Lite funderingar om gamla SL linjer

Startat av Stefan P, 28 juli 2010, 18:42:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Har det funnits någon Linje 60 som gick mellan Ropsten och Siljaterminalen rätta mig om jag har fel skulle ha varit en kort linje?
Vilka busslinjer har gått som ersättning för hissar i Stockholm och hissens namn?
Jag kan fel igen men tror mig hört talats om kort linje i Stockholm som bara gick upp för en brant backe?

mvh Stefan P

Stefan Isaksson

Citat från: Stefan P skrivet 28 juli 2010, 18:42:19 PM
Hej

Har det funnits någon Linje 60 som gick mellan Ropsten och Siljaterminalen rätta mig om jag har fel skulle ha varit en kort linje?

Det har det. Vet tyvärr inte årtalen, men omkring 1970. Den gick i o f s inte bara till Siljaterminalen.

Vilka busslinjer har gått som ersättning för hissar i Stockholm och hissens namn?

Den enda jag känner till är Nybohovshissen. Linjenummer (mer eller mindre inofficiellt): 200.
Innan hissen byggdes har jag för mig att linjen fanns ordinarie, då med nummer 131 (?)

Jag kan fel igen men tror mig hört talats om kort linje i Stockholm som bara gick upp för en brant backe?

Ovanstående. Om det funnits någon utöver det vet jag inte, men jag tror inte det.

SI

Cero

Citat från: Stefan Isaksson skrivet 28 juli 2010, 19:55:20 PM

Den enda jag känner till är Nybohovshissen. Linjenummer (mer eller mindre inofficiellt): 200.
Innan hissen byggdes har jag för mig att linjen fanns ordinarie, då med nummer 131 (?)

Linje 131 fanns innan Nybodahissen invigdes 1964 och har därefter använts för ersättningsbussarna. Om man ändrat detta till 200 känner jag inte till men det måste i så fall ha skett relativt nyligen.

Max W

Citat från: Cero skrivet 28 juli 2010, 21:18:38 PM
Linje 131 fanns innan Nybodahissen invigdes 1964 och har därefter använts för ersättningsbussarna. Om man ändrat detta till 200 känner jag inte till men det måste i så fall ha skett relativt nyligen.
Själva hissbanan (Nybohovshissen) har haft INTERNT nr 200. Ersättningsbussarna har ALLTID haft nr 131.
Har det funnits någon Linje 60 som gick mellan Ropsten och Siljaterminalen rätta mig om jag har fel skulle ha varit en kort linje.
mvh Stefan P
Första linjen med nr 60 gick från Norra Bantorget ut till Bromma på 1940-och början av 1950-talet. Den som utgick från Ropsten sköttes av Lidingö. Den gick till Stora Skuggan.

K R

Citat från: Max W skrivet 29 juli 2010, 08:34:58 AM
Första linjen med nr 60 gick från Norra Bantorget ut till Bromma på 1940-och början av 1950-talet.

Hej!

Det fanns ännu tidigare linjer med numret 60:
Till Stockholmsutställningen år 1930 inrättades busslinjen 60, som gick mellan Nybroplan och Utställningen vid Källhagen.
I SS linjekarta från 1936 kan man sedan hitta linje 60 mellan Nybroplan och Ispalatset ute vid Lindarängen:

http://www2.sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1936/1936.html

Den senare kommande Brommalinjen med nummer 60 gick f ö till Bromma Flygplats.

mvh K R

Karsten

Citat från: Max W skrivet 29 juli 2010, 08:34:58 AM
Själva hissbanan (Nybohovshissen) har haft INTERNT nr 200. Ersättningsbussarna har ALLTID haft nr 131.Första linjen med nr 60 gick från Norra Bantorget ut till Bromma på 1940-och början av 1950-talet. Den som utgick från Ropsten sköttes av Lidingö. Den gick till Stora Skuggan.

Nä, 61 gick till Stora skuggan (och vidare till Univeritetet). 60 gick från Ropsten till Värtahamnen.

Max W

Citat från: Karsten skrivet 29 juli 2010, 10:44:18 AM
Nä, 61 gick till Stora skuggan (och vidare till Univeritetet). 60 gick från Ropsten till Värtahamnen.
Javisst ja, så var det. Linjenumret 61 har ju också figurerat flera gånger: Först (antar jag?) Norra Bantorget-Bromma och andra gången Norrmalmstorg-Rosenlund som ersättning för nedlagda spårvagnslinjen 1
/Max

Ulf Berlin

Citat från: Max W skrivet 29 juli 2010, 11:09:16 AM
Javisst ja, så var det. Linjenumret 61 har ju också figurerat flera gånger: Först (antar jag?) Norra Bantorget-Bromma och andra gången Norrmalmstorg-Rosenlund som ersättning för nedlagda spårvagnslinjen 1
/Max

...och för tredje gången mellan Norrmalmstorg-Norrtull(så sent som 1973)./Ulf

K R

Hej!

Linje 60 hade faktiskt under en tid sträckningen Ryttarstadion-Värtahamnen,
vilket jag blev påmind om när jag studerade linjekartan från 1967:

http://www2.sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1967_staden/1967_staden.html

Efter dagen H tänkte sig SL att invånarna i Hjorthagen i stället för buss
(som under vänstertrafiken haft linjenummer 73 och senare 52)
skulle använda den nyinvigda T-banan, när den då drogs fram till Ropsten.
Till en början efter dagen H vände då som synes linje 55 vid Stadion.
Dock protesterade Hjorthagsborna mot denna förändring och snart fick linje 55 förlängas,
först till Gasverket och sedermera upp till Hjorthagen.

En liknande förändring, som även den återkallades efter protester, var när varannan tur på linje 62 förlängdes
från Storängsbotten upp till Hjorthagen som ersättning för linje 55.
Bussresenärerna fick på det viset en omväg över delar av Gärdet innan man kom ner till de centrala delarna av staden.
Detta kan ha varit under senare delen av 1980-talet (?).

mvh K R

Karsten

Citat från: K R skrivet 31 juli 2010, 01:43:58 AM
En liknande förändring, som även den återkallades efter protester, var när varannan tur på linje 62 förlängdes
från Storängsbotten upp till Hjorthagen som ersättning för linje 55.
Bussresenärerna fick på det viset en omväg över delar av Gärdet innan man kom ner till de centrala delarna av staden.
Detta kan ha varit under senare delen av 1980-talet (?).

mvh K R

Ja, det var i slutet av 80-talet. Linje 55 trafikerades då endast 05-19 måndag-fredag, övriga tider förlängdes varannan 62:a till Hjorthagen.

K R

Citat från: Karsten skrivet 31 juli 2010, 06:07:19 AM
Ja, det var i slutet av 80-talet. Linje 55 trafikerades då endast 05-19 måndag-fredag, övriga tider förlängdes varannan 62:a till Hjorthagen.

Hej!

Jag lyckades hitta pamfletten "Stockholms nya busslinjer, specialkarta som gäller fr o m 8 november 1986" i samlingarna.
Från detta datum gjordes det smärre rockader i innerstadens linjenät samt att de nya linjerna 40, 57, 63, 75, 76 och 79 inrättades
och linjerna 42, 60 och 603 drogs in.

I samband med denna omläggning drogs bl a linje 55 upp till Norra station och lämnade över Hjorthagstrafiken till linje 62,
där "vissa turer" dock fortfarande vände vid Storängsbotten.
I detta upplägg hade linje 55 endast trafik måndag-fredag.

Den trafikering som nämns i citatet ovan känner jag inte riktigt igen, så nu står nog vårt hopp till Jimmy B,
som brukar sitta  inne med uppgifter i dylika frågor...

mvh K R

Karsten

Citat från: K R skrivet 31 juli 2010, 17:50:51 PM
Hej!

Jag lyckades hitta pamfletten "Stockholms nya busslinjer, specialkarta som gäller fr o m 8 november 1986" i samlingarna.
Från detta datum gjordes det smärre rockader i innerstadens linjenät samt att de nya linjerna 40, 57, 63, 75, 76 och 79 inrättades
och linjerna 42, 60 och 603 drogs in.

I samband med denna omläggning drogs bl a linje 55 upp till Norra station och lämnade över Hjorthagstrafiken till linje 62,
där "vissa turer" dock fortfarande vände vid Storängsbotten.
I detta upplägg hade linje 55 endast trafik måndag-fredag.

Den trafikering som nämns i citatet ovan känner jag inte riktigt igen, så nu står nog vårt hopp till Jimmy B,
som brukar sitta  inne med uppgifter i dylika frågor...

mvh K R

Det är nog jag som beskriver en något senare period än du. Båda varianterna har vad jag minns förekommit.

Jimmy

Hej.
Visst kan jag fixa lite linjehistorik för linje 55 och 62.
Här kommer dom:
Linje 55
Linje 62

Hoppas ni hittar det ni söker efter.

Jimmy

K R

Citat från: Jimmy skrivet 02 augusti 2010, 19:15:26 PM
Hej.
Visst kan jag fixa lite linjehistorik för linje 55 och 62.
Här kommer dom:
Linje 55
Linje 62

Hoppas ni hittar det ni söker efter.

Jimmy

Hej!

Tack för detta, Jimmy!

Citat från: Karsten skrivet 31 juli 2010, 22:05:09 PM
Det är nog jag som beskriver en något senare period än du. Båda varianterna har vad jag minns förekommit.

Så ser det onekligen ut! Våra respektive varianter av upplägget för Hjorthagstrafiken varade
tydligen endast sammanlagt drygt 2,5 år, från 86-11-08 - 89-06-12...

mvh K R

Göran B

Hej

mvh Stefan P

Det fanns en kort linje som i ena änden gick upp för en brant backe.
Linje 135 Klubbacken - Gillegatan (Mälarhöjden), 1,6 km lång.
Den linjesträckningen hade den under lång tid. Den finns på min spårvägskarta från 1966 och först någon gång på ??? sent 1990-tal/tidigt 2000-tal ??? så förlängdes linjen. Den går i dag Klubbacken - Vårberg.