Büssing hos KS

Startat av Jonas Sandqvist, 28 juli 2010, 13:52:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

Kanske har detta varit uppe tidigare men alla har kanske inte sett det. Två Büssing från 1967 var utlånade på prov hos KS, Köbenhavns Sporvejen.

Någon som vet mer! KS upphörde första januari 1974 och blev då HT.

P.s någon får gärna korta länken - funkade inte för mig  8)

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://busbilleder.dk/jpg/KS114-14.jpg&imgrefurl=http://busbilleder.dk/foto2009-01.htm&usg=__e4OGnWtgUW6bBp6-_I6Q7mWXvB4=&h=600&w=800&sz=121&hl=da&start=14&um=1&itbs=1&tbnid=e6b3NaQMlbe8KM:&tbnh=107&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dk%25C3%25B6benhavns%2Bsporvejen%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rlz%3D1R2IRFC_svSE367%26tbs%3Disch:1

Staffan Sävenfjord

I mina samlingar har jag en bok som heter "10 år med HT busser" av Kai W Mosgaard, utgiven 1984 av Sporvejshistorisk Selskap. Där finns två Büssing förtecknade:
BB1a: Büssing Präfekt 13D 1966
BB1b: Büssing Präfekt 13D 1967

Båda bussarna hade dörr 2-2-0 och var förstås lika de som köptes av SL till utseendet. Båda kom från NESA som också hade ett Büssing Senator. Dessa utrangerades dock 1973 och kom aldrig till HT. Båda utrangerades 1976. Något inlån var det alltså knappast frågan om.

NESA = Nordsjællands Elektricitets og Sporvejs Aktieselskap. Hur detta förhöll sig till KS vet jag inte, men det får vi nog snart utrett.

robergh

KS lånade H33:orna 4299 och 4300 av SL under en period. Förutom reg.plåtarna som ju var danska så anpassades de till den danska trafiken genom att askkoppsfästen sattes upp på övervåningen där alltså rökning var tillåten! Möjligen fanns dessa hållare kvar resten av bussarnas livslängd.

Mr H

Jonas Sandqvist

Intressanta svar! Tack ska ni ha  :)

64-LE

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 28 juli 2010, 13:52:16 PM
Kanske har detta varit uppe tidigare men alla har kanske inte sett det. Två Büssing från 1967 var utlånade på prov hos KS, Köbenhavns Sporvejen.

Någon som vet mer! KS upphörde första januari 1974 och blev då HT.

P.s någon får gärna korta länken - funkade inte för mig  8)

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://busbilleder.dk/jpg/KS114-14.jpg&imgrefurl=http://busbilleder.dk/foto2009-01.htm&usg=__e4OGnWtgUW6bBp6-_I6Q7mWXvB4=&h=600&w=800&sz=121&hl=da&start=14&um=1&itbs=1&tbnid=e6b3NaQMlbe8KM:&tbnh=107&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dk%25C3%25B6benhavns%2Bsporvejen%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DX%26rlz%3D1R2IRFC_svSE367%26tbs%3Disch:1

I medfør af loven om HT, skulle de offentligt ejede busselskaber i HT-området samles og blive til HTs busafdeling.

HTs busafdeling blev samlet af følgende offentligt ejede busselskaber:

Kommunalt ejede busselskaber:
KS (Københavns Kommune), Forenede Rutebiler (Gladsaxe Kommune), Helsingør Bussen (Helsingør Kommune).

Lokal-jernbaners busafdelinger:
Lyngby-Nærum Jernbane, Gribskovbanen, Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane, Hornbækbanen og Amagerbanen.

Gentofte Kommunes el-distributionsselskab NESA's busafdeling.

Danske Statsbaners rutebilers driftslederområder i Hørsholm og Valby.