten. Ett exempel är en "jättesäker" tanke på 70-talet att det skulle gå dubbeldäckade bussar från innerstaden till Gustavsbergs C t.ex. Var är dom? Och "Blå linjen" skulle också gå ut mot Saltsjöbaden.
Därför är jag inte så självsäker när det gäller att spå hur det blir i framtiden, men det vi "gissar" idag om eventuella framtida linjedragningar blir genomförda eller ej lär vi se om ett antal år. Jag tror för min del att mycket vi inte ens drömt om i form av spårtaxi och annat kommer att vända upp och ned på det mesta.
Den som lever länge får se!
/max,